Inledning
Sammanfattning
Svenskarna och internet är en unik undersökning av hur vi svenskar använder nätet. I årets rapport tittar vi bland annat på AI-verktyg, sociala medier, kommunikationsappar, falska annonser – och hur internet påverkar våra kärleksliv.
Välkommen till Svenskarna och internet 2025. I årets upplaga hittar du fakta och insikter om allt från viktiga digitala vardagstjänster som Kivra och mobilt Bank-id till sociala medier som Youtube, Facebook och Snapchat. Vi tittar också särskilt på hur svenskar använder populära kommunikationsappar, som till exempel Discord och Whatsapp.
Dessutom undersöker vi hur vanligt det är med bluffannonser på nätet – och så tar vi en titt på digitala vårdtjänster. Underlättar verkligen de digitala tjänsterna när man ska boka sitt läkarbesök, eller är det rentav så att de försvårar?

I år ger vi också stort utrymme åt AI-verktygens nya roller i vardagen, på arbetet och i skolan. Vi visar hur svenskarna promptar – och vad de använder AI till. Kan ChatGPT verkligen fungera som både doktor, samtalspartner, inspiratör och uppslagsverk? Vilka frågor ställer man till en AI och vad förväntar man sig för svar? Har sökmotorer som Google fått en ny utmanare?
Vi följer också upp det spännande området nätdejting! Vilka hänger kvar på dejtingapparna och vilka vill hellre hitta kärleken utanför nätet? Hur många googlar sin dejt innan de träffas, och vad vill man ta reda på? Men det digitala livet påverkar även fasta kärleksrelationer – hur många kontrollerar sin partners mobiltelefon och oroar sig för "mikrootrohet"? Vi tittar också på hur många som brukar följa sin partner genom mobiltelefonens platsdata – förhoppningsvis med medgivande.
Vi är Internetstiftelsen
Du hittar Svenskarna och internet både som PDF och webbversion, liksom en videopresentation av höjdpunkterna – för att så många som möjligt ska kunna ta del av undersökningens insikter.
Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till både människa och samhälle. Genom att bidra med insikter och förståelse för hur internet påverkar individ och samhälle, hoppas vi kunna vara en del av den positiva utvecklingen.
Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.
Information om undersökningen
För samtliga studier har Internetstiftelsen anlitat undersökningsföretaget Novus för datainsamling som ägde rum under januari 2025. Majoriteten av vår data är insamlad i Studie 1 (n=3 362) i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med en deltagarfrekvens på 60 procent. Resultatet är viktat mot SCB vad gäller kön, ålder, utbildning, geografi.
Läs mer om metod och urval i metodbeskrivning.
På flera ställen i rapporten hänvisar vi till tabellbilagan för mer information. Dessa är markerade i texten med *. Du hittar tabellbilagan här.