.FILE 2G 3G 4G 5G

Youtube

Här hittar du de senaste siffrorna och fakta om användningen av Youtube i Sverige. Var tredje svensk använder Youtube dagligen och hälften använder Youtube varje vecka 2024.

Fakta om Youtube i Sverige

  • 8 av 10 har använt Youtube under det senaste året. Hälften av svenskarna använder Youtube varje vecka och 3 av 10 använder Youtube dagligen.
  • Män använder Youtube i betydligt högre utsträckning än kvinnor. Skillnaderna är särskilt stora om man ser till den veckovisa och dagliga användningen. Bland män använder 64 procent Youtube varje vecka och 45 procent använder plattformen dagligen. Motsvarande andelar bland kvinnor är 37 procent varje vecka och 19 procent dagligen.
  • Personer födda på 90-, 00- eller 10-talet använder Youtube mer än äldre generationer.
Youtube i Sverige. Närbild av mobiltelefon med Youtube igång.

79%

av internetanvändarna har använt Youtube nån gång de senaste 12 månaderna.

94%

av 90-talisterna har använt Youtube nån gång de senaste 12 månaderna.

78%

av 00-talisterna har använt Youtube varje vecka de senaste 12 månaderna.

Hur många använder Youtube?

Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i olika åldrar som använder Youtube varje dag:

  • 32% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 55% av personer födda på 10-talet
  • 55% av personer födda på 00-talet
  • 45% av personer födda på 90-talet
  • 30% av personer födda på 80-talet
  • 26% av personer födda på 70-talet
  • 19% av personer födda på 60-talet
  • 17% av personer födda på 50-talet
  • 8% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Har användningen av Youtube ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Inga stora förändringar har skett under åren 2021–2024 om man ser till den totala användningen av Youtube under ett år. Även den veckovisa och dagliga användningen har legat förhållandevis stabilt under de senaste fyra åren. Det finns däremot vissa tendenser som tyder på att framför allt andelen veckoanvändare sjunker något under perioden. Förändringarna är dock små och varierar från år till år vilket innebär att det än så länge inte går att dra några tydliga slutsatser.
  • Tendenser tyder på att den veckovisa och dagliga användningen dalar i flera generationer under perioden 2021–2024. En av de tydligaste skillnaderna framträder bland 00-talister där den veckovisa användningen har sjunkit från 87 procent år 2021 till 78 procent år 2024. Den dagliga användningen sjunker från 67 procent år 2021 till 55 procent år 2024 bland 00-talisterna.

Vad är Youtube?

Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

Youtube är en tjänst där vem som helst kan ladda upp videoklipp till en egen kanal. En person kan ha en eller flera kanaler, och det går också att prenumerera på andras kanaler för att se när det läggs upp nya filmklipp. Det går att få förslag på videor att titta på utifrån vad man tidigare sett och gillat. Det går även att kommentera en video och diskutera den med andra – de mest populära filmklippen kan ha många tusen kommentarer.

En kvinna tittar på en instruktionsvideo på sin platta.

När kom Youtube?

Youtube grundades i februari 2005. Det allra första videoklippet som laddades upp heter Me at the Zoo. Bara något år efter lanseringen hade Youtube drygt 72 miljoner besökare varje månad. År 2006 blev tjänsten uppköpt av sökjätten Google för 12 miljarder dollar. Sedan dess har Youtube varit en av världens mest populära webbplatser.

Många svenskar har gjort succé på videotjänsten. Felix Kjellberg, mer känd som PewDiePie, hade under 2010-talet en av världens mest populära Youtube-kanaler. En annan svensk som gjort karriär genom Youtube är programledaren Clara Henry.

Mer om Youtube går att läsa och se på sajten Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2024-09-30. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2023, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn