.FILE 2G 3G 4G 5G

Facebook

Här hittar du siffror och fakta om användningen av Facebook i Sverige. Hälften av svenskarna använder Facebook varje dag även om den totala användningen har minskat år 2023.

Fakta om Facebook i Sverige

  • 7 av 10 svenskar har använt Facebook år 2023, 6 av 10 har använt tjänsten varje vecka och varannan svensk använder Facebook varje dag.
  • Andelen som använder Facebook har minskat år 2023 till 68 procent från 71 procent året innan.
  • Personer födda på 90-talet ligger i topp vad gäller användningen av Facebook, men deras veckoanvändning och dagliga användning har minskat år 2023.
  • Det är fler kvinnor (74%) än män (62%) som använder Facebook. Kvinnor födda på 00-talet är den enda grupp som använder Facebook mer på daglig nivå år 2023 än förra året.
Facebook i Sverige. Man står utomhus och använder Facebook i mobilen.

68%

av internetanvändarna har använt Facebook nån gång senaste året.

59%

av internetanvändarna har använt Facebook varje vecka.

50%

av internetanvändarna har använt Facebook varje dag.

Hur många använder Facebook?

Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i olika åldrar som använder Facebook dagligen:

  • 50% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 1% av personer födda på 10-talet
  • 21% av personer födda på 00-talet
  • 67% av personer födda på 90-talet
  • 62% av personer födda på 80-talet
  • 66% av personer födda på 70-talet
  • 55% av personer födda på 60-talet
  • 60% av personer födda på 50-talet
  • 50% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Vilka har Facebook som favorit?

Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

Om man bara får välja ett av alla sociala medier är Facebook favoriten för var femte svensk (21%). Särskilt pensionärer verkar gilla Facebook – uppemot hälften uppger att de har Facebook som favorit bland sociala medier.

Bland barn är däremot inte Facebook särskilt populär – i princip ingen i åldern 8–19 år har Facebook som favorit.

De som har Facebook som sin favorit bland sociala medier motiveras mer än befolkningen i stort att använda sociala medier för att:

  • vara med i grupper och träffa likasinnade
  • komma ihåg att gratulera vänner och bekanta på födelsedagen
  • ha en digital kontaktlista över vänner och bekanta
  • ha ett digitalt fotoalbum och dagbok för att bevara minnen
  • uttrycka sina åsikter, göra sin röst hörd och visa att de finns, vem de är och vad de gör.

Läs mer om vilka som har Facebook som favorit i rapporten.

Vad är Facebook?

Facebook är en av de mest kända sociala medieplattformarna och har åtskilliga olika funktioner. Det går att dela textinlägg, bilder, videor och länkar samt spela spel, diskutera i grupper och mycket annat. Facebook ägs av företaget Meta som också äger Instagram och Whatsapp.

Facebook i Sverige. Kvinna sitter vid dator och använder Facebook.

När kom Facebook?

Facebook grundades 2004 som ett community för studenter på universitetet Harvard. Tjänsten hette från början The Facebook men år 2005 bytte man namn. Samtidigt blev Facebook tillgänglig för vem som helst och tjänsten växte snabbt. En av förklaringarna till den snabba framgången kan vara att man på Facebook använder sitt riktiga namn. Detta gjorde det lättare att hitta och kommunicera med sina vanliga vänner.

Facebook har under åren vuxit kraftigt både vad gäller antalet användare och funktioner. Men Facebook har också drabbats av kontroverser, till exempel den så kallade Cambridge Analytica-skandalen. Läs mer om det på sajten Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2023-10-17. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2023, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn