.FILE 2G 3G 4G 5G
Kapitel 15

15 procent har deltagit i hashtag-kampanj

1 min läsning

I korthet:

  • 15 procent har deltagit i en hashtag-kampanj under det senaste året, exempelvis #metoo.
  • Tre gånger fler kvinnor än män har deltagit.
  • Gruppen kvinnor 26–35 år ligger i topp (36 %).
Diagram 25

Andel av internetanvändarna som har deltagit i en ”hashtag-kampanj”, exempelvis #metoo, under senaste året uppdelat efter kön.

Har du under senaste året deltagit i en ”hashtag-kampanj”? Exempel: #metoo

Under det senaste året har 15 procent av alla internetanvändarna deltagit i en hashtag-kampanj. I frågan har #metoo används som exempel för att förklara vad en hashtag-kampanj är. Många fler kvinnor (22 %) än män (7 %) har engagerat sig.

En nedbrytning efter kön och ålder visar att kvinnor 26–35 år ligger allra högst i topp. Mer än var tredje (36 %) ur den gruppen har deltagit i en hashtag-kampanj under senaste året.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev får du läsa mer om undersökningen Svenskarna och internet som släpps 11 oktober, samt om andra satsningar från Internetstiftelsen som Internetkunskap.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev får du läsa mer om undersökningen Svenskarna och internet som släpps 11 oktober, samt om andra satsningar från Internetstiftelsen som Internetkunskap.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn