Samhällsnyheter på nätet
Drygt hälften av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier och nästan lika många tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av.
30 artiklar från med ämnet "Tiktok"
Drygt hälften av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier och nästan lika många tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av.
Tillväxttakten på sociala medier går långsamt och nyare tjänster har haft svårt att etablera sig bland svenskarna under året. Sociala medier upplevs stjäla för mycket av vår tid, men hjälper oss samtidigt att hålla kontakten med nära och kära.
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
Tv är den mest använda kanalen för samhällsnyheter, utom bland de unga som främst tar del av nyheter på sociala medier. Kvinnor följer Magdalena Andersson för samhällsnyheter, män följer Ulf Kristersson och barn Therese Lindgren.
Det här kapitlet visar hur många som använder sociala medier, vilka plattformar som används och hur användningen har utvecklats under åren 2021–2022. Vi undersöker även vad användarna gör på de olika plattformarna och hur många som själva lägger upp eget material i form av text, bilder, videoklipp eller liknande. Kapitlet visar vilka som brukar följa […]
På vilka appar och webbplatser har internetanvändarna som är 8 år eller äldre tagit del av nyheter om vad som händer i det svenska samhället och runtom i världen? Det visar det här diagrammet. 9 av 10 internetanvändare 8 år eller äldre tar del av digitala samhällsnyheter. Nära 7 av 10 använder sig av digitala […]
Hur många tiktokanvändare har postat en egen video på Tiktok de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet, fördelat på både kön och skolstadium. Totalt sett har 4 av 10 tiktokanvändare 8 år eller äldre postat en egen video på Tiktok. Betydligt fler kvinnor än män har postat videoklipp på Tiktok. Eller ska vi […]
I vilka åldrar har Tiktok, ett socialt medium avsedd för att skapa och dela videor och livesändningar, använts mest såväl totalt sett som dagligen de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. 2 av 10 av internetanvändarna 8 år eller äldre har använt Tiktok det senaste året och 1 av 10 har varit där […]
I det här diagrammet jämför vi hur män och kvinnor har använt olika sociala medier under de senaste 12 månaderna. Män och kvinnor har använt sociala medier lika mycket det senaste året. De har dock inte använt de olika tjänsterna i lika stor utsträckning. Fler män har använt Youtube, Twitter, Reddit, Twitch, Linkedin och Flashback. […]
I de här två diagrammen jämför vi hur olika generationer har använt Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok det senaste året respektive dagligen. Under avsnittet för respektive tjänst kommer dessa och andra tjänster redovisas separat med jämförelse på generation. Facebook är den tjänst som har använts mest av alla någon gång under året av internetanvändarna […]
Med dessa fyra diagram ska vi jämföra användandet av olika sociala medier mellan barn i de olika skolstadierna. Användningen av sociala medier är hög i samtliga skolåldrar. Närmare 9 av 10 lågstadiebarn har använt sociala medier de senaste 12 månaderna, och från mellanstadiet och uppåt har mer eller mindre samtliga varit användare. Högstadieeleverna är de […]
I de här två diagrammen ska vi jämföra användning av sociala medier mellan de yngsta 8–11 år och de äldsta 76 år eller äldre. För första gången har vi intervjuat 8–11-åringar om vilka sociala medier de har använt det senaste året. De yngsta är flitiga användare av sociala medier totalt sett – hela 92 procent […]
Det här diagrammet visar vilka tjänster som högstadie- och gymnasieungdomar har chattat på. I princip alla som är på högstadiet och gymnasiet chattar. Den chattjänst som de använder mest av alla är Snapchat. Mer än 8 av 10 av dem använder Snapchat för chatt, och Snapchat går till och med om sms som den tjänst […]
I det här diagrammet jämför vi vilka chattjänster de yngsta och de äldsta i vårt samhälle använder. Diagrammet är alltså uppdelat på internetanvändare som är 12–19 år respektive 76+ år. I princip alla ungdomar har chattat de senaste 12 månaderna – endast 1 procent uppger att de inte chattar. Bland de allra äldsta internetanvändarna är […]
Vilka tjänster har använts för chatt, det vill säga att skicka direktmeddelanden, de senaste 12 månaderna? Det visar det här diagrammet. Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. […]
Vi har tagit reda på vilka sociala medier internetanvändarna 8 år eller äldre har använt de senaste 12 månaderna. I detta diagram visar vi samtliga sociala medier som vi har frågat om i år. Vi kommer även att redovisa användandet av varje tjänst för sig i kommande avsnitt. De tre sociala medier som använts mer […]
I det här kapitlet undersöker vi användningen av sociala medier – till exempel Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube. Vi jämför också hur användningen skiljer sig mellan generationerna och vilka tjänster som är särskilt populära i vissa åldrar. I det här kapitlet har vi även frågat internetanvändare i åldern 8–11 år. Vi ser bland annat… Att […]
I årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet framträder en tydlig bild av ett samhälle som till stora delar är digitaliserat, och där det uppkopplade livet för de flesta är en självklar del av både arbete, skola och fritid. Av hela befolkningen i Sverige ser vi att 9 av 10 använder internet varje dag, och […]
Här följer nu en specialtabell över ett antal sociala nätverk med data från 2020 års första kvartal (Q1). Då intervjuade vi även internetanvändare i åldrarna 12–15 år (med målsmans godkännande). Den kompletterande mätningen i årets tredje kvartal (Q3) fokuserade på att mäta den så kallade coronaeffekten på digitaliseringen i Sverige. Av utrymmesskäl och tidsskäl intervjuade […]
Det är genomgående fler kvinnor än män som använder Tiktok från 16 år och upp till 75 år. Bland de äldsta internetanvändarna på 76+ år är rollerna däremot ombytta, då 4 procent av männen anger att de använder Tiktok jämfört med 0 procent av kvinnorna. Bland både män och kvinnor är användandet som störst mellan […]
Tiktok och Twitch är två sociala medier med unga som sin huvudsakliga målgrupp, och de domineras av de yngre internetanvändarna. Tiktok är en mobilapp avsedd för att skapa och dela videor och livesändningar. Twitch är en videotjänst som främst används för att livesända datorspel och chatta. Det kinesiskt ägda Tiktok har varit omskrivet i media […]
Vi kan se skillnader mellan hur män och kvinnor använder de olika sociala medierna. Kortfattat är det fler kvinnor som använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok och Pinterest. Fler män använder Linkedin, Twitter, Twitch och Reddit. Störst är skillnaden när vi tittar på Twitch, som har tio gånger fler män än kvinnor som användare. Reddit har […]
Nu ska vi jämföra åtta av de sociala medierna utifrån internetanvändarnas sysselsättning. I denna jämförelse finns inte det sociala nätverket Linkedin med då deras målgrupp huvudsakligen är de arbetande. Linkedin kommer vi istället att titta närmare på i diagram 7.11. I föregående diagram 7.2 såg vi att pensionärerna ökat sin närvaro på sociala medier. Jämför […]
I dessa två diagram ger vi en överblick över de nio sociala medier vi undersökt. Dels hur användningen av de nio sociala medier vi mätt i både Q1 och Q3 har förändrats under pandemin. Vi blickar även tillbaka till 2019 i ett separat diagram och jämför med de sociala medier vi undersökte redan då. För […]
Sociala medier eller sociala nätverk är ett samlingsnamn för en lång rad olika tjänster och plattformar på internet. Det kan röra sig om mobilappar, webbplatser eller båda, med fokus på att dela bilder eller länkar, skapa inlägg, videoklipp och mycket annat. Gemensamt är dock att användarna av tjänsten i någon mån är med och skapar […]
Under år 2020 har coronaviruset påverkat alla aspekter av våra liv. För att bromsa smittspridningen har sociala evenemang ställts in, affärer har begränsat antalet besökare, sommarfestivaler har tagit paus och bröllopsfester skjutits på framtiden. Arbetsplatser har skickat hem sina anställda och många skolor har på kort tid övergått till distansundervisning, och äldreboenden har infört besöksförbud. […]
På gymnasiet använder praktiskt taget alla (99 procent) sociala nätverksplatser. Det är nio av tio (90 procent) som gör det dagligen. Snapchat, Instagram och Facebook används i ungefär lika hög grad. Tittar vi på daglig användning används Snapchat mest (av 84 procent) tätt följt av Instagram (81 procent) och sedan kommer Facebook med betydlig mindre […]
Bland barnen, som går på högstadiet, använder drygt nio av tio (93 procent) sociala nätverk och 87 procent gör det dagligen. Snapchat är den mest använda tjänsten och används av 92 procent. Fyra av fem (83 procent) använder tjänsten dagligen. Instagram används av 87 procent och det är sju av tio (73 procent) som använder […]
Nio av tio barn är användare av sociala medietjänster. Den tjänst som flest använder är Snapchat, vilken 84 procent använder (varav 72 procent dagligen). Snapchat är en chattapp där bilder och position kan delas med andra användare. Näst mest används Instagram (en bilddelningsapp) som används av 76 procent varav 58 procent dagligen. I användningen av […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.