Internetanvändning
Endast 5 procent av svenskarna använder inte internet och de är alla i pensionsålder. Det digitala hjälpbehovet är mångdubbelt större bland pensionärer jämfört med befolkningen i arbetsför ålder.
21 artiklar från med ämnet "hjälpbehov"
Endast 5 procent av svenskarna använder inte internet och de är alla i pensionsålder. Det digitala hjälpbehovet är mångdubbelt större bland pensionärer jämfört med befolkningen i arbetsför ålder.
Efter att ha frågat om hjälpbehovet för 26 olika digitala områden (se diagram 14.1), ställde vi följande fråga för att ta reda på vilka ytterligare digitala områden som internetanvändarna behöver hjälp med. "Vi har gått igenom många olika områden inom internetanvändning som man kan behöva hjälp med. Finns det för dig andra områden inom internetanvändning […]
I diagram 14.3 såg vi en sammanställning av orsakerna till hjälpbehovet bland befolkningen för fem viktiga digitala områden. Dessa fem områden är utvalda för att de ger oss tillgång till digitala tjänster som har centrala funktioner i vår vardag i samhället: Installera mobilt Bank-id. Använda/legitimera mig med mobilt Bank-id. Använda en vårdapp, det vill säga […]
I föregående diagram 14.3 såg vi en sammanställning av orsakerna till hjälpbehovet bland befolkningen för fem viktiga digitala områden. Dessa fem områden är utvalda för att de ger oss tillgång till digitala tjänster som har centrala funktioner i vår vardag i samhället: Installera mobilt Bank-id. Använda/legitimera mig med mobilt Bank-id. Använda en vårdapp, det vill […]
Vi har frågat om hjälpbehov för 26 olika områden och för fem av dem ställde vi en följdfråga om orsaken bakom behovet av hjälp. I det här diagrammet visar vi en sammanställning av dessa fem områden för att ge en mer sammantagen bild av de bakomliggande orsakerna. De digitala områdena är: Installera mobilt Bank-id. Använda/legitimera […]
I de här två diagrammen jämför vi de äldsta, födda på 20- och 30-talet, med de yngsta myndiga, födda på 00-talet. Det är två grupper som i hög grad skiljer sig från varandra när det kommer till hjälpbehov och möjlighet att obehindrat på egen hand använda sig av de digitala områden som jämförs i detta […]
Att inte använda internet innebär idag att man hamnar i ett digitalt utanförskap. (Mer om internetanvändning i kapitel 1.) Att bara titta på andelen icke-användare jämfört mot internetanvändare kan dock ge en alltför svartvit bild av hur digital befolkningen är. Det finns även en gråzon av internetanvändare som inte kan använda olika digitala tjänster eller […]
Det här diagrammet visar vilka i befolkningen som behöver hjälp med att ta del av nyheter i digitala dagstidningar eller på nyhetssajter, eller besöka myndigheters eller politiska partiers sajter. Utöver de som behöver hjälp visar diagrammet även andelen som inte har hört talas om sajterna i fråga och den andel som inte använder internet. Tillsammans […]
Det här diagrammet visar vilka i befolkningen som behöver hjälp med att registrera ett konto på sociala medier. Utöver de som behöver hjälp visar diagrammet även andelen som inte har hört talas om tjänsten och den andel som inte använder internet. Tillsammans utgör de en grupp som idag inte kan registrera ett konto på egen […]
De här två diagrammen visar vilka i befolkningen som inte på egen hand kan genomföra ett videosamtal. Denna grupp består av tre kategorier; personer som behöver hjälp av någon annan, personer som inte känner till vad det är och de som inte använder internet alls. Sammantaget är det en grupp som riskerar ett utanförskap, inte […]
Vad ligger bakom hjälpbehovet med att genomföra en betalning vid köp på nätet? Den frågan har vi ställt till de som har svarat att de behöver hjälp, och de har fått ange så många svar de vill och även haft möjlighet att skriva in en annan anledning. Den främsta orsaken till att behöva hjälp med […]
Det här diagrammet visar vilka generationer som behöver hjälp med genomföra en betalning på nätet respektive betala räkningar på en internetbank. Ovanpå de som behöver hjälp har vi lagt till de som inte har hört talas om nätaktiviteterna eller inte använder internet. Sammantaget utgör de en grupp som idag är utestängda från dessa nätaktiviteter eller […]
Vi har frågat de som behöver hjälp med att installera respektive använda mobilt Bank-id, vad hjälpbehovet bottnar i. De har fått ange så många svar de vill och även haft möjlighet att skriva in en annan anledning. De främsta skälen till att behöva hjälp med att både installera och använda mobilt Bank-id bottnar i en […]
Det här diagrammet visar utifrån generation, vilka som behöver hjälp att installera respektive legitimera sig med mobilt Bank-id. Ovanpå de som behöver hjälp har vi lagt till de som inte har hört talas om tjänsten eller inte använder internet. Sammantaget utgör de en grupp som inte på egen hand installerar eller självständigt använder sig av […]
Två sätt att skydda sin digitala integritet kan vara att ändra sina inställningar för cookies (kakor) i sin webbläsare samt välja hur platsinformation delas på olika digitala enheter. De här två diagrammen, fördelat på olika bakgrundsvariabler, visar vilka som inte på egen hand kan ändra sina cookie- och platstjänstinställningar. Denna andel består av två kategorier; […]
Det här diagrammet visar utifrån generation, vilka som inte på egen hand reser med en biljett i mobilen eller betalar parkeringsavgift med en app. Denna grupp består av tre kategorier; personer som behöver hjälp för att använda respektive tjänst, personer som saknar kännedom om tjänsten och de som inte använder internet alls. Tillsammans utgör de […]
Vi har frågat de som behöver hjälp med att logga in på 1177 Vårdguiden respektive använda en vårdapp om orsakerna bakom hjälpbehovet. De har fått ange så många svar de vill och har även haft möjlighet att skriva in en annan anledning. Totalt sett i befolkningen 18 år eller äldre anger 3 procent att de […]
Det här diagrammet visar utifrån generation, vilka som inte på egen hand loggar in på 1177 Vårdguiden eller använder vårdappar för digitala läkarbesök. Denna grupp består av tre kategorier; personer som behöver hjälp av någon annan för att använda respektive tjänst, personer som saknar kännedom om tjänsten och de som inte använder internet alls. Tillsammans […]
I det här diagrammet ska vi titta närmare på fyra konkreta e-tjänstaktiviteter kopplade till vården – närmare bestämt om man har besökt respektive loggat in på webbplatsen 1177 Vårdguiden, om man har bokat tid på nätet för ett fysiskt läkarbesök samt om man har använt en vårdapp, det vill säga besökt en läkare digitalt via […]
I det här diagrammet ser vi vilka e-tjänster som respektive generation har använt under det senaste året. Kort summerat ligger de yngsta 00-talisterna i topp när det gäller nyttjandet av e-tjänster för kollektivtrafik och allmänna transportmedel, samt bibliotekstjänster. 80- och 90-talisterna toppar användandet av Skatteverkets e-tjänster, e-vårdtjänster och digital brevlåda. För digitala pensionstjänster ligger 50- […]
I det här kapitlet tittar vi på saker som befolkningen i Sverige behöver hjälp med när det gäller digital teknik och nätet, och hur väl man känner till olika digitala begrepp. Vi låter också de som svarat på undersökningen komma till tals för att med egna ord svara på hur vi ska säkerställa att alla […]
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.