Här hittar du de senaste siffrorna om vilka sociala medier som svenskar använder. Drygt 8 av 10 svenska internetanvändare använder sociala medier varje dag. De tre största tjänsterna är Youtube, Facebook och Instagram.
Fakta om sociala medier
Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 90 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och 84 procent gör det dagligen.

Läs hela kapitlet om sociala medier
Här hittar du diagram och insikter gällande svenskarnas användning av sociala medier det senaste året.
- Män och kvinnor använder sociala medier ungefär lika mycket. Det finns däremot vissa skillnader i vilka plattformar som används. Twitch och Reddit är mer populära bland män och Instagram och Pinterest är mer populära bland kvinnor.
- Många sociala medier är särskilt populära i vissa åldrar. Det är till exempel nästan bara yngre generationer som använder Tiktok och Roblox.
- Andra tjänster används mest i arbetet. Linkedin används nästan enbart av personer i åldern 18–65 år. Användandet av Linkedin är särskilt stort bland tjänstemän, där närmare 6 av 10 har använt plattformen det senaste året.
- Facebook och Instagram är de två sociala medier där flest svenskar lägger upp eget material. Drygt hälften av de som använder Facebook och Instagram lägger upp eget material där, till exempel bilder, text och video.
- Användandet av Snapchat är som störst bland 00-talister, där närmare 8 av 10 använder Snapchat dagligen.

Hur många använder sociala medier?
Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i de olika generationerna som använder sociala medier varje dag.
- 84% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
- 80% av personer födda på 10-talet
- 98% av personer födda på 00-talet
- 96% av personer födda på 90-talet
- 92% av personer födda på 80-talet
- 87% av personer födda på 70-talet
- 83% av personer födda på 60-talet
- 72% av personer födda på 50-talet
- 57% av personer födda på 40-talet
- 41% av personer födda på 20- eller 30-talet.
Vad är sociala medier?

Om Svenskarna och internet
Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.
I undersökningen Svenskarna och internet har vi frågat om man använder sociala medier, men vad betyder det egentligen? Med sociala medier brukar man mena internettjänster, appar och webbplatser där människor kan interagera med varandra och skapa eget innehåll. Traditionella medier som tidningar och tv har en avsändare som förmedlar innehåll till ett stort antal mottagare. På sociala medier delar användarna i stället information med varandra – man kan vara både avsändare och mottagare.


Internetmuseum
Lär dig mer om sociala medier ur ett historiskt perspektiv. På vår sajt Internetmuseum hittar du en utställning om just sociala medier.
När kom sociala medier?
De första sociala medierna dök upp redan på 1970-talet, innan dagens version av internet fanns. Under 1980-talet var så kallade BBS:er populära, elektroniska anslagstavlor som man kunde koppla upp sig mot med hjälp av ett modem. Under 1990-talet kom webben och svenska internetanvändare kunde mötas på portaler som Passagen och postens Torget.
1996 startade Lunarstorm i Sverige som var ett av världens första webbcommunity. Diskussionsforum som Flashback var populära sociala medier under början av 2000-talet. Amerikanska Facebook grundades 2004 och videoplattformen Youtube kom året efter.
När den smarta mobiltelefonen Iphone lanserades 2007 tog sociala medier verkligen fart. Instagram kom 2010 och var ett av de första sociala medierna tänkt att användas helt på mobilen. 2011 lanserades Snapchat och 2018 kom Tiktok. Nuförtiden finns det massor av olika slags sociala medier att välja mellan utifrån intresse, ålder och smak.