Sociala medier
Användningen av X/Twitter minskar år 2025. Unga män slutar göra egna inlägg på sociala medier. Mellanstadiebarn hänger med kompisar de inte känner utanför nätet på Roblox. Användningen av sociala medier minskar på lågstadiet.
73 artiklar från med ämnet "sociala nätverk"
Användningen av X/Twitter minskar år 2025. Unga män slutar göra egna inlägg på sociala medier. Mellanstadiebarn hänger med kompisar de inte känner utanför nätet på Roblox. Användningen av sociala medier minskar på lågstadiet.
Det här kapitlet visar hur många som använder sociala medier, vilka plattformar som används och hur användningen har utvecklats under åren 2021–2022. Vi undersöker även vad användarna gör på de olika plattformarna och hur många som själva lägger upp eget material i form av text, bilder, videoklipp eller liknande. Kapitlet visar vilka som brukar följa […]
00-talisten, född under 2000-talets första tio år, började sitt nätanvändande på 100 procent när vi för första gången mätte denna nya generation. År 2012 använde 100 procent internet av 00-talisterna som var med i undersökningen. (Det första året vi mätte 00-talisterna deltog endast de som var födda i början av decenniet.) 00-talisterna är den första […]
90-talisterna föddes samtidigt som svenska internet blev tillgängligt för privatpersoner. Vissa av dem kanske till och med har ett tidigt barndomsminne av ljudet av ett telefonmodem som kopplar upp sig mot internet. Under 1990-talet växte tillgången till internet snabbt och år 2000 hade varannan svensk tillgång till internet. 90-talisterna ligger högt upp i det mesta […]
70-talisterna hade för länge sedan lämnat både barndom och tonår när internet gjorde sitt intåg i Sverige på 1990-talet. De har varit något långsammare än yngre generationer på att börja använda exempelvis Facebook och Instagram. Nu har de dock kommit ikapp när det gäller Facebook. Yngre använder dock fortfarande Instagram oftare. Här kan man säga […]
50-talisterna må ha börjat senare med många tjänster än yngre generationer. Men de är på god väg att komma ikapp. Många av kurvorna pekar brantare uppåt för 50-talisterna än för de yngre generationerna. 65 procent av 50-talisterna använder Facebook. Här låg 70-talisterna för sex år sedan och 60-talisterna för fyra år sedan. En stor […]
40-talisterna började senare än yngre generationer med många av internets tjänster. Men samtidigt ökar 40-talisterna sin användning av många tjänster snabbare än yngre. De må vara nybörjare på mycket men om utvecklingen fortsätter är de snart ikapp. Fler än hälften av 40-talisterna lyssnar på musik på internet (54 %). Det är dubbelt så många […]
Fler män tittar på Youtube än kvinnor, 90 procent av männen tittar jämfört med 85 procent av kvinnorna. Om man ser till dagligt och veckovis tittande blir skillnaderna ännu större. Det dagliga och veckovisa tittandet på Youtube för männen är 59 procent och motsvarande siffra bland kvinnorna är 41 procent. Netflix är något populärare bland […]
Att titta på underhållningsfilmer är den vanligaste aktiviteten på Youtube. 59 procent gör det jämfört med 73 procent 2017. Underhållning är störst i samtliga åldersgrupper utom hos de som är 76 år och äldre, där musik är vanligast. På andra plats kommer instruktionsfilmer med 56 procent. Att använda Youtube för att lyssna på musik är […]
Det dagliga Youtube-tittandet sjunker bland unga mellan 12 och 25 år. Störst minskning syns bland manliga tittare 16–25 år och flickor 12–15 år. Till en viss del kan den här minskningen bland yngre bero på att andra videoplattformar har fått större utrymme. Exempelvis tittar mer än hälften (54 %) av pojkar 12–15 år på streamingtjänsten […]
Förra årets undersökning, Svenskarna och internet 2017, hävdade att det låg nära till hands att säga att unga bor på Youtube, eftersom alla under 25 år använde Youtube och det dagliga användandet var stort bland de yngre. Även om bilden står sig, att många unga använder Youtube, syns faktiskt en minskning av det dagliga användandet […]
Sett till det totala tittandet är Youtube störst. 87 procent av internetanvändarna i Sverige, kort därpå följt av tv-kanalernas playtjänster (79 %). Mer än hälften, 54 procent, tittar på Netflix. 28 procent tittar dagligen på Youtube. Nära en femtedel, 19 procent, tittar dagligen på Netflix och 15 procent tittar dagligen på tv-kanalernas playtjänster.
Det är stor skillnad mellan könen när det gäller Reddit. 17 procent av alla män använder Reddit jämfört med 5 procent av kvinnorna. Användandet är som mest utbrett bland unga män – 46 procent av männen mellan 16 och 25 år använder Reddit och 16 procent gör det varje dag.
En av tio (10 %) använder Reddit i Sverige och 2 procent gör det dagligen. Användandet ökar inte som tidigare år, utan visar tendenser till att minska. Användningen sker i åldrarna upp till 45 år. Enbart ett fåtal äldre än 45 år använder Reddit någon gång, men ingen gör det dagligen.
Det är fler kvinnor (29 %) än män (12 %) som använder Pinterest i alla åldersgrupper. Den största gruppen på Pinterest är kvinnor mellan 26 och 35 år, där över hälften (52 %) använder tjänsten. Det dagliga användandet ligger på klart lägre nivåer.
För andra året undersöker Svenskarna och internet användningen av Pinterest och tjänsten utvecklas positivt. 21 procent använder tjänsten i år mot 17 procent förra året. Och det är det mer frekventa användandet som ökar mest.
Fler män (25 %) än kvinnor (18 %) använder Twitter. Den användargrupp som är störst på Twitter är både kvinnor och män i åldersgruppen 16–25 år. De använder tjänsten även i högst grad dagligen jämfört med övriga grupper. Ingen av åldersgrupperna når upp över 50 procent. Det är vanligare bland stadsbor (24 %) än bland […]
22 procent av internetanvändarna använder Twitter. Föregående år var motsvarande siffra 25 procent. Det är de som använder Twitter “någon gång”, det vill säga mer sällan än varje månad, som har minskat. Det är dock ungefär samma andel som använder Twitter dagligen, varje vecka och varje månad som under tidigare år.
Inom it- och kommunikationsbranschen samt finansbranschen är det störst andel som använder Linkedin. Användandet nedbrutet på branscher samvarierar i hög grad med hur vanligt det är att man har internet på arbetet, se diagram 3.3.
Linkedin har i år noll-tillväxt och hamnar på samma nivå som förra året med 30 procent av internetanvändarna som använder tjänsten någon gång. Det har heller inte skett några större förändringar av andelarna som använder Linkedin varje månad eller oftare. Även det dagliga användandet rör sig minimalt från 3 procent till 4 procent.
Fler män (40 %) än kvinnor (26 %) använder Flashback, och så ser det ut i alla åldersgrupper. Vanligast är det bland män mellan 26 och 35 år, där 60 procent använder Flashback. Från 56 år blir det allt mer ovanligt att hitta Flashback-användare. Det är något vanligare bland landsbygdsbor (35 %) än stadsbor (28 […]
För första gången mäter Svenskarna och internet användningen av forumet Flashback bland de svenska internetanvändarna. Var tredje (33 procent) använder Flashback. Det är dock inte en tjänst många använder ofta, det är enbart 1 procent som gör det dagligen. Det är istället de som uppger att de använder Flashback “någon gång” som är den största […]
Diagram 5.13 När man tittar närmare på de åldersgrupper där mer än hälften använder Snapchat ser man att kvinnorna använder Snapchat något mer än männen. Mest flitiga användare är flickor mellan 12 och 15 år, där nästan alla (97 %) använder Snapchat och 91 procent gör det dagligen. Pojkarna i samma ålder ligger inte långt […]
Snapchat har svårt att locka till sig äldre användare, även om tjänsten växer i alla åldrar. Mest har den vuxit i åldersgruppen 26 till 35 år där nu en majoritet (52 %) använder Snapchat. Men användandet sjunker snabbt med stigande ålder. Samtidigt som nästan alla mellan 12 och 15 år använder Snapchat så är det […]
38 procent av alla internetanvändare använder Snapchat någon gång, 23 procent dagligen. Tjänsten fortsätter att växa i Sverige och den största användargruppen är de som använder tjänsten fler gånger varje dag (14 %). Det är fler kvinnor (42 %) än män (33 %) som använder Snapchat. Men främst finns det ett starkt samband mellan ålder […]
Det är vanligare bland de yngre än bland de äldre att använda Instagram. Användandet är dock så utbrett att mer än hälften använder tjänsten ända upp till 55 år. Instagram har ökat i alla åldersgrupper men ökat mest bland de äldre. Även det dagliga användandet ökar i alla åldersgrupper.
Användningen av Instagram ökar och det är nästan två tredjedelar (60 %) som använder tjänsten. Nära 2 av 5 (38 %) gör det dagligen. Instagram är ett av det sociala nätverket som växer snabbast. Och det är både det dagliga användandet och den totala andelen som använder Instagram som ökar. Precis som tidigare år är […]
Bland personer mellan 46 och 55 år är det vanligast att man producera eget material och publicerar på Facebook. Över hälften skriver inlägg och publicerar bilder. Minst vanligt att producera material till Facebook är det bland de som är 76 år eller äldre, följt av 16 till 25-åringarna. Det är vanligast att dela andras inlägg […]
Facebook Messenger är fortsatt en väldigt populär tjänst som 81 procent av Facebook-användarna uppger att de använder. Andra vanliga aktiviteter är att delta i grupper (58 %) och lägga upp bilder (42 %). Förutom Messenger minskar dock alla övriga aktiviteter på Facebook. Att skriva egna inlägg har minskat med 9 procentenheter. Det tyder på att […]
På totalen står alltså det dagliga användandet av Facebook still, men utvecklingen av det frekventa användandet av Facebook går åt olika håll i olika åldersgrupper. Jämfört med förra året har det dagliga användandet minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, från 36 år och äldre har det ökat medan det hos de över 76 […]
I år har Facebook nått punkten där över hälften i alla åldrar använder tjänsten. Vanligast är det att använda Facebook bland 16–25-åringarna. Av de yngsta mellan 12 och 15 år är det betydligt färre som använder Facebook än exempelvis deras föräldrar. Men fler och fler använder Facebook någon gång i varje åldersgrupp, förutom i de […]
Tre av fyra (76 %) använder Facebook någon gång och över hälften (53 %) gör det dagligen. Facebook fortsätter att växa, men det är inte fler som använder Facebook dagligen. De grupper som står bakom ökningen är istället sällananvändarna – de som svarar att de använder Facebook någon gång eller månadsvis.
En jämförelse mellan hur stora andelar av de olika åldersgrupperna som använder de tre största sociala nätverken dagligen visar att de yngsta föredrar Instagram och Snapchat. Men från 26 år är det störst andel som kollar Facebook dagligen. Det dagliga användandet av Snapchat och Instagram växer också i alla åldersgrupper från förra året, medan Facebook […]
Facebook är även i år det sociala nätverk som allra flest använder minst någon gång (76 %). Det näst mest populära sociala nätverket är Instagram (60 %), och på tredje plats hamnar Snapchat (38 %). På fjärde plats finns en nykomling i denna undersökning, Flashback (33 %). Både Instagram och Snapchat växer snabbare än Facebook. […]
83 procent av alla internetanvändare besöker sociala nätverksplatser, vilket är 2 procentenheter fler än förra året. 63 procent svarar att de använder sociala medier dagligen, en ökning på 7 procentenheter. Faktum är att det är gruppen som är inne på sociala medier flera gånger varje dag som ökar mest – från 24 procent av internetanvändarna […]
Att titta på tv och video på nätet växer. Störst av allt är Youtube, särskilt bland yngre åldersgrupper, även om tv-kanalernas playtjänster och prenumererade streamingtjänster som Netflix växer mer. Betalningsviljan för att prenumerera på videotjänster på nätet har ökat stort de senaste åren. I år ser vi för första gången att över hälften av internetanvändarna […]
Vart fjärde spädbarn använder internet Internetanvändandet kryper ner i åldrarna. Exempelvis använder 2-åringarna internet idag lika mycket som 4-åringarna gjorde för fyra år sedan. Och vart fjärde spädbarn använder internet. Barn i alla åldrar ägnar sig mest åt att titta på video och film på nätet. Men de är inte enbart passiva tittare. Från 2 […]
Sociala medier används allt mer En stor majoritet använder sociala medier och det blir fortfarande fler år från år. Vi använder även de sociala nätverken mer frekvent. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean Snapchat växer snabbare. Och det dagliga Facebook-användandet har stagnerat. Bland de yngre har det till och med blivit allt ovanligare […]
11 procent av alla internetanvändare i Sverige använder den sociala nyhetssidan och diskussionsplattformen Reddit 2017. Det är en ökning jämfört med 2016 då det var 8 procent. Det är stor skillnad mellan könen i användandet av Reddit. 17 procent av alla män använder Reddit jämfört med 4 procent av kvinnorna. Det är även stor skillnad […]
Var fjärde internetanvändare (25 %) har någon gång använt Twitter. Ser man på utvecklingslinjen från år 2011 och framåt ser man att användningen av Twitter ökade fram till 2014 men har sedan planat ut. År 2016 hickade kurvan till, då det var färre som uppgav att de använder Twitter medan det 2017 återigen ökar. Ökningen […]
Fler och fler provar på att använda Linkedin någon gång, men det är ingen märkbar förändring av andelarna som använder Linkedin varje månad eller oftare. Det är heller ingen tjänst som används dagligen. Det kan tyda på att många ser Linkedin som en tjänst för att lägga upp statisk information om sig själv, inte en […]
Användningen av Snapchat fortsätter att öka och ökningstakten har stigit. Utslaget på alla internetanvändare är det en tredjedel (33 %) som använder Snapchat någon gång och en femtedel (20 %) som gör det dagligen. Även om användningen av Snapchat har ökat i alla åldrar så är det sällsynt med dagliga snapchattare över 35 år. I […]
Användningen av Instagram ökar och numera använder mer än hälften (53 %) av alla internetanvändare Instagram och nästan en tredjedel (31 %) gör det dagligen. Användningen har ökat i alla åldersgrupper och mest har den ökat bland de äldre internetanvändarna där det i några åldersgrupper till och med fördubblats på ett år. Bland de yngre […]
Användningen av Facebook fortsätter att öka. Nästan tre av fyra (74 %) av internetanvändarna använder någon gång Facebook och över hälften (53 %) gör det dagligen. Andelen som använder Facebook ökar i alla åldrar utom bland de yngre. I åldersgruppen 12–15 år är det hälften (54 %) som använt Facebook 2017, vilket kan jämföras med […]
Användningen av sociala plattformar och nätverk fortsätter att öka. På den övergripande frågan ”Hur ofta besöker du sociala nätverksplatser?” svarar 81 procent av alla internetanvändare att de minst någon gång gör det. Det är 4 procentenheter fler jämfört med 2016 då 77 procent gjorde det. Ökningen återfinns till stor del bland ”sällananvändarna”, de som uppger […]
Den absolut vanligaste kommunikationstjänsten på internet är att använda e-post, vilket 97 procent av alla internetanvändare gör, 69 procent dagligen. Näst vanligast är att chatta, vilket 83 procent gör någon gång och nästan hälften gör dagligen. Det är ungefär lika vanligt att ringa telefonsamtal eller videosamtal över internet. 62–67 procent gör det. Fyra av fem […]
Den överlägset vanligaste aktiviteten på internet bland barn är att titta på tv och video. 99 procent av alla 2 och 3 åringar som använder internet tittar på tv och video. Det är minst 95 procent av alla barn som använder internet från 4 års ålder och uppåt som även tittar på tv eller video […]
Upp till sex års ålder är det små skillnader mellan pojkar och flickor. De ser huvudsakligen på video och spelar spel. Från sju års ålder blir skillnaderna större, ökar ytterligare under tonåren och finns delvis kvar ända upp i pensionsåldern. Både pojkar och flickor spelar men i åldern 12-15 år spelar 59 procent av pojkarna […]
Skillnad i användning mellan Iphone och Androidanvändare Andel av de som har Iphone Andel av de som har Android Reddit 7 % 12 % Fildelningstjänster 18 % 25 % Videosamtal 27 % 20 % Snapchat 33 % 23 % Hälso/träningsapp 37 % 30 % Tittar på gratisstreaming (typ Swefilmer) 38 % 33 % Lyssnar på […]
Det näst största sociala nätverket bland svenska internetanvändare är Instagram som lanserades i oktober 2010. Användningen av Instagram har fortsatt att öka. 44 procent använder någon gång Instagram 2016 jämfört med 40 procent året innan. 26 procent gör det dagligen. Störst andel Instagramanvändare finns i den yngsta åldersgruppen, bland de mellan 12-15 år. Sedan sjunker […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.