Sociala medier
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
17 artiklar från med ämnet "Messenger"
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
Det här kapitlet visar vilka tjänster internetanvändarna använder för att kommunicera med varandra. Vi undersöker bland annat hur svenskarna använder sig av text-, röst-, bild- och video för att skicka meddelanden, liksom för att söka och ta reda på ny information. I kapitlet ser vi hur användningen av olika kommunikationstjänster skiljer sig åt mellan generationerna […]
Vilken form av digitala, fysiska träningspass har de som är på nätet använt sig av under de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. 2 av 10 har tränat hemma med hjälp av ett förinspelat fysiskt träningspass och 1 av 10 har tagit del av en livesändning på nätet av ett träningspass. 2 procent […]
I det här diagrammet jämför vi vilka chattjänster de yngsta och de äldsta i vårt samhälle använder. Diagrammet är alltså uppdelat på internetanvändare som är 12–19 år respektive 76+ år. I princip alla ungdomar har chattat de senaste 12 månaderna – endast 1 procent uppger att de inte chattar. Bland de allra äldsta internetanvändarna är […]
Vilka tjänster har använts för chatt, det vill säga att skicka direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. […]
I det här diagrammet redovisar vi hur högstadie- och gymnasieungdomar använder sju olika digitala kommunikationstjänster. Bland allmänheten är Facebook Messenger den mest använda digitala kommunikationstjänsten i vår jämförelse (diagram 7.2). Bland högstadie- och gymnasieungdomar ligger Facebook Messenger inte på första plats. Det kan eventuellt hänga samman med att deras föräldrar, i synnerhet till de yngre […]
I detta diagram jämför vi de sju tjänster som mer än var tionde har nyttjat under det senaste året (se diagram 7.1) fördelat på de som studerar, arbetar och är pensionärer. Facebook Messenger är den tjänst som används mest av alla i jämförelsen men i synnerhet av de som arbetar där 3 av 4 nyttjar […]
Vi har frågat internetanvändarna 12 år eller äldre om de under det senaste året har använt de digitala kommunikationstjänster som finns med i det här diagrammet. Vi har också frågat om de har använt dem varje vecka respektive varje dag. Facebook Messenger är den mest använda digitala kommunikationstjänsten i jämförelsen, såväl totalt sett som veckovis […]
I det här kapitlet tittar vi på användningen av olika digitala kommunikationstjänster för text och video under de senaste 12 månaderna. Vi ser bland annat… Att 2 av 3 internetanvändare har använt Facebook Messenger det senaste året Att molntjänsten Google Meet används av mer än hälften av ungdomar som går på högstadiet och gymnasiet Att […]
De studerande – som till stor del är de yngre – använder främst Facebook Messenger av de sex tjänsterna vi jämfört, och den har ökat med 2 procentenheter under pandemin. Nära hälften använder Discord, som ökat med sju procentenheter under pandemin, från 40 procent i Q1 till 47 procent i Q3. Mer än var fjärde använder […]
Av de samtals- och kommunikationstjänster vi undersökt är Facebook Messenger den mest populära – 8 av 10 svarar att de använder den i Q3. Användningen har ökat med 3 procentenheter under pandemin, från 77 procent i Q1 till 80 procent i Q3. Facebook Messenger har funnits med i tidigare år av Svenskarna och internet, men […]
I detta diagram ska vi titta på olika aktiviteter på det sociala nätverket Facebook, och jämföra hur de används sett till internetanvändarnas sysselsättning (som i mångt och mycket speglar ålder). Den mest populära aktiviteten på Facebook av de vi jämför är chattklienten Messenger. Skillnaden i användning mellan arbetande (86%) och studerande (85%) är mycket liten, […]
Föräldrars kunskap om vilka barnen kommunicerar med är blandad. Det är ungefär hälften (51 procent) av föräldrarna som vet vilka de flesta som deras barn kommunicerar med på internet. Föräldrar uppger att de har något bättre kännedom om vilka deras mellanstadiebarn kommunicerar med på nätet än deras högstadiebarn.
Messenger är den av Facebooks tjänster som flest nyttjar. De senaste tre åren har användandet legat på 81 procent bland Facebookanvändarna. Grupper och evenemang ligger ungefär på samma nivå som förra året, medan att skriva och dela andras inlägg samt lägga ut bilder minskar. De i åldern 16–35 år använder framförallt Messenger samt evenemang och […]
Facebook Messenger används i högre utsträckning i samtliga åldrar utom bland 56–65-åringarna där Skype är snäppet vanligare. Bland de allra äldsta över 65 år är användningen ungefär jämt fördelat mellan Messenger och Skype. Messenger har sin största målgrupp bland 16–35-åringar (81%). Whatsapp och Skype används som mest av 36–45-åringar. Både Skype (57%) och Whatsapp (65%) […]
Det finns idag många olika meddelande- och samtalstjänster och här tittar vi närmare på tre av dem – Facebook Messenger, Whatsapp och Skype. Facebook Messenger är den tjänst som flest använder och användandet ligger i nivå med föregående år (62%). Whatsapp ökar däremot något jämfört med förra året och på tre år har användandet ökat […]
E-posten är den kommunikationstjänst som praktiskt taget alla använder. Värt att notera är att e-post är en av de få företeelser på internet som de äldre nyttjar oftare varje dag än de unga. De yngre chattar oftare dagligen och chattandet fortsätter att öka. Likaså ökar videosamtal och telefonsamtal över internet något. Facebook Messenger är den […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.