Attityder till personliga data och övervakning på nätet
Majoriteten av svenskarna anser att brottsbekämpande åtgärder på nätet är viktigare än att skydda medborgarnas personliga integritet. De som värnar mest om sin integritet på nätet är unga män.
58 artiklar från med ämnet "chatt"
Majoriteten av svenskarna anser att brottsbekämpande åtgärder på nätet är viktigare än att skydda medborgarnas personliga integritet. De som värnar mest om sin integritet på nätet är unga män.
Det här kapitlet visar vilka tjänster internetanvändarna använder för att kommunicera med varandra. Vi undersöker bland annat hur svenskarna använder sig av text-, röst-, bild- och video för att skicka meddelanden, liksom för att söka och ta reda på ny information. I kapitlet ser vi hur användningen av olika kommunikationstjänster skiljer sig åt mellan generationerna […]
Vi har frågat både föräldrar och barn om det finns regler för vilka barnet får chatta eller prata med på nätet, i synnerhet om de får chatta med okända eller ej. Lågstadieföräldrar och barn har ungefär samma syn på om det finns regler kring vilka barnen får prata med på nätet. 6 av 10 av […]
Vi har frågat både föräldrar och barn om föräldrarna har satt upp regler för internetanvändning för barnen. Deras svar visas i det här diagrammet. Vi har listat flera olika regler för internetanvändning och med endast ett undantag anser föräldrarna i högre grad än barnen att de har satt upp regler. Undantaget är skärmtid där fler […]
Hur insatta är föräldrar i vilka deras barn kommunicerar med på nätet? Det har vi låtit både föräldrar och barn svara på och resultatet ser vi i de här två diagrammen. 3 av 10 föräldrar känner sig inte tillräckligt insatta i vilka deras barn 8–19 år kommunicerar med på nätet. Nära 2 av 10 av […]
Det här diagrammet visar vilka tjänster som högstadie- och gymnasieungdomar har chattat på. I princip alla som är på högstadiet och gymnasiet chattar. Den chattjänst som de använder mest av alla är Snapchat. Mer än 8 av 10 av dem använder Snapchat för chatt, och Snapchat går till och med om sms som den tjänst […]
Vi har frågat de som chattar om de under det senaste året har chattat socialt, alltså inte med kundtjänst eller motsvarande, med människor som de aldrig har träffat ansikte mot ansikte i verkliga livet. Resultatet ser vi i det här diagrammet. Nära hälften av alla som chattar har chattat socialt med människor de aldrig träffat […]
Vi har frågat internetanvändarna som är 12 år eller äldre om vad de tycker är lättast – att prata med vänner via chatt eller ansikte mot ansikte i verkliga livet. Resultatet ser vi i detta diagram. Majoriteten anser att prata med vänner ansikte mot ansikte i verkliga livet är lättare än att chatta med dem. […]
I det här diagrammet jämför vi vilka chattjänster de yngsta och de äldsta i vårt samhälle använder. Diagrammet är alltså uppdelat på internetanvändare som är 12–19 år respektive 76+ år. I princip alla ungdomar har chattat de senaste 12 månaderna – endast 1 procent uppger att de inte chattar. Bland de allra äldsta internetanvändarna är […]
Vilka tjänster har använts för chatt, det vill säga att skicka direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. […]
Det här diagrammet illustrerar hur många som har chattat, det vill säga skickat direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna respektive varje vecka och varje dag. Användningen av de olika tjänsterna för chatt, inklusive sms, framgår i nästa diagram 7.8. Nästan alla – 95 procent – av internetanvändarna har chattat de senaste 12 månaderna. Nära 9 av […]
I det här diagrammet redovisar vi hur högstadie- och gymnasieungdomar använder sju olika digitala kommunikationstjänster. Bland allmänheten är Facebook Messenger den mest använda digitala kommunikationstjänsten i vår jämförelse (diagram 7.2). Bland högstadie- och gymnasieungdomar ligger Facebook Messenger inte på första plats. Det kan eventuellt hänga samman med att deras föräldrar, i synnerhet till de yngre […]
I det här diagrammet ska vi visa hur många som under de senaste 12 månaderna känt sig utsatta på nätet för följande; att samtalstonen i chattar varit stötande eller obehaglig, att de har fått stötande eller obehagliga bilder skickade till sig av personer de inte känner respektive känner, samt att vänner eller bekanta delat bilder […]
I det här kapitlet tittar vi på barnens internetanvändning, och ställer frågor till föräldrar och barn om huruvida det finns regler hemma för internetanvändandet. Dessutom frågar vi föräldrar och barn om föräldrarna känner till vad deras barn gör på nätet. Vi ser bland annat… Att i princip alla barn mellan 8–19 år använder internet Att […]
I det här kapitlet tittar vi på användningen av olika digitala kommunikationstjänster för text och video under de senaste 12 månaderna. Vi ser bland annat… Att 2 av 3 internetanvändare har använt Facebook Messenger det senaste året Att molntjänsten Google Meet används av mer än hälften av ungdomar som går på högstadiet och gymnasiet Att […]
Ser vi till internetanvändarna 16+ år är videosamtal/videochatt något som ökat med 8 procentenheter under pandemin, till 79 procent i Q3. De som videosamtalar allra mest tillhör åldersgruppen 26–45 år. De yngsta på 16–25 år videosamtalar knappt mer än genomsnittet, men ligger kvar på ungefär samma nivå i Q3 som i Q1 – vi ser rentav […]
Nu ska vi titta på vilka olika tjänster som används för att chatta, alltså skicka direktmeddelanden i realtid till en person eller i en grupp. Vi ska också fördela detta på sysselsättning, vilket vi påminner om till stor del speglar internetanvändarnas ålder. Frågan tillåter att flera olika tjänster anges som svar. Vi ska också understryka […]
När vi tittar på e-post, chatt och videosamtal så är det de studerande – till stor del de yngsta – som påverkats minst av pandemin, jämfört med de arbetande och pensionärerna. De studerandes totala användning av e-post tenderar minska något från 96 procent i Q1 till 95 procent i Q3. Även chatt har minskat lite, från […]
I detta diagram ska vi se i vilken omfattning och hur frekvent internetanvändarna ägnar sig åt e-post, chatt och videosamtal/videochatt. Videosamtal har fått en ordentlig skjuts under pandemin. Från 2020 Q1 har det ökat med 8 procentenheter, så att 79 procent eller 8 av 10 internetanvändare 16+ år använder sig av videosamtal i Q3. I […]
Nu ska vi titta på hur några olika arbetsrelaterade grupper använder de tre tjänsterna Microsoft Teams, Skype och Zoom. Det ska dock understrykas att vi inte frågat internetanvändarna huruvida de använder dessa tjänster i arbetet eller privat. Resultatet speglar därför det totala användandet, det vill säga både yrkesrelaterat och privat. Nära tre fjärdedelar (72%) av […]
Digitala samtals- och kommunikationstjänster används för att kommunicera på olika sätt; chatta och skicka meddelanden med text och ljud samt ringa röst- eller videosamtal. De flesta av tjänsterna vi jämför har stöd för flera olika av dessa kommunikationssätt. De kan vara en del av ett socialt nätverk (se kapitel 7: Sociala medier) eller en helt […]
Tiktok och Twitch är två sociala medier med unga som sin huvudsakliga målgrupp, och de domineras av de yngre internetanvändarna. Tiktok är en mobilapp avsedd för att skapa och dela videor och livesändningar. Twitch är en videotjänst som främst används för att livesända datorspel och chatta. Det kinesiskt ägda Tiktok har varit omskrivet i media […]
I detta diagram ska vi titta på olika aktiviteter på det sociala nätverket Facebook, och jämföra hur de används sett till internetanvändarnas sysselsättning (som i mångt och mycket speglar ålder). Den mest populära aktiviteten på Facebook av de vi jämför är chattklienten Messenger. Skillnaden i användning mellan arbetande (86%) och studerande (85%) är mycket liten, […]
Alla i åldern 17-19 år kommunicerar via chatt. Fyra av fem (84 procent) gör det varje dag. Alla barn i gymnasieåldern använder också e-post, över hälften (55 procent) gör det dagligen. Nio av tio (90 procent) ringer via internet eller kommunicerar via videosamtal (86 procent). Det är dock bara 30 procent, som använder Skype. Vart […]
Föräldrars kunskap om vilka barnen kommunicerar med är blandad. Det är ungefär hälften (51 procent) av föräldrarna som vet vilka de flesta som deras barn kommunicerar med på internet. Föräldrar uppger att de har något bättre kännedom om vilka deras mellanstadiebarn kommunicerar med på nätet än deras högstadiebarn.
I stort sett alla (97 procent) på högstadiet kommunicerar via chatt, och nära fyra av fem (78 procent) gör det dagligen. Med ökad ålder ökar användningen av e-posten och drygt nio av tio (92 procent) använder e-post. Nästan var tredje (31 procent) e-postar dagligen. Det är nio av tio (89 procent) som ringer via internet. […]
Nio av tio (90 procent) av barnen på mellanstadiet kommunicerar via chatt. Nästan åtta av tio (77 procent) ringer via internet och tre av fyra kommunicerar via videosamtal. Två av tre barn på mellanstadiet använder e-post. Det är dock bara 4 procent som använder e-posten dagligen. På mellanstadiet är det vart femte barn som använder […]
Att chatta är den mest populära kommunikationsformen. Därefter kommer e-post och att ringa via internet. Totalt sett chattar pojkar och flickor i lika hög grad medan flickor i högre utsträckning chattar dagligen. Fler flickor använder chattappen Whatsapp. Skillnader mellan flickor och pojkar i sättet att kommunicera är liten, men flickor tycks vara mer benägna att […]
Barnen och internet, som är en delrapport av Svenskarna och internet, ger en bild av en barndom där det digitala livet börjar tidigt och snabbt blir en viktig del av barnens vardag. Förskola, skola och föräldrar behöver hålla jämna steg med denna digitala barndom för att förstå vilka kunskaper och färdigheter som behövs för att […]
De som idag studerar (83%) chattar i betydligt högre utsträckning än de e-postar (65%) dagligen. De ringer oftare videosamtal och telefonsamtal över internet än de som arbetar eller är pensionärer. Majoriteten av de som studerar är födda på 00- och 90-talet och kommer de att ta med sig dessa kommunikationssätt när de kommer ut i […]
Chattandet är på frammarsch, i synnerhet hos den yngre halvan av internetbefolkningen. Upp till 35 år är det totala chattandet 95 procent eller högre. Värt att notera är att de yngsta 12–15 år chattar dagligen (74%) i betydligt högre utsträckning än de e-postar dagligen (23%). För de äldre är förhållandet det motsatta. Än så länge. […]
De senaste åren har runt hälften av alla internetanvändare chattat på daglig basis. Både det dagliga och totala användandet ökar varje år och det sistnämnda ligger nu på höga 86 procent. Ordet chatt kommer från engelskans ”småprata” – helt enkelt att skriva korta meddelanden och småprata på internet.
E-post, en av de äldsta kommunikationstjänsterna på internet, har en dominerande ställning både totalt sett och på daglig basis. Chatt, det vill säga korta meddelanden över internet, växer dock och likaså videosamtal och telefonsamtal över internet. Allt detta ska vi titta närmare på i detta kapitel.
E-posten är den kommunikationstjänst som praktiskt taget alla använder. Värt att notera är att e-post är en av de få företeelser på internet som de äldre nyttjar oftare varje dag än de unga. De yngre chattar oftare dagligen och chattandet fortsätter att öka. Likaså ökar videosamtal och telefonsamtal över internet något. Facebook Messenger är den […]
Facebook Messenger är fortsatt en väldigt populär tjänst som 81 procent av Facebook-användarna uppger att de använder. Andra vanliga aktiviteter är att delta i grupper (58 %) och lägga upp bilder (42 %). Förutom Messenger minskar dock alla övriga aktiviteter på Facebook. Att skriva egna inlägg har minskat med 9 procentenheter. Det tyder på att […]
Något fler använder WhatsApp i år (32 %) jämfört med förra året (29 %). Det är det mer frekventa användandet som ökar, både det veckovisa och det dagliga användandet utvecklas positivt. I åldersgruppen 26–35 år är det hälften (50 %) som använder WhatsApp, medan användandet är lägre i alla andra åldersgrupper. Det är något fler […]
Det är färre som uppger att de använder Skype (48 %) i år jämfört med förra året (55 %). På två år har det dagliga och veckovisa användandet minskat, medan de som uppger att de använder Skype någon gång är något fler än för två år sedan. 7 procent använder Skype dagligen och den frekventa […]
Hälften av alla upp till 65 år använder Facebooks meddelandetjänst Messenger och användandet ökar i alla åldersgrupper förutom den yngsta. Användandet ökar mest i den något äldre målgruppen 66-75 år, även om de har en bit kvar till att hälften använder tjänsten. Messenger används i något högre grad av kvinnor (66 %) än av män […]
Facebook Messenger är den vanligaste kommunikationstjänsten i alla åldersgrupper förutom de allra äldsta 76 år och äldre. Både Skype och WhatsApp är störst i åldersgruppen 26-35 år, medan Facebook Messenger är mest populärt hos de yngre.
En närmare granskning av tre av de stora meddelandetjänsterna visar att Facebook Messenger används av flest och ökar något från förra året. Även WhatsApp utvecklas positivt, medan allt färre använder Skype (48 %).
Att ringa videosamtal eller videochatta har de senaste åren utvecklats snabbt, och i år är det 67 procent som uppger att de gör det. På tre år har användningen ökat med 25 procentenheter. I åldersgruppen 12–15 år uppger 85 procent att de använder videosamtal eller videochatt, sen sjunker användandet med stigande ålder. Precis som för […]
Bland de unga är det i princip alla som använder chatt eller direktmeddelanden och upp till 25 år är det över 80 procent som gör det en eller flera gånger varje dag. Det är faktiskt fler som chattar varje dag än som e-postar upp till 25 års ålder.
Förra året exploderade användningen av direktmeddelanden och chattar, i år har chattandet stannat av på en hög nivå (84 %). Över hälften (51 %) chattar dagligen, och gruppen som chattar flera gånger varje dag växer (27 %).
Den populäraste kommunikationstjänsten på internet är e-posten. Nästan alla internetanvändare (97 %) använder e-post och drygt två tredjedelar (68 %) gör det dagligen. Efter e-post är det flest som använder sig av chatt (84 %), som även över hälften (51 %) gör dagligen. Sedan är det ungefär lika många som ringer telefonsamtal via internt (69 […]
Det är tydligt att de svenskarna internetanvändarna använder mer än en tjänst för att kommunicera med omvärlden. I genomsnitt använder man 4,98 av de 8 meddelandetjänster som Svenskarna och internet undersöker (epost, telesamtal över nätet, direktmeddelanden (chatt), videosamtal, Facebook Messenger, Snapchat, Whatsapp, Skype). Vanligast är det att man använder 6 olika tjänster, vilket var fjärde […]
Andel internetanvändare som utför olika aktiviteter på internet dagligen, år 2018. Aktivitet Andel daglig Ansluter du till internet 90% Använder internet på arbetet (för att utföra arbete) 78% Kontrollera, läsa eller skriva e-post 68% Besöker du sociala nätverksplatser 63% Google sök 61% Facebook 53% Skicka direktmeddelanden (chattar) 51% Lyssna på musik 45% Använder internet […]
Vart fjärde spädbarn använder internet Internetanvändandet kryper ner i åldrarna. Exempelvis använder 2-åringarna internet idag lika mycket som 4-åringarna gjorde för fyra år sedan. Och vart fjärde spädbarn använder internet. Barn i alla åldrar ägnar sig mest åt att titta på video och film på nätet. Men de är inte enbart passiva tittare. Från 2 […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.