.FILE 2G 3G 4G 5G

Sociala medier i Sverige

Här hittar du de senaste siffrorna om vilka sociala medier som svenskar använder. Drygt 8 av 10 svenska internetanvändare använder sociala medier varje dag. De tre största tjänsterna är Youtube, Facebook och Instagram.

Hur många använder sociala medier?

Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 91 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och 85 procent gör det dagligen.

  • De tre sociala medier som används mest bland svenskarna är Youtube, Facebook och Instagram. Både unga och gamla använder sociala medier, men plattformarna är delvis olika.
  • Bland unga födda på 2000-talet är de mest använda Youtube, Snapchat, Tiktok och Roblox.
  • Facebook minskar i andel användare från 71 procent år 2022 till 68 procent år 2023.
  • Tiktok har vuxit mest av alla sociala medier. År 2023 använder 24 procent Tiktok jämfört med 20 procent år 2022. Nästan var fjärde svensk använder alltså Tiktok.
  • Män och kvinnor använder sociala medier ungefär lika mycket, men de använder vissa plattformar i olika grad. Fler kvinnor än män använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Pinterest och Be Real. Fler män än kvinnor använder Youtube, Linkedin, Twitter, Reddit och Twitch.
Sociala medier i Sverige. Man kollar på sin mobiltelefon utomhus.

Facebook

50% av internetanvändarna har använt Facebook varje dag 2023.

Instagram

46% av internetanvändarna har använt Instagram varje dag 2023.

Youtube

35% av internetanvändarna har använt Youtube varje dag 2023.

Vilken generation använder sociala medier mest?

Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i de olika generationerna som använder sociala medier varje dag.

  • 85% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 86% av personer födda på 10-talet
  • 98% av personer födda på 00-talet
  • 97% av personer födda på 90-talet
  • 91% av personer födda på 80-talet
  • 89% av personer födda på 70-talet
  • 80% av personer födda på 60-talet
  • 77% av personer födda på 50-talet
  • 56% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Vad är sociala medier?

I undersökningen Svenskarna och internet har vi frågat om man använder sociala medier, men vad betyder det egentligen? Med sociala medier brukar man mena internettjänster, appar och webbplatser där människor kan interagera med varandra och skapa eget innehåll. Traditionella medier som tidningar och tv har en avsändare som förmedlar innehåll till ett stort antal mottagare. På sociala medier delar användarna i stället information med varandra – man kan vara både avsändare och mottagare.

Sociala medier i Sverige. Ung pojke tar en selfie med en mobiltelefon.
Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

Vilka sociala medier är favoriterna?

Om man bara får välja ett av alla sociala medier är Youtube favoriten för var fjärde svensk (24%). Därefter kommer Facebook och Instagram, som är favoriten för var femte svensk (21%). Efter det kommer Snapchat som favorit för 6 procent av svenskarna och sedan Tiktok som är favorit för 5 procent.

Unga födda på 2000-talet har också främst Youtube som favorit (32%), men därefter har 22 procent Snapchat som favorit och 16 procent Tiktok.

Varför använder man sociala medier?

Vi har frågat svenskarna vilka drivkrafter som finns att använda sociala medier. Den främsta drivkraften är att bli underhållen av roliga klipp. Många använder också sociala medier för att hålla kontakten med vänner och för att se vad vänner och bekanta har för sig. Andra använder sociala medier för att ta del av samhällsinformation och gratulera vänner på födelsedagen – detta är vanligare bland äldre. En del använder sociala medier för att få uttrycka sin åsikt och göra sin röst hörd – de har ofta plattformen Twitter som favorit.

En kvinna med mobil

Internetmuseum

Lär dig mer om sociala medier ur ett historiskt perspektiv. På vår sajt Internetmuseum hittar du en utställning om just sociala medier.

När kom sociala medier?

De första sociala medierna dök upp redan på 1970-talet, innan dagens version av internet fanns. Under 1980-talet var så kallade BBS:er populära, elektroniska anslagstavlor som man kunde koppla upp sig mot med hjälp av ett modem. Under 1990-talet kom webben och svenska internetanvändare kunde mötas på portaler som Passagen och postens Torget.

1996 startade Lunarstorm i Sverige som var ett av världens första webbcommunity. Diskussionsforum som Flashback var populära sociala medier under början av 2000-talet. Amerikanska Facebook grundades 2004 och videoplattformen Youtube kom året efter.

När den smarta mobiltelefonen Iphone lanserades 2007 tog sociala medier verkligen fart. Instagram kom 2010 och var ett av de första sociala medierna tänkt att användas helt på mobilen. 2011 lanserades Snapchat och 2018 kom Tiktok. Nuförtiden finns det massor av olika slags sociala medier att välja mellan utifrån intresse, ålder och smak. Läs mer om sociala medier i en utställning på Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2023-11-03. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2023, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn