Sociala medier
Användningen av X/Twitter minskar år 2025. Unga män slutar göra egna inlägg på sociala medier. Mellanstadiebarn hänger med kompisar de inte känner utanför nätet på Roblox. Användningen av sociala medier minskar på lågstadiet.
77 artiklar från med ämnet "barn"
Användningen av X/Twitter minskar år 2025. Unga män slutar göra egna inlägg på sociala medier. Mellanstadiebarn hänger med kompisar de inte känner utanför nätet på Roblox. Användningen av sociala medier minskar på lågstadiet.
Fler barn än vuxna använder AI-verktyg. Kvinnorna börjar halka efter männen i AI-användning. Bland ungdomar börjar flickorna istället att komma ikapp pojkarna. 00-talisterna dominerar som AI-användare och frågar AI-verktyg istället för att googla.
I oktober 2024 genomförde vi en kompletterande studie med lärare om digitala läromedel och vilken digital kompetens de saknar i undervisningen. Lärarnas resultat jämförs i denna bilaga med föräldrarnas svar i rapporten.
De flesta barn har en skärm i sängen vid läggdags. Det vanligaste är att barnen kollar sina sociala medier innan de somnar. Pappersboken används mest i sängen av barn i lågstadieåldern medan skärmen dominerar bland ungdomar vid sovdags.
Föräldrar anser att källkritik är den viktigaste digitala kompetensen i skolundervisningen. Ämnen som digital beteendekunskap, digital hälsa och digital samhällskunskap saknas.
Föräldrar och barn är mer positiva än negativa till skärmar i skolundervisningen. Ljud och bild på en skärm kan stimulera lärandet. Text på skärm kan försvåra läsandet. Digitala läromedel underlättar för barn med dyslexi.
De flesta föräldrar ser lika många fördelar som nackdelar med skärmtid. Främsta fördelen är tillgången till internet som kunskapskälla. Största nackdelen är fysiska och psykiska besvär. Ju yngre barnen är, desto fler är skämtidsbråken.
Nästan alla barn från åtta års ålder använder internet dagligen och de flesta barn har en skärm med sig vid läggdags. För barn och unga i Sverige är internet en självklar del av vardagen och det finns ingen tydlig gräns mellan tillvaron framför skärmen och det övriga livet.
Tillväxttakten på sociala medier går långsamt och nyare tjänster har haft svårt att etablera sig bland svenskarna under året. Sociala medier upplevs stjäla för mycket av vår tid, men hjälper oss samtidigt att hålla kontakten med nära och kära.
Många föräldrar har god kännedom om var deras barn befinner sig genom att följa platsdata från barnens mobiltelefon. De har däremot ofta en mycket begränsad insyn när barn utsätts för näthat, kränkningar eller får så kallade nudes (nakenbilder) skickade till sig.
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
Var tredje har inte läst eller lyssnat på en bok år 2023. Jämfört med tidigare år konsumerar varken fler eller färre böcker men de som läser pappersböcker kompletterar i högre grad med ljudböcker och e-böcker. Fler lyssnar också på poddar.
Tv är den mest använda kanalen för samhällsnyheter, utom bland de unga som främst tar del av nyheter på sociala medier. Kvinnor följer Magdalena Andersson för samhällsnyheter, män följer Ulf Kristersson och barn Therese Lindgren.
Hälften av befolkningen avstår från att uttrycka sina åsikter på nätet av rädsla för näthat. 6 procent som är 16 år eller äldre har drabbats av näthat, kränkningar eller negativa kommentarer under det senaste året.
Den mest populära webbläsaren är Google Chrome. Fler använder Wikipedia än NE.se men endast var femte litar på att innehållet på Wikipedia i huvudsak är sant. Unga män bidrar med eget material till Wikipedia mer än andra.
Svenskarna vill inte ha riktad nätreklam, men tycker att polisen ska få ta del av privata konversationer online vid brottsmisstanke. Vi oroar oss för filterbubblor och näthat, men hyllar digitala böcker och tror på digitaliseringens positiva klimatpåverkan. Det här är det digitala Sverige år 2023.
I det här kapitlet tar vi reda på hur barn i åldern 8–19 år upplever sin tillvaro på internet – allt från hur det kan berika dem till hur utsatta de ibland kan vara. Upplever barnen att nätet är lärorikt? Gör tid på nätet barnen för stillasittande? Kan barn känna sig utanför om de inte […]
Vi har frågat både föräldrar och barn om det finns regler för vilka barnet får chatta eller prata med på nätet, i synnerhet om de får chatta med okända eller ej. Lågstadieföräldrar och barn har ungefär samma syn på om det finns regler kring vilka barnen får prata med på nätet. 6 av 10 av […]
Får barnen ha öppna eller stängda konton på sociala medier? Vi har frågat både föräldrar och barn om det finns regler kring detta vilket det här diagrammet visar. Det är framförallt barn på mellanstadiet som har regler för om konton på sociala medier ska vara öppna eller stängda. I alla fall enligt mellanstadieföräldrarna varav hälften […]
Har barn regler kring vilka sociala medier de får använda? Det ska vi undersöka närmare i detta diagram, både från föräldrar och barns perspektiv, fördelat på olika skolåldrar. Fler föräldrar än barn anser att de har satt upp regler för vilka sociala medier som får användas. Det är i synnerhet låg- och mellanstadiebarn som har […]
Vi har frågat både barn och föräldrar om barnen har regler för vilka spel som får spelas. Deras svar finner vi i det här diagrammet. Föräldrar anser i högre grad än barnen att de har satt upp regler för vilka spel som får spelas. Det är framförallt låg- och mellanstadiebarnen som har dessa regler. Nära […]
Hur ser föräldrar och skolbarn i olika stadier på regler för skärmtid? Det ser vi i det här diagrammet. Totalt sett tycker fler barn än föräldrar att de har regler för skärmtid. Det är framförallt låg- och mellanstadiebarn som i högre grad än föräldrar anser att de har skärmtidsregler. Störst skillnad är det mellan föräldrar […]
Hur skiljer sig regler för internetanvändning åt mellan barn i olika skolstadier? Det visar det här diagrammet från både föräldrars och barns synvinkel. I princip alla internetanvändande barn på låg- och mellanstadiet har regler om internetanvändning enligt föräldrarna. Detta instämmer lågstadiebarnen i. På mellanstadiet börjar emellertid bilden gå isär mellan föräldrar och barn, då föräldrarna […]
Skiljer sig regler för internetanvändning åt mellan pojkar och flickor? Det visar följande två diagram från både föräldrars och barns perspektiv. Föräldrar ger i högre grad pojkar än flickor regler för internetanvändning. Pojkar får enligt föräldrarna mer ofta regler om skärmtid och vilka spel som får spelas. Föräldrarna ger däremot i större uträckning flickorna regler […]
Vi har frågat både föräldrar och barn om föräldrarna har satt upp regler för internetanvändning för barnen. Deras svar visas i det här diagrammet. Vi har listat flera olika regler för internetanvändning och med endast ett undantag anser föräldrarna i högre grad än barnen att de har satt upp regler. Undantaget är skärmtid där fler […]
Får barn hjälp av föräldrarna att registrera användarkonton på nätet för till exempel spel, sociala medier, streaming och appar? Det har både föräldrar och barn svarat på och resultatet ser vi i det här diagrammet. Nära 2 av 10 föräldrar uppger att de låter sina barn 8–19 år registrera sina användarkonton på nätet själva. Något […]
Vi har frågat både föräldrar och barn om hur insatta föräldrarna är i barnens registrerade användarkonton på nätet, till exempel för olika spel, sociala medier, streaming eller olika appar. I de här två diagrammen jämför vi föräldrars och barns svar. Mer än 2 av 10 föräldrar till barn 8–19 år skulle vilja vara mer insatta […]
Hur insatta är föräldrar i vilka deras barn kommunicerar med på nätet? Det har vi låtit både föräldrar och barn svara på och resultatet ser vi i de här två diagrammen. 3 av 10 föräldrar känner sig inte tillräckligt insatta i vilka deras barn 8–19 år kommunicerar med på nätet. Nära 2 av 10 av […]
Vi har frågat föräldrar om de känner sig tillräckligt insatta i vad deras barn gör på internet. Därtill har vi frågat barn om deras föräldrar vet vad de gör på nätet. Resultatet på dessa två frågor jämför vi i de här två diagrammen. Totalt sett känner sig 3 av 10 föräldrar inte tillräckligt insatta i […]
Hur ser internetanvändandet ut bland barn i olika skolåldrar idag? Det ser vi i det här diagrammet. Totalt sett är 99 procent av barnen mellan 8–19 år på nätet (diagram 13.1). På lågstadiet använder 96 procent av barnen internet och på mellanstadiet 98 procent. På högstadiet och gymnasiet använder idag samtliga internet. Detta hänger givetvis […]
Vi har frågat föräldrar till barn 8–19 år om deras barn använder internet. Resultatet visas i det här diagrammet. Hela 99 procent av barn i åldern 8–19 år använder idag internet. I kommande grafer ska vi undersöka om internetanvändandet skiljer sig åt mellan olika skolåldrar och hur insatta föräldrar känner sig i vad deras barn […]
Vilka har under det senaste året köpt och betalat för virtuella föremål eller valuta i digitala spel som till exempel Roblox, Candy Crush, Pokemon Go, World of Warcraft, Call of Duty eller Fortnite? Det visar det här diagrammet. 2 av 10 internetanvändare har under det senaste året betalat för virtuella föremål eller valuta i digitala […]
Vi har frågat de som är 8–19 år om de följer några streamers, influencers eller youtubers på nätet. Resultatet ser vi i det här diagrammet fördelat på skolålder. Totalt sett följer drygt 7 av 10 internetanvändare i ålder 8–19 år streamers, influencers eller youtubers. Störst andel följare – uppemot 9 av 10 – hittar vi […]
I det här diagrammet ska vi jämföra hur barn i olika skolåldrar har ägnat sig åt olika digitala spelaktiviteter de senaste 12 månaderna. Det handlar om huruvida de har spelat digitala nöjesspel (ej om pengar), om de har tittat på andra som spelar spel, om de har umgåtts med personer de känner eller helt okända […]
I vilka åldrar har Twitch använts mest de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Twitch är ett socialt medium med en videotjänst som främst används för att livesända datorspel och chatta. 1 av 10 av internetanvändarna 8 år eller äldre har använt Twitch det senaste året och endast 2 procent har varit där […]
Hur många tiktokanvändare har postat en egen video på Tiktok de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet, fördelat på både kön och skolstadium. Totalt sett har 4 av 10 tiktokanvändare 8 år eller äldre postat en egen video på Tiktok. Betydligt fler kvinnor än män har postat videoklipp på Tiktok. Eller ska vi […]
I vilka åldrar har Tiktok, ett socialt medium avsedd för att skapa och dela videor och livesändningar, använts mest såväl totalt sett som dagligen de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. 2 av 10 av internetanvändarna 8 år eller äldre har använt Tiktok det senaste året och 1 av 10 har varit där […]
I de här två diagrammen ska vi jämföra användning av sociala medier mellan de yngsta 8–11 år och de äldsta 76 år eller äldre. För första gången har vi intervjuat 8–11-åringar om vilka sociala medier de har använt det senaste året. De yngsta är flitiga användare av sociala medier totalt sett – hela 92 procent […]
Vilka digitala enheter som tillhör hushållet har elever i högstadiet och gymnasiet använt för distansstudier? Det svarar föräldrarna på i det här diagrammet. Den privata digitala enhet som barnen använder mest för distansstudier är sin egen smartmobil vilket nära 3 av 4 föräldrar uppger. Drygt hälften av barnen använder också en privat dator, antingen sin […]
Skiljer det sig åt mellan pojkar och flickor vad gäller preferens av lektionsform, det vill säga fysiska lektioner i klassrum eller distanslektioner? Det har vi låtit både högstadie- och gymnasieföräldrar samt elever svara på och resultatet visar vi i detta diagram. Merparten av såväl pojkar som flickor på högstadiet och gymnasiet liksom föräldrarna anser att […]
Vi har frågat både föräldrar och elever på högstadiet och gymnasiet om vilken undervisning som föredras – den på distans eller den fysiska i ett klassrum. Det visar det här diagrammet. Såväl föräldrar som högstadie- och gymnasieelever svarar att fysiska lektioner är att föredra. Mest positiva är gymnasieföräldrarna där 3 av 4 anger att deras […]
Vi har frågat högstadie- och gymnasieelever om de har haft skollektioner på distans under pandemiåret. Det visar det här diagrammet. Nästan alla – 92 procent – av högstadie- och gymnasieleverna uppger att de har haft lektioner på distans de senaste 12 månaderna. Delar vi upp svaren är det 91 procent av högstadieeleverna och 95 procent […]
Vi har frågat de som är på nätet om de själva har gjort något som de ångrar. De fyra områden vi undersökt är om man har lagt upp en bild av sig själv på nätet som man ångrat efteråt, om man skrivit inlägg med åsikter om något i samhället som man efteråt ångrat att man […]
Vi har frågat 8–11-åringarna vilken oro de känner för att de ska bli mobbade på nätet eller att någon ska skriva något elakt om dem som gör dem ledsna. Resultatet ser vi i det här diagrammet. Mer än 4 av 10 av 8–11-åringarna känner någon form av oro för att bli mobbade på nätet eller […]
Hur oroliga är skoleleverna för att det de läser på nätet inte är sant? Det visar det här diagrammet. Totalt sett känner nära två tredjedelar av skoleleverna mellan 8–19 år någon form av oro för att det som de läser på nätet inte är sant. För 1 av 5 är oron stor. De yngsta eleverna oroar […]
I det här diagrammet ska vi ta redan på vilken oro internetanvändarna som är 8 år och äldre känner för att det de läser på nätet inte är sant. 3 av 4 känner någon form av oro för att det de läser på nätet inte är sant, och för 1 av 4 är oron stor. […]
Får skärmtiden på vår fritid oss att känna oss mer sociala eller mer utanför? En fjärdedel anser att skärmanvändandet ger känslan av att vara mer social medan 1 av 10 får känslan av att vara utanför. Övriga drygt 6 av 10 upplever inte att tiden framför skärmen påverkar känslan att vara social eller utanför. Mest […]
Vi har frågat skolbarn mellan 8–19 år, från lågstadiet till gymnasiet, om de får höra att de tillbringar för mycket tid framför digitala skärmar. Med digital skärmtid avses den tid som tillbringas framför skärmar på olika digitala enheter såsom dator, surfplatta och mobiltelefon, men alltså inte tv. Sammantaget svarar nära 8 av 10 att deras […]
Tillbringar vi för mycket tid framför digitala skärmar på vår fritid? Vi har låtit internetanvändare från 8 år och uppåt svara på om deras nära och kära ger dem kritik för att de har för mycket skärmtid. Med digital skärmtid avses den tid som tillbringas framför skärmar på olika digitala enheter såsom dator, surfplatta och […]
I det här kapitlet tittar vi på barnens internetanvändning, och ställer frågor till föräldrar och barn om huruvida det finns regler hemma för internetanvändandet. Dessutom frågar vi föräldrar och barn om föräldrarna känner till vad deras barn gör på nätet. Vi ser bland annat… Att i princip alla barn mellan 8–19 år använder internet Att […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.