Näthat
Hela 44 procent av svenskarna har sett politiker utsättas för näthat och 7 procent har själva drabbats av näthat. Ungdomar och personer med en funktionsnedsättning drabbas av näthat mer än andra.
15 artiklar från med ämnet "Flashback"
Hela 44 procent av svenskarna har sett politiker utsättas för näthat och 7 procent har själva drabbats av näthat. Ungdomar och personer med en funktionsnedsättning drabbas av näthat mer än andra.
Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.
På vilka appar och webbplatser har internetanvändarna som är 8 år eller äldre tagit del av nyheter om vad som händer i det svenska samhället och runtom i världen? Det visar det här diagrammet. 9 av 10 internetanvändare 8 år eller äldre tar del av digitala samhällsnyheter. Nära 7 av 10 använder sig av digitala […]
I vilka åldrar har Flashback och Familjeliv använts mest de senaste 12 månaderna? Det visar de här två diagrammen. Flashback och Familjeliv är två svenska sociala nätverksplattformar med öppna diskussionsforum som funnits sedan i början av 2000-talet. Totalt sett av internetanvändarna 8 år och äldre har 24 procent använt Flashback och 6 procent Familjeliv det […]
I det här diagrammet jämför vi hur män och kvinnor har använt olika sociala medier under de senaste 12 månaderna. Män och kvinnor har använt sociala medier lika mycket det senaste året. De har dock inte använt de olika tjänsterna i lika stor utsträckning. Fler män har använt Youtube, Twitter, Reddit, Twitch, Linkedin och Flashback. […]
Med dessa fyra diagram ska vi jämföra användandet av olika sociala medier mellan barn i de olika skolstadierna. Användningen av sociala medier är hög i samtliga skolåldrar. Närmare 9 av 10 lågstadiebarn har använt sociala medier de senaste 12 månaderna, och från mellanstadiet och uppåt har mer eller mindre samtliga varit användare. Högstadieeleverna är de […]
Vi har tagit reda på vilka sociala medier internetanvändarna 8 år eller äldre har använt de senaste 12 månaderna. I detta diagram visar vi samtliga sociala medier som vi har frågat om i år. Vi kommer även att redovisa användandet av varje tjänst för sig i kommande avsnitt. De tre sociala medier som använts mer […]
I det här kapitlet undersöker vi användningen av sociala medier – till exempel Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube. Vi jämför också hur användningen skiljer sig mellan generationerna och vilka tjänster som är särskilt populära i vissa åldrar. I det här kapitlet har vi även frågat internetanvändare i åldern 8–11 år. Vi ser bland annat… Att […]
Twitter, Linkedin och Flashback har fler män och fler storstadsbor som användare. Jämför vi dessa tre nätverk åldersmässigt så ser vi att Twitter har en majoritet användare i yngre åldern 16–25 år och därefter lägst antal användare i jämförelse från 26 år och uppåt. Även Flashback väger tungt bland de yngsta men peakar bland 36–45 […]
Flashback är ett internetforum som säger sig verka för yttrandefrihet och vars digitala nätverkstjänst har funnits sedan år 2000. Runt en tredjedel av internetanvändarna använder totalt sett Flashback. Nyttjandet ligger i princip på samma nivå som föregående år. Det är inget forum som besöks ofta utan endast 1 procent är där på daglig basis. Det […]
Total sett är användningen av sociala medier ganska jämnt fördelad mellan stad (84%) och landsbygd (80%). För de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat är skillnaderna små mellan stadsbor och boende på landsbygd. Däremot är det betydligt större skillnad för Twitter, Linkedin och Flashback där det är en större andel stadsbor som använder […]
Hela 98 procent av de som studerar använder totalt sett sociala medier och är, med undantag av Linkedin och Flashback, i betydligt högre grad användare av de andra sociala nätverken. Av de som arbetar använder 87 procent sociala medier och är av naturliga skäl i högre grad än andra på Linkedin. I övrigt har de […]
Totalt sett använder fler kvinnor (86%) sociala medier än män (79%). Kvinnor är flitigare på att använda de tre stora sociala nätverken Facebook, Instagram och Snapchat än män. Män är i sin tur i högre grad än kvinnor användare på Twitter, Linkedin och Flashback.
De tre största sociala nätverken Facebook (74%), Instagram (61%) och Snapchat (39%) ligger alla tre i det totala användandet på ungefär samma nivå som föregående år. I det dagliga användandet är det främst Instagram som ökar något, från 38 procent till 41 procent. Twitter som har en tendens att fluktuera något i användandet har ökat […]
En stor majoritet - 83 procent - av internetanvändarna använder sociala medier. Från år 2010 har det skett en ökning i användandet varje år men den har nu avstannat. De tjänster som vuxit snabbt de senaste åren som Instagram och Snapchat har minskat i tillväxttakt och ligger mer eller mindre kvar på samma nivåer som […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.