Sociala medier
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
28 artiklar från med ämnet "Linkedin"
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
Vilka har använt Linkedin det senaste året? Det visar det här diagrammet. Linkedin är en social nätverksplats med fokus på arbetslivet och nätverkande mellan arbetssökande och företag som funnits sedan 2003. 3 av 10 av alla internetanvändare som är 18 år eller äldre har använt Linkedin de senaste 12 månaderna. Bland de som arbetar har […]
I det här diagrammet jämför vi hur män och kvinnor har använt olika sociala medier under de senaste 12 månaderna. Män och kvinnor har använt sociala medier lika mycket det senaste året. De har dock inte använt de olika tjänsterna i lika stor utsträckning. Fler män har använt Youtube, Twitter, Reddit, Twitch, Linkedin och Flashback. […]
Vilka tjänster har använts för chatt, det vill säga att skicka direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. […]
Vi har tagit reda på vilka sociala medier internetanvändarna 8 år eller äldre har använt de senaste 12 månaderna. I detta diagram visar vi samtliga sociala medier som vi har frågat om i år. Vi kommer även att redovisa användandet av varje tjänst för sig i kommande avsnitt. De tre sociala medier som använts mer […]
I det här kapitlet undersöker vi användningen av sociala medier – till exempel Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube. Vi jämför också hur användningen skiljer sig mellan generationerna och vilka tjänster som är särskilt populära i vissa åldrar. I det här kapitlet har vi även frågat internetanvändare i åldern 8–11 år. Vi ser bland annat… Att […]
Kort sammanfattat så används Linkedin jämförelsevis mest av tjänstemän, högutbildade, personer som bor i höginkomsthushåll samt personer som jobbar i privat sektor. 2 av 3 tjänstemän (65%) svarar i Q3 att de använder Linkedin minst någon gång, vilket är en stor skillnad mot arbetarna där motsvarande siffra är 22 procent. Båda grupperna har ökat sin […]
Linkedin är ett socialt nätverk med fokus på arbetslivet, och nätverkande mellan arbetssökande och företag. Nära hälften av de arbetande internetanvändarna i Q3 använder Linkedin, vilket innebär en ökning med 4 procentenheter under pandemin. De arbetssökande utgörs av en liten bas med högre felmarginal men de tenderar ha minskat sin närvaro på Linkedin under pandemin. […]
Vi kan se skillnader mellan hur män och kvinnor använder de olika sociala medierna. Kortfattat är det fler kvinnor som använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok och Pinterest. Fler män använder Linkedin, Twitter, Twitch och Reddit. Störst är skillnaden när vi tittar på Twitch, som har tio gånger fler män än kvinnor som användare. Reddit har […]
I dessa två diagram ger vi en överblick över de nio sociala medier vi undersökt. Dels hur användningen av de nio sociala medier vi mätt i både Q1 och Q3 har förändrats under pandemin. Vi blickar även tillbaka till 2019 i ett separat diagram och jämför med de sociala medier vi undersökte redan då. För […]
Sociala medier eller sociala nätverk är ett samlingsnamn för en lång rad olika tjänster och plattformar på internet. Det kan röra sig om mobilappar, webbplatser eller båda, med fokus på att dela bilder eller länkar, skapa inlägg, videoklipp och mycket annat. Gemensamt är dock att användarna av tjänsten i någon mån är med och skapar […]
Twitter, Linkedin och Flashback har fler män och fler storstadsbor som användare. Jämför vi dessa tre nätverk åldersmässigt så ser vi att Twitter har en majoritet användare i yngre åldern 16–25 år och därefter lägst antal användare i jämförelse från 26 år och uppåt. Även Flashback väger tungt bland de yngsta men peakar bland 36–45 […]
Linkedin är ett socialt nätverk, med det professionella nätverkandet som fokus, som grundades år 2003. Användandet av Linkedin har totalt sett legat på runt 30 procent de senaste tre åren. Det är i synnerhet de i åldern 36–45 år som är mitt i karriären som nyttjar detta nätverk. Det är något fler män, något fler […]
Total sett är användningen av sociala medier ganska jämnt fördelad mellan stad (84%) och landsbygd (80%). För de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat är skillnaderna små mellan stadsbor och boende på landsbygd. Däremot är det betydligt större skillnad för Twitter, Linkedin och Flashback där det är en större andel stadsbor som använder […]
Hela 98 procent av de som studerar använder totalt sett sociala medier och är, med undantag av Linkedin och Flashback, i betydligt högre grad användare av de andra sociala nätverken. Av de som arbetar använder 87 procent sociala medier och är av naturliga skäl i högre grad än andra på Linkedin. I övrigt har de […]
Totalt sett använder fler kvinnor (86%) sociala medier än män (79%). Kvinnor är flitigare på att använda de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat än män. Män är i sin tur i högre grad än kvinnor användare på Twitter, Linkedin och Flashback.
De tre största sociala nätverken Facebook (74%), Instagram (61%) och Snapchat (39%) ligger alla tre i det totala användandet på ungefär samma nivå som föregående år. I det dagliga användandet är det främst Instagram som ökar något, från 38 procent till 41 procent. Twitter som har en tendens att fluktuera något i användandet har ökat […]
En stor majoritet - 83 procent - av internetanvändarna använder sociala medier. Från år 2010 har det skett en ökning i användandet varje år men den har nu avstannat. De tjänster som vuxit snabbt de senaste åren som Instagram och Snapchat har minskat i tillväxttakt och ligger mer eller mindre kvar på samma nivåer som […]
Fler och fler provar på att använda Linkedin någon gång, men det är ingen märkbar förändring av andelarna som använder Linkedin varje månad eller oftare. Det är heller ingen tjänst som används dagligen. Det kan tyda på att många ser Linkedin som en tjänst för att lägga upp statisk information om sig själv, inte en […]
Vilka sociala nätverk som dominerar i de olika demografiska grupperna varierar. De populäraste sociala nätverken oavsett kön är Facebook och Instagram. Snapchat är populärare bland kvinnor än Linkedin, medan det är tvärt om bland männen. Twitter kommer på femte plats oavsett kön. Kik är lika populärt bland män som kvinnor medan Reddit är betydligt mer […]
Linkedin lanserades i maj 2003 och är 2016 det tredje största sociala nätverket i Sverige sett till hur stor andel av internetanvändarna över 16 år som använder det. 26 procent av alla internetanvändare använder någon gång Linkedin. En ökning jämfört med 2015 då det var 22 procent som använde Linkedin någon gång. Den dagliga användningen […]
Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka. De som använder sociala nätverk gör det lite drygt en timme om dagen eller 7 timmar i veckan. Det är väldigt vanligt att besöka sociala nätverk i mobilen, över hälften av alla internetanvändare besöker dagligen sociala nätverk i sin mobil. Facebook är det sociala nätverk som flest använder […]
För fem år sedan, 2010, var det hälften av internetanvändarna (53%) som använde sociala nätverk. Numera är det över tre fjärdedelar (76%) som använder sociala nätverk. För några år sedan var det så gott som alla som använde sociala nätverk som även använde Facebook. Numera finns ett stort antal sociala nätverk och det är inte […]
Direkt kommunikation via traditionell e-post och korta snabbmeddelanden (instant messages) via olika tjänster dominerar fortfarande den dagliga kommunikationen på internet. Men alternativen att via olika sociala nätverk vända sig till många ökar hela tiden. Här är följarna mångdubbelt fler än de som själva skriver och postar.
I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats medan LinkedIn intar den tredje platsen i alla övriga åldersgrupper. Twitter kommer sedan på fjärde plats i popularitet.
LinkedIn är det sociala nätverk som utmärker sig genom att inte ha majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Totalt sett är det lika stor andel som använder LinkedIn som Twitter. Det är 22 procent som någon gång använder LinkedIn och 2 procent som gör det dagligen. Den dagliga användningen av LinkedIn är inte […]
Facebook är fortfarande det sociala nätverk som dominerar, hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook åtminstone någon gång och nästan alla som besöker sociala nätverk besöker också Facebook. Bildbaserade nätverk får allt större spridning, särskilt bland de unga. Instagram ökar mest, totalt 40 procent av internetanvändarna använder nu tjänsten. Snapchat används däremot främst av tonåringar. […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.