Sociala medier
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
49 artiklar från med ämnet "Snapchat"
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
Det här kapitlet visar hur många som använder sociala medier, vilka plattformar som används och hur användningen har utvecklats under åren 2021–2022. Vi undersöker även vad användarna gör på de olika plattformarna och hur många som själva lägger upp eget material i form av text, bilder, videoklipp eller liknande. Kapitlet visar vilka som brukar följa […]
Vilka sociala medier har de som nätdejtat de senaste 12 månaderna använt för dejting? Det visar det här ordmolnet. Större text visar att fler har angivit just denna sajt eller app. Det sociala medium som flest har nätdejtat på det senaste året är Facebook. Facebook har sedan år 2019 en egen dejtingtjänst kallad Facebook Dejting, […]
I vilka åldrar har Snapchat använts mest såväl totalt sett som dagligen de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Nästan 4 av 10 av internetanvändarna 8 år eller äldre har använt Snapchat det senaste året och nära fjärde har varit där dagligen. Tittar vi istället på målgruppen 16 år eller äldre minskar andelen […]
I det här diagrammet jämför vi hur män och kvinnor har använt olika sociala medier under de senaste 12 månaderna. Män och kvinnor har använt sociala medier lika mycket det senaste året. De har dock inte använt de olika tjänsterna i lika stor utsträckning. Fler män har använt Youtube, Twitter, Reddit, Twitch, Linkedin och Flashback. […]
I de här två diagrammen jämför vi hur olika generationer har använt Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok det senaste året respektive dagligen. Under avsnittet för respektive tjänst kommer dessa och andra tjänster redovisas separat med jämförelse på generation. Facebook är den tjänst som har använts mest av alla någon gång under året av internetanvändarna […]
Med dessa fyra diagram ska vi jämföra användandet av olika sociala medier mellan barn i de olika skolstadierna. Användningen av sociala medier är hög i samtliga skolåldrar. Närmare 9 av 10 lågstadiebarn har använt sociala medier de senaste 12 månaderna, och från mellanstadiet och uppåt har mer eller mindre samtliga varit användare. Högstadieeleverna är de […]
I de här två diagrammen ska vi jämföra användning av sociala medier mellan de yngsta 8–11 år och de äldsta 76 år eller äldre. För första gången har vi intervjuat 8–11-åringar om vilka sociala medier de har använt det senaste året. De yngsta är flitiga användare av sociala medier totalt sett – hela 92 procent […]
Det här diagrammet visar vilka tjänster som högstadie- och gymnasieungdomar har chattat på. I princip alla som är på högstadiet och gymnasiet chattar. Den chattjänst som de använder mest av alla är Snapchat. Mer än 8 av 10 av dem använder Snapchat för chatt, och Snapchat går till och med om sms som den tjänst […]
I det här diagrammet jämför vi vilka chattjänster de yngsta och de äldsta i vårt samhälle använder. Diagrammet är alltså uppdelat på internetanvändare som är 12–19 år respektive 76+ år. I princip alla ungdomar har chattat de senaste 12 månaderna – endast 1 procent uppger att de inte chattar. Bland de allra äldsta internetanvändarna är […]
Vilka tjänster har använts för chatt, det vill säga att skicka direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. […]
Vi har tagit reda på vilka sociala medier internetanvändarna 8 år eller äldre har använt de senaste 12 månaderna. I detta diagram visar vi samtliga sociala medier som vi har frågat om i år. Vi kommer även att redovisa användandet av varje tjänst för sig i kommande avsnitt. De tre sociala medier som använts mer […]
I det här kapitlet undersöker vi användningen av sociala medier – till exempel Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube. Vi jämför också hur användningen skiljer sig mellan generationerna och vilka tjänster som är särskilt populära i vissa åldrar. I det här kapitlet har vi även frågat internetanvändare i åldern 8–11 år. Vi ser bland annat… Att […]
I årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet framträder en tydlig bild av ett samhälle som till stora delar är digitaliserat, och där det uppkopplade livet för de flesta är en självklar del av både arbete, skola och fritid. Av hela befolkningen i Sverige ser vi att 9 av 10 använder internet varje dag, och […]
Nu ska vi titta på vilka olika tjänster som används för att chatta, alltså skicka direktmeddelanden i realtid till en person eller i en grupp. Vi ska också fördela detta på sysselsättning, vilket vi påminner om till stor del speglar internetanvändarnas ålder. Frågan tillåter att flera olika tjänster anges som svar. Vi ska också understryka […]
Här följer nu en specialtabell över ett antal sociala nätverk med data från 2020 års första kvartal (Q1). Då intervjuade vi även internetanvändare i åldrarna 12–15 år (med målsmans godkännande). Den kompletterande mätningen i årets tredje kvartal (Q3) fokuserade på att mäta den så kallade coronaeffekten på digitaliseringen i Sverige. Av utrymmesskäl och tidsskäl intervjuade […]
I dessa två diagram ska vi se hur de tre största sociala medierna fördelar sig på ålder. Det är tydligt att de yngsta mellan 16–25 år är flitiga användare av alla tre – 9 av 10 använder Instagram och Snapchat, och mer än 8 av 10 använder Facebook. I alla åldersgrupper på 26 år eller äldre är Facebook det mest använda sociala nätverket. Bland internetanvändare mellan 26–45 år använder nästan 9 av 10 Facebook. De som ökat sin användning av Facebook mest under […]
Vi kan se skillnader mellan hur män och kvinnor använder de olika sociala medierna. Kortfattat är det fler kvinnor som använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok och Pinterest. Fler män använder Linkedin, Twitter, Twitch och Reddit. Störst är skillnaden när vi tittar på Twitch, som har tio gånger fler män än kvinnor som användare. Reddit har […]
Nu ska vi jämföra åtta av de sociala medierna utifrån internetanvändarnas sysselsättning. I denna jämförelse finns inte det sociala nätverket Linkedin med då deras målgrupp huvudsakligen är de arbetande. Linkedin kommer vi istället att titta närmare på i diagram 7.11. I föregående diagram 7.2 såg vi att pensionärerna ökat sin närvaro på sociala medier. Jämför […]
I dessa två diagram ger vi en överblick över de nio sociala medier vi undersökt. Dels hur användningen av de nio sociala medier vi mätt i både Q1 och Q3 har förändrats under pandemin. Vi blickar även tillbaka till 2019 i ett separat diagram och jämför med de sociala medier vi undersökte redan då. För […]
Sociala medier eller sociala nätverk är ett samlingsnamn för en lång rad olika tjänster och plattformar på internet. Det kan röra sig om mobilappar, webbplatser eller båda, med fokus på att dela bilder eller länkar, skapa inlägg, videoklipp och mycket annat. Gemensamt är dock att användarna av tjänsten i någon mån är med och skapar […]
Under år 2020 har coronaviruset påverkat alla aspekter av våra liv. För att bromsa smittspridningen har sociala evenemang ställts in, affärer har begränsat antalet besökare, sommarfestivaler har tagit paus och bröllopsfester skjutits på framtiden. Arbetsplatser har skickat hem sina anställda och många skolor har på kort tid övergått till distansundervisning, och äldreboenden har infört besöksförbud. […]
På gymnasiet använder praktiskt taget alla (99 procent) sociala nätverksplatser. Det är nio av tio (90 procent) som gör det dagligen. Snapchat, Instagram och Facebook används i ungefär lika hög grad. Tittar vi på daglig användning används Snapchat mest (av 84 procent) tätt följt av Instagram (81 procent) och sedan kommer Facebook med betydlig mindre […]
Bland barnen, som går på högstadiet, använder drygt nio av tio (93 procent) sociala nätverk och 87 procent gör det dagligen. Snapchat är den mest använda tjänsten och används av 92 procent. Fyra av fem (83 procent) använder tjänsten dagligen. Instagram används av 87 procent och det är sju av tio (73 procent) som använder […]
Drygt hälften (55 procent) av barnen som går på mellanstadiet besöker sociala nätverksplatser dagligen. Snapchat används mest på mellanstadiet, av sju av tio varav över hälften (53 procent) är dagliga användare. Drygt fem av tio mellanstadiebarn använder Instagram och vart fjärde mellanstadiebarn (25 procent) är dagliga användare. Fler mellanstadiebarn använder Twitch (22 procent) än Facebook […]
Nio av tio barn är användare av sociala medietjänster. Den tjänst som flest använder är Snapchat, vilken 84 procent använder (varav 72 procent dagligen). Snapchat är en chattapp där bilder och position kan delas med andra användare. Näst mest används Instagram (en bilddelningsapp) som används av 76 procent varav 58 procent dagligen. I användningen av […]
Barnen och internet, som är en delrapport av Svenskarna och internet, ger en bild av en barndom där det digitala livet börjar tidigt och snabbt blir en viktig del av barnens vardag. Förskola, skola och föräldrar behöver hålla jämna steg med denna digitala barndom för att förstå vilka kunskaper och färdigheter som behövs för att […]
Twitter är en social nätverkstjänst som funnits sedan år 2006. Denna tjänst är en så kallad mikroblogg och har en något smalare användarbas på totalt sett 24 procent bland internetanvändarna i år, jämfört med Facebook, Instagram och Snapchat. De som twittrar är i högre utsträckning män och twittrarna bor i högre grad i städer. Högst […]
En åldersmässig jämförelse av de tre största sociala nätverken visar att de i åldern 12–25 år föredrar Instagram och Snapchat framför Facebook i sitt dagliga användande. De yngsta 12–15 år använder nästan inte alls Facebook på daglig basis. Bland de som är 26 år och äldre börjar Facebook ta över. Frågan är vad som kommer […]
Den sociala nätverkstjänsten Snapchat lanserades år 2011. Snapchat har vuxit stort de senaste åren men nu har tillväxttakten avtagit såväl totalt sett (39%) som på daglig basis (24%). Majoriteten av de som är på Snapchat totalt sett är i åldern 12–25 år (86%) och på daglig basis används denna tjänst av fler än 7 av […]
Total sett är användningen av sociala medier ganska jämnt fördelad mellan stad (84%) och landsbygd (80%). För de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat är skillnaderna små mellan stadsbor och boende på landsbygd. Däremot är det betydligt större skillnad för Twitter, Linkedin och Flashback där det är en större andel stadsbor som använder […]
Totalt sett använder fler kvinnor (86%) sociala medier än män (79%). Kvinnor är flitigare på att använda de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat än män. Män är i sin tur i högre grad än kvinnor användare på Twitter, Linkedin och Flashback.
De tre största sociala nätverken Facebook (74%), Instagram (61%) och Snapchat (39%) ligger alla tre i det totala användandet på ungefär samma nivå som föregående år. I det dagliga användandet är det främst Instagram som ökar något, från 38 procent till 41 procent. Twitter som har en tendens att fluktuera något i användandet har ökat […]
En stor majoritet - 83 procent - av internetanvändarna använder sociala medier. Från år 2010 har det skett en ökning i användandet varje år men den har nu avstannat. De tjänster som vuxit snabbt de senaste åren som Instagram och Snapchat har minskat i tillväxttakt och ligger mer eller mindre kvar på samma nivåer som […]
De flesta ungdomar är flitiga internetanvändare. Och många är bekväma, inte bara med att konsumera innehåll på nätet, utan också att bidra med eget. 6 av 10 instämmer helt i påståendet: Jag vet hur jag skapar och laddar upp innehåll på internet. Inkluderar man dem som besvarat med en trea eller fyra på den femgradiga […]
Användningen av Snapchat fortsätter att öka och ökningstakten har stigit. Utslaget på alla internetanvändare är det en tredjedel (33 %) som använder Snapchat någon gång och en femtedel (20 %) som gör det dagligen. Även om användningen av Snapchat har ökat i alla åldrar så är det sällsynt med dagliga snapchattare över 35 år. I […]
Användningen av sociala plattformar och nätverk fortsätter att öka. På den övergripande frågan ”Hur ofta besöker du sociala nätverksplatser?” svarar 81 procent av alla internetanvändare att de minst någon gång gör det. Det är 4 procentenheter fler jämfört med 2016 då 77 procent gjorde det. Ökningen återfinns till stor del bland ”sällananvändarna”, de som uppger […]
Den överlägset vanligaste kommunikationstjänsten på internet är också den äldsta: e-posten. Andra tjänster utmanar dock. Att skicka och ta emot direktmeddelanden ökar stort. I år skickar nära varannan person direktmeddelanden varje dag. Många fler än tidigare använder också internet för telefonsamtal. Även videosamtal ökar stort i årets mätning. Andelen personer som använder det största sociala […]
Skillnad i användning mellan Iphone och Androidanvändare Andel av de som har Iphone Andel av de som har Android Reddit 7 % 12 % Fildelningstjänster 18 % 25 % Videosamtal 27 % 20 % Snapchat 33 % 23 % Hälso/träningsapp 37 % 30 % Tittar på gratisstreaming (typ Swefilmer) 38 % 33 % Lyssnar på […]
Vilka sociala nätverk som dominerar i de olika demografiska grupperna varierar. De populäraste sociala nätverken oavsett kön är Facebook och Instagram. Snapchat är populärare bland kvinnor än Linkedin, medan det är tvärt om bland männen. Twitter kommer på femte plats oavsett kön. Kik är lika populärt bland män som kvinnor medan Reddit är betydligt mer […]
Snapchat lanserades i september 2011 och är det sociala nätverk som ökat mest i Sverige mellan 2015 och 2016. Men det är fortfarande sällsynt med dagliga Snapchat-användare över 35 år. En fjärdedel av alla internetanvändare använder någon gång Snapchat vilket är en ökning sedan 2015 då det var 21 procent. 16 procent använder Snapchat dagligen, […]
För fem år sedan, 2010, var det hälften av internetanvändarna (53%) som använde sociala nätverk. Numera är det över tre fjärdedelar (76%) som använder sociala nätverk. För några år sedan var det så gott som alla som använde sociala nätverk som även använde Facebook. Numera finns ett stort antal sociala nätverk och det är inte […]
Direkt kommunikation via traditionell e-post och korta snabbmeddelanden (instant messages) via olika tjänster dominerar fortfarande den dagliga kommunikationen på internet. Men alternativen att via olika sociala nätverk vända sig till många ökar hela tiden. Här är följarna mångdubbelt fler än de som själva skriver och postar.
I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats medan LinkedIn intar den tredje platsen i alla övriga åldersgrupper. Twitter kommer sedan på fjärde plats i popularitet.
I de yngre tonåren, 12-15 år, är det tre av fyra som någon gång använder ett flertal av de sociala nätverken. Populärast är Instagram med 85 procent följt av Snapchat med 81 procent, Kik med 78 procent och Facebook med 78 procent. Hälften så många, 39 procent, använder Twitter och 17 procent använder Tumblr. Det […]
Snapchat, är ett annat sätt att kommunicera med bilder, men där försvinner bilden efter ett antal sekunder som man själv kan bestämma (1-10 sekunder). Bilden försvinner dock inte helt utan finns kvar i minnet. Snapchat är en tjänst som de unga, 12-25 år, använder i nästan lika stor utsträckning som de använder Instagram. Fyra av […]
Facebook är fortfarande det sociala nätverk som dominerar, hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook åtminstone någon gång och nästan alla som besöker sociala nätverk besöker också Facebook. Bildbaserade nätverk får allt större spridning, särskilt bland de unga. Instagram ökar mest, totalt 40 procent av internetanvändarna använder nu tjänsten. Snapchat används däremot främst av tonåringar. […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.