Män och kvinnor i olika åldrar är aktiva på nätet. Även om mycket är gemensamt mellan hur män och kvinnor använder internet, så finns vissa skillnader. Här är ett urval av fakta från Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet.
Siffrorna på den här sidan är tagna från rapporten Svenskarna och internet 2022. För att få färska siffror om svenskarnas internetanvändning kan du ta del av en nyare upplaga av rapporten: Svenskarna och internet 2023.
Fler män än kvinnor nätdejtar
32 procent av manliga singlar nätdejtade förra året jämfört med 21 procent av kvinnliga singlar.
Fler män betalar för dejtingtjänster
Bland de som nätdejtat under året har närmare 4 av 10 män betalat för medlemskap jämfört med en fjärdedel av kvinnorna.
Fakta om rapporten
Svenskarna och internet 2022 är en undersökning från Internetstiftelsen där deltagarna får svara på frågor om sin internetanvändning och digitala vanor. Undersökningen representerar den svenska befolkningen. De svarande har själva fått ange om de är män, kvinnor eller annat.
Nästan bara män köper kryptovaluta
Handeln med kryptovaluta har dubblerats sedan förra året men ligger fortfarande bara på 6 procent totalt sett. Bland män har 10 procent handlat med kryptovaluta under året och bland kvinnorna 2 procent.
Bland personer födda på 90- eller 00-talet däremot har hela 19 procent av männen handlat med kryptovaluta, jämfört med bara 1 procent av kvinnorna.
Vilka porrsurfar?
Män porrsurfar betydligt mer än kvinnor. Hälften av alla män har porrsurfat det senaste året men bara drygt var tionde kvinna.
Killar och kakor
Män klickar ur cookies på webbplatser i högre grad än kvinnor. Det är något som 30 procent av männen gör jämfört med 22 procent av kvinnorna.
Kvinnor och varumärken
Något fler kvinnor än män följer varumärken eller företag på sociala medier. 48 procent av kvinnor gör det jämfört med 40 procent av männen.
Sociala medier för kvinnor och män
Män och kvinnor använder sociala medier lika mycket, men de väljer till viss del olika plattformar.
Betydligt fler kvinnor än män använder Instagram och Pinterest. Det är även något fler kvinnor än män som använder Facebook och Snapchat.
Fler män än kvinnor använder Youtube, Twitter, Reddit och Twitch.
Läs mer om sociala medier i kapitel 7 av Svenskarna och internet.
Det är vanligare att kvinnor lägger upp eget material som bilder, inlägg och videor på sociala medier. Särskilt på Instagram och Snapchat, men också på Tiktok och Facebook.
Unga män och äldre kvinnor spelar spel
Det är totalt sett fler män än kvinnor som spelar digitala nöjesspel – alltså inte spel om pengar.
Bland personer födda på 70-talet eller senare spelar män mer än kvinnor. I de äldre generationerna däremot är förhållandet det motsatta – där är det mest kvinnor som spelar! Skillnaden är som störst bland personer födda på 50-talet där 44 procent av kvinnorna spelar jämfört med 28 procent av männen.
Var spelar vi?
Det finns många slags spel, och många sätt att spela på. I undersökningen har vi frågat om man spelat nöjesspel på mobil, surfplatta eller spelkonsol under året.
Fler killar umgås med vänner i spel
Bland kvinnor har 22 procent umgåtts med vänner i digitala spel under året, jämfört med 34 procent av männen.
Vilka tittar på?
Betydligt fler män tittar på andra som spelar spel på nätet, särskilt bland unga. Dubbelt så många pojkar födda på 10-talet gör det jämfört med flickor i samma ålder.
Läs hela rapporten!
Om du vill fördjupa dig i hur män och kvinnor använder internet rekommenderar vi följande kapitel från Svenskarna och internet 2022:
- Kapitel 3: E-handel och nätbedrägerier
- Kapitel 4: Nätdejting och nätporr
- Kapitel 7: Sociala medier
- Kapitel 8: Gaming och influencers
Vill du veta mer och ta del av alla diagram och information? Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet 2022 om digitaliseringen av Sverige och våra digitala liv. Rapporten går att läsa direkt på nätet eller ladda hem som PDF.