.FILE 2G 3G 4G 5G

Instagram

Här hittar du siffror och fakta om användningen av bildtjänsten Instagram i Sverige. Mer än hälften av svenskarna använder Instagram varje vecka och nära hälften använder tjänsten varje dag.

Fakta om Instagram i Sverige

Två personers händer, en av dem håller en mobil, på skärmen syns nyheter i Instagram-flödet.

Instagram 2023

Här kan fördjupa dig om användningen av Instagram i Sverige 2023.

  • 6 av 10 svenskar (64%) har använt Instagram år 2023, 53 procent har använt tjänsten varje vecka och 46 procent av svenskarna använder Instagram varje dag.
  • Personer födda på 90-talet ligger i topp vad gäller andelen användare av Instagram. Därefter kommer 00-talisterna och därefter 80-talisterna.
  • Användningen av Instagram är i stort sett oförändrad år 2023 jämfört med året innan. I en del åldersgrupper har användningen minskat eller ökat.
  • Kvinnor födda på 80-talet har ökat sin veckoanvändning av Instagram år 2023. Män födda på 80-talet har i stället minskat sin veckoanvändning.
Instagram i Sverige. En hand som håller en mobil, på skärmen syns Instagram-flödet. Andra handen hålls om en bebis.

64%

av 80-talisterna har använt Instagram varje vecka.

74%

av 90-talisterna har använt Instagram varje vecka.

68%

av 00-talisterna har använt Instagram varje vecka.

Hur många använder Instagram?

Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i olika åldrar som använder Instagram dagligen:

  • 46% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 10% av personer födda på 10-talet
  • 56% av personer födda på 00-talet
  • 66% av personer födda på 90-talet
  • 59% av personer födda på 80-talet
  • 54% av personer födda på 70-talet
  • 41% av personer födda på 60-talet
  • 36% av personer födda på 50-talet
  • 21% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Vilka har Instagram som favorit?

Om man bara får välja ett av alla sociala medier är Instagram favoriten för var femte svensk (21%). Därmed är Instagram på delad andra plats hos svenskarna, efter Youtube och tillsammans med Facebook.

Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

Instagram är populär bland kvinnor – det är betydligt fler kvinnor än män som anger Instagram som favoriten bland sociala medier. Det gäller i princip alla åldrar, men särskilt unga kvinnor. Bland kvinnor i åldern 20–34 år har mer än hälften (53%) Instagram som favorit.

Bland de allra yngsta och de allra äldsta svenskarna är Instagram inte alls lika populär. Endast några få procent har Instagram som favorit bland 8–11-åringar och knappt var tionde bland de som är 76 år eller äldre.

De som har Instagram som sin favorit bland sociala medier motiveras mer än befolkningen i stort att använda sociala medier för att:

  • ha ett digitalt fotoalbum och dagbok för att bevara minnen
  • hålla koll på vad vänner och bekanta gör
  • ha en digital kontaktlista över vänner och bekanta
  • få nyheter och erbjudanden från varumärken och företag de följer
  • uttrycka sina åsikter, göra sin röst hörd och visa att de finns, vem de är och vad de gör
  • få tiden att gå.

Läs mer om vilka sociala medier svenskarna har som favorit i rapporten.

Instagram i Sverige. Händer som håller upp mobilkamera för att ta en bild på fika.

När kom Instagram?

Instagram är en social medieplattform med huvudsyftet att dela bilder. Det går också att skapa tidsbegränsade "stories" för att beskriva sin dag i en kort video samt gilla och kommentera andras inlägg.

Instagram lanserades 2010 som en app i mobiltelefonen – först enbart för Iphone men efter några år kom en version också för Android. År 2012 köptes Instagram av Facebook för 1 miljard amerikanska dollar. År 2013 fick Instagram stöd för korta videoklipp förutom stillbilder. Läs mer om Instagram på Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2023-10-17. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2023, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn