Kapitel 3

Sociala medier

Tillväxttakten på sociala medier går långsamt och nyare tjänster har haft svårt att etablera sig bland svenskarna under året. Sociala medier upplevs stjäla för mycket av vår tid, men hjälper oss samtidigt att hålla kontakten med nära och kära.

I det här kapitlet visar vi hur många som använder sociala medier, vilka tjänster som används och om de har ökat eller minskat under åren 2021–2024. Vi undersöker även vilka fördelar och nackdelar som svenskarna upplever med att använda sociala medier. Hur många tycker exempelvis att det utökar deras umgängeskrets? Och vilka känner sig mindre attraktiva för att de jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier?

En ung tjej står med sin mobil framför spegeln, på skärmen syns en influencer.

Kapitlet visar även vilka sociala medier barn och ungdomar använder. Vi undersöker också hur många barn och unga som har konton på sociala medier som föräldrarna inte känner till, hur många som har postat en Tiktok-trend och vilka som skriver med personer de inte känner. Sist men inte minst, hur vanligt är det att barn och ungdomar känner sig utanför när de ser var andra befinner sig på den så kallade Snapkartan?

Tillväxttakten för sociala medier rör sig långsamt

År 2024 finns ett stort utbud av sociala medier och svenskarna använder många olika plattformar parallellt med varandra. Nästan samtliga internetanvändare använder idag sociala medier och vilka plattformar som används förändrar sig inte längre särskilt mycket från år till år.

Det sker däremot en del förflyttningar i användandet av olika sociala medieplattformar om man ser till specifika målgrupper. Inte minst handlar det om unga personer som både anammar nya plattformar och slutar använda plattformar som tidigare har varit populära.

Facebook används mer sällan

Facebook är fortsatt en av de mest populära plattformarna som når användare brett över generationerna. Den totala andelen användare under ett år har under perioden 2021–2024 i stort sett varit stabil, bortsett från en liten minskning under år 2023. Den dagliga användningen har däremot successivt sjunkit under de senaste fyra åren, vilket tyder på att Facebook används mer sällan över tid.

Svårt för nya sociala medier att etablera sig på marknaden

I årets undersökning mäts fyra nyare sociala medie-plattformar; Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon. Mastodon och Yubo ingick även i undersökningen 2023, medan Threads och Bluesky är helt nya för i år. Andelen personer som har testat någon av dessa plattformar är däremot mycket få.

Threads är den plattform som bäst lyckats locka nya användare. En möjlig förklaring till det är att appen ägs av Meta och att man kan logga in på Threads med sitt befintliga konto på Instagram, en tjänst som redan har många användare.

Plattformarna Bluesky, Yubo och Mastodon når däremot inte ens 1 procent av svenskarna under året.

  • Bluesky når den bredaste målgruppen med 1 procent användare bland 70-, 80- och 90-talister under året.
  • Yubo når 1 procent bland 00-talister under året.
  • Mastodon har använts av 1 procent av 70-talisterna under året.

Sociala medier underlättar svenskarnas sociala liv

Många svenskar anser att sociala medier ger dem fördelar i sitt sociala liv. Sociala medier underlättar kommunikationen med ens befintliga kontakter och för många utökar det även umgängeskretsen. Fler än var fjärde använder även sociala medier för att få stöd och råd i olika intressegrupper. Det kan röra sig om allt från tips om sin hobby, fritidsintressen eller husprojektet till att få stöd från andra med erfarenhet av en specifik sjukdom eller psykisk ohälsa.

Unga kvinnor drabbas hårdast av baksidan med sociala medier

Unga kvinnor drabbas särskilt hårt av nackdelarna med sociala medier – i betydligt högre grad än män i samma ålder. Det handlar främst om att de unga kvinnorna upplever att de slänger bort för mycket tid på sociala medier och att de känner sig mindre attraktiva för att de ofta jämför sitt utseende med andra. Det är inte heller ovanligt bland yngre kvinnor att känna sig ensamma eller utanför när de ser andras inlägg och bilder eller känna att de är misslyckade när de jämför sig med andra på sociala medier.  

2 min
Vilka använder sociala medier?

I den här delen tittar vi på hur många som använder sociala medier, både totalt sett och bland olika åldersgrupper.

Sociala medier används brett över generationerna

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? (Netto - har använt något socialt medium)

Diagram 3.1, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Hur många använder sociala medier år 2024?

94%

av svenskarna använder sociala medier och 84% gör det varje dag

  • Nästan alla internetanvändare använder sociala medier år 2024. Totalt under året har 94 procent använt sociala medier och den veckovisa användningen är nästan lika stor, 91 procent. Fler än 8 av 10 använder sociala medier dagligen.
  • Bland personer födda på 70-talet eller senare använder nästan alla sociala medier.
  • Personer födda mellan 70-talet till och med 00-talet använder sociala medier mest frekvent. Bland 70-talister, 80-talister och 90-talister använder omkring 9 av 10 sociala medier dagligen. Bland 00-talister är denna andel ännu högre där hela 97 procent är dagliga användare.
  • Användandet av sociala medier är något lägre i de äldre generationerna. Men även bland de allra äldsta internetanvändarna (20-, 30- och 40-talister) har nästan 7 av 10 använt sociala medier under året och 5 av 10 använder sociala medier dagligen.

Har användandet av sociala medier ökat eller minskat under åren 2021–2024?

Användandet av sociala medier har legat mycket stabilt under de senaste fyra åren, år 2021 till 2024. Bland internetanvändarna som helhet har inga väsentliga förändringar skett denna period.

Det tycks däremot ske en förändring i användandet av sociala medier bland de äldsta internetanvändarna. Bland personer födda på 20-, 30- eller 40-talet tenderar användandet av sociala medier att sjunka under åren 2021–2024. År 2021 uppgav 82 procent av de äldsta internetanvändarna att de hade använt sociala medier under året jämfört med 66 procent år 2024. En möjlig förklaring till detta kan vara att sociala medier blev särskilt viktigt för de äldre generationerna under covid 19-pandemin, men att användningen därefter har sjunkit när behovet inte längre har varit lika stort.

5 min
Vilka sociala medier ökar och vilka minskar?

Här tittar vi på vilka sociala medier som har ökat och vilka som har minskat under åren 2021–2024.

Svårt för nyare plattformar att etablera sig bland stora drakar

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

År 2024

Diagram 3.2a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Använder minst någon gång år 2021–2024

Diagram 3.2b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1) Klicka på flikarna ovanför diagrammet om du vill se årlig, veckovis eller daglig användning. Det finns möjlighet att visa samtliga plattformar där data finns tillgänglig för hela perioden (år 2021–2024) genom att klicka på respektive sociala medieplattform under diagrammet.

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Använder varje vecka år 2021–2024

Diagram 3.2c, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1) Klicka på flikarna ovanför diagrammet om du vill se årlig, veckovis eller daglig användning. Det finns möjlighet att visa samtliga plattformar där data finns tillgänglig för hela perioden (år 2021–2024) genom att klicka på respektive sociala medieplattform under diagrammet.

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Använder varje dag år 2021–2024

Diagram 3.2d, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1) Klicka på flikarna ovanför diagrammet om du vill se årlig, veckovis eller daglig användning. Det finns möjlighet att visa samtliga plattformar där data finns tillgänglig för hela perioden (år 2021–2024) genom att klicka på respektive sociala medieplattform under diagrammet.

Vilka sociala medier används under 2024?

  • Youtube, Facebook och Instagram är fortsatt de tre sociala medieplattformar som svenska folket använder mest. Youtube når störst andel av svenskarna om man ser till den totala användningen under ett år. Både Facebook och Instagram har däremot både fler veckoanvändare och betydligt fler dagliga användare i sina plattformar.
  • På fjärde plats kommer Snapchat som når nästan 4 av 10 svenskar under ett år. Därefter kommer Linkedin som nästan 3 av 10 har använt under det senaste året, men som jämfört med flera andra plattformar har en förhållandevis liten andel veckovisa och dagliga användare.
  • Omkring 2 av 10 har använt Tiktok, Flashback, X (Twitter) eller Pinterest det senaste året. Av dessa plattformar är Tiktok den som når flest både totalt under året och som har flest veckovisa och dagliga användare.
  • Användningen av Threads har under det senaste året varit begränsad (2%). Plattformen är däremot ny och har trots det nått en större andel svenskar än andra nya plattformar som Bluesky, Yubo och Mastodon.

Plattformarna Bluesky, Yubo och Mastodon

I årets undersökning har vi även frågat hur många som använt de sociala medieplattformarna Mastodon, Yubo och Bluesky. Dessa redovisas inte i diagrammet ovan eftersom andelen som testat dessa plattformar avrundas till 0 procent. Plattformarna Mastodon och Yubo lyckades år 2023 nå 1 procent av svenskarna under året, men lyckas alltså inte nå lika många under 2024.

Nedan listas de generationer där minst 1 procent har testat någon av plattformarna. *

  • 1 procent av 70-, 80- och 90-talisterna har testat Bluesky under det senaste året.
  • 1 procent av 00-talisterna har testat Yubo under det senaste året.
  • 1 procent av 70-talisterna har testat Mastodon under det senaste året.

Vilka sociala medier har ökat eller minskat under åren 2021–2024?

Användningen av de olika sociala medieplattformarna har legat förhållandevis stabilt under åren 2021–2024. Rörelser sker långsamt, särskilt när man ser till den totala användningen bland samtliga svenska internetanvändare. Det förekommer däremot en del förändringar när man tittar på specifika generationer, inte minst bland unga. Nedan listas plattformar som visar väsentliga eller långsiktigt successiva förändringar.

En person häller upp kaffe medan en annan filmar med mobilkameran.

Följande plattformar har ökat i användning under åren 2021–2024.

  • Tiktok: Användningen av Tiktok har ökat under åren 2023 och 2024 jämfört med de två föregående åren. Det gäller all användning, det vill säga både den totala användningen under året, samt veckovis och daglig användning. Bland befolkningen har alltså Tiktok ökat på längre sikt, men förändringarna sker inte successivt från år till år utan blir synliga först när ett längre perspektiv tas i beaktning. De små justeringar som sker mellan åren 2023 och 2024 ligger inom felmarginalen.

    Tiktok är en plattform som används främst av unga. Utvecklingen har sett något annorlunda ut bland 90-, 00- och 10-talister (se diagram 3.25). Mönstret skiljer sig också om vi ser till de allra yngsta barnen på låg- och mellanstadiet där användandet har sjunkit markant under de senaste fyra åren – detta går att läsa mer om i avsnittet Sociala medier bland barn och ungdomar.

15%

av internetanvändarna använder Tiktok varje dag

  • Roblox: Roblox är en plattform som har gjort tydliga framsteg i vissa specifika åldersgrupper under åren 2022–2024 (frågan ställdes ej år 2021). Roblox används nästan enbart av barn och ungdomar, vilket innebär att man endast kan se en marginell ökning om man ser till hela den svenska befolkningen. Tittar man däremot specifikt på gruppen barn och ungdomar i åldern 8–19 år så har flera förändringar skett. Roblox har tidigare varit en populär plattform för de yngre barnen på låg- och mellanstadiet, men ökar nu markant även bland ungdomar på högstadiet och gymnasiet (se avsnittet Sociala medier bland barn och ungdomar).

Följande plattformar har minskat i användning under åren 2021–2024.

  • Facebook: Den totala användningen under året var något lägre än under år 2023. Det finns däremot inget som tyder på att den totala användningen av Facebook har sjunkit på längre sikt, då andelen årliga användare 2024 återigen är på samma nivå som under åren 2021–2022. Det finns dock tendenser som tyder på att svenskarna använder Facebook mer sällan eftersom den dagliga användningen successivt har sjunkit under perioden 2021–2024. Andelen dagliga användare har sjunkit 5 procentenheter under perioden, från 54 procent år 2021 till 49 procent år 2024.

Andra väsentliga förändringar i användningen av sociala medieplattformar:

  • Be Real: Ser man endast till den totala användningen under året så har Be Real inte förändrats nämnvärt under åren 2023–2024 (frågan ställdes inte år 2021 och 2022). Be Real används däremot främst bland unga och i dessa målgrupper går det att se mer betydande förändringar. Bland 00-talister och bland ungdomar på högstadiet och gymnasiet sjunker användningen markant. Det gäller både den totala andelen användare under året och den mer frekventa veckovisa och dagliga användningen (se diagram 3.28 samt avsnittet Sociala medier bland barn och ungdomar).

*) För mer information, se tabellbilaga.

8 min
Sociala medier bland barn och ungdomar

I den här delen tittar vi närmare på hur barn och ungdomar i olika åldrar använder sociala medier.

Nästan samtliga barn i ålder 8–19 år använder sociala medier

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? (Netto - har använt något socialt medium)

Diagram 3.3, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många barn och ungdomar använder sociala medier år 2024?

  • Nästan alla barn och ungdomar i åldern 8–19 år använder sociala medier år 2024. Hela 98 procent har använt någon social nätverksplattform det senaste året, 97 procent har använt sociala medier varje vecka och 91 procent varje dag.
  • 2 av 3 barn på lågstadiet använder sociala medier dagligen. I princip alla barn från mellanstadieåldern och uppåt använder sociala medier varje dag.

Har användningen av sociala medier ökat eller minskat bland barn och ungdomar under åren 2021–2024?

  • Bland lågstadiebarn har den totala användningen under ett år och den veckovisa användningen ökat jämfört med år 2021. Från år 2022 och framåt har användningen däremot legat stabilt.
  • Den dagliga användningen bland lågstadiebarn ser ut att sjunka år 2024 jämfört med föregående år. Denna skillnad ligger däremot inom felmarginalen och kan alltså bero på en slumpmässig variation.
  • Användningen bland barn på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet har inte förändrats nämnvärt under åren 2021–2024.

Roblox ökar bland ungdomar på högstadiet och gymnasiet

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? 

Lågstadiet

Diagram 3.4a, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Mellanstadiet

Diagram 3.4b, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Högstadiet

Diagram 3.4c, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Gymnasiet

Diagram 3.4d, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2023–2024 (Studie 1)

Vilka sociala medier använder barn på lågstadiet?

  • Barn i lågstadieåldern använder framför allt Youtube och Roblox.
  • Youtube är den tjänst som flest lågstadiebarn använder. Nästan 9 av 10 barn på lågstadiet har använt Youtube under det senaste året, 3 av 4 använder plattformen varje vecka och fler än hälften är dagliga användare.
  • På andra plats bland lågstadiebarnen kommer Roblox vilket omkring 2 av 3 har använt under det senaste året, omkring hälften har använt varje vecka och nästan 3 av 10 använder dagligen. Andelen lågstadiebarn som använder Roblox har inte förändrats nämnvärt jämfört med år 2022 och 2023 (frågan ställdes ej år 2021).
  • Tiktok och Snapchat har tidigare varit förhållandevis stora kanaler bland lågstadiebarnen. Användningen av Tiktok och Snapchat har däremot minskat jämfört med de tre föregående åren 2021–2023 och är nu ungefär jämnstora med Instagram. Omkring 1 av 10 barn på lågstadiet har använt dessa plattformar under det senaste året.

Vilka sociala medier använder barn på mellanstadiet?

56%

av barn på mellanstadiet använder Youtube varje dag

  • Barn i mellanstadieåldern använder främst Youtube, Roblox, Snapchat, Tiktok och Instagram. Även Discord, Twitch och Pinterest används till viss del av mellanstadiebarnen.
  • Youtube är den tjänst som flest mellanstadiebarn använder.
  • På andra plats kommer Roblox vilket 2 av 3 har använt senaste året, drygt 1 av 3 har använt varje vecka och 1 av 6 använder dagligen. Roblox ökar till synes från år 2023 till 2024, denna ökning går däremot inte att säkerställa eftersom den ligger inom felmarginalen.
  • Användandet av Snapchat och Tiktok minskar markant bland mellanstadiebarnen. Tiktok har minskat successivt sedan år 2021 då 70 procent använde Tiktok under året jämfört med endast 41 procent år 2024. Snapchat har däremot pendlat något från år till år men är år 2024 lägre än de tre föregående åren.
  • Även användningen av Instagram sjunker under perioden 2021–2024.

Vilka sociala medier använder barn och ungdomar på högstadiet?

  • Barn och ungdomar i högstadieåldern använder i princip alla sociala medier, utom Linkedin och Flashback. De plattformar som används mest är Youtube, Snapchat, Tiktok och Instagram.
  • Den tydligast ökande användningen bland högstadieungdomarna gäller plattformen Roblox. Både den totala och den veckovisa användningen av Roblox ökar.
  • Den veckovisa och dagliga användningen av Tiktok har ökat sedan år 2021. Skillnaderna är däremot ganska små från år till år. Den totala användningen har inte förändrats väsentligt.
  • Twitch har minskat successivt under de senaste fyra åren bland högstadieungdomar. Den årliga användningen var år 2021 33 procent jämfört med endast 13 procent år 2024. Även användningen av Reddit och Flashback har minskat sedan 2021.
  • Be Real lades till som ny plattform år 2023. Den årliga användningen bland högstadieungdomar har däremot minskat kraftigt från 25 procent år 2023 till endast 8 procent år 2024. Även veckovis och daglig användning minskar.
En pojke ikädd mössa och vinterjacka stänger ett skåp i skolan.

Vilka sociala medier använder ungdomar på gymnasiet?

  • Ungdomar i gymnasieåldern använder i princip alla sociala medier i olika grad. De använder också de flesta plattformarna i högre grad än de yngre barnen. Den enda plattform som de inte använder i lika hög grad är Roblox.
  • Roblox ökar däremot markant bland gymnasieungdomarna. Den totala användningen under ett år har fördubblats från 10 procent år 2022 (frågan ställdes ej år 2021) till 21 procent år 2024.
  • Användningen av Facebook tycks minska bland gymnasieungdomarna. Andelen användare är lägre under åren 2023 och 2024 jämfört med de två föregående åren. Den årliga användningen år 2021 var 62 procent jämfört med 52 procent år 2024.
  • Flashback har minskat successivt under de senaste fyra åren. År 2021 var den årliga användningen 24 procent jämfört med endast 11 procent år 2024.
  • Be Real lades till som ny plattform år 2023. Den årliga användningen bland gymnasieungdomar tenderar dock att minska från 24 procent år 2023 till 17 procent år 2024. Även veckovis och daglig användning minskar. Denna trend går att se även bland högstadieungdomarna.

Plattformarna Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon

I årets undersökning har vi även frågat hur många som använt de sociala medieplattformarna Threads, Yubo, Mastodon och Bluesky. Dessa redovisas inte i diagrammen ovan då andelen användare är mycket små. Nedan beskrivs hur användningen av respektive plattform ser ut inom de olika skolstadierna. Barn på lågstadiet har dock inte använt någon av de nyare plattformarna under det senaste året.*

  • Bluesky har testats av 1 procent av mellanstadiebarnen under det senaste året. Barn i övriga skolstadier har inte testat plattformen.
  • Yubo har använts av 3 procent bland ungdomar på högstadiet, men nästintill ingen har använt plattformen varje vecka eller dagligen. Det är även 1 procent av gymnasieungdomarna som har testat Yubo under det senaste året.
  • Threads har använts av 2 procent av gymnasieungdomarna under året och 1 procent har använt plattformen varje vecka. Threads har däremot inte använts bland de yngre barnen.
  • Mastodon har inte använts av barn och ungdomar i något av skolstadierna.

*) För mer information, se tabellbilaga.


2 av 10 barn i åldern 8–19 år har postat en Tiktok-trend det senaste året

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag har postat en Tiktok-trend de senaste 12 månaderna.

Diagram 3.5a, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag har postat en Tiktok-trend de senaste 12 månaderna.

Diagram 3.5b, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2024 (Studie 1)

Hur många barn och ungdomar har postat en Tiktok-trend det senaste året?

  • 2 av 10 barn i åldern 8–19 år har postat en Tiktok-trend det senaste året. Barn och ungdomar på högstadiet är de som i högst utsträckning har postat en Tiktok-trend, vilket drygt en tredjedel har gjort.
  • Flickor (30%) har i betydligt högre grad postat en Tiktok-trend än pojkar (12%). Skillnaden är särskilt stor på högstadiet och gymnasiet, där 4 av 10 flickor har postat en Tiktok-trend jämfört med drygt 1 av 10 pojkar i samma ålder.

3 av 10 ungdomar på högstadiet skriver med personer de inte känner på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag messar/skriver med personer jag inte känner på sociala medier.

Diagram 3.6, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2024 (Studie 1)

Hur många barn och ungdomar skriver med personer de inte känner på sociala medier?

  • 2 av 10 barn i åldern 8–19 år skriver med personer de inte känner på sociala medier. Det är få av de allra yngsta lågstadiebarnen som skriver med personer de inte känner. Bland barn i mellanstadieåldern upp till gymnasieåldern är det däremot förhållandevis vanligt.
  • Bland barn på mellanstadiet uppger drygt 1 av 6 att de skriver med personer de inte känner på sociala medier.
  • Bland högstadieungdomarna skriver nära 3 av 10 med personer de inte känner och det är nästan lika vanligt bland gymnasieungdomarna där drygt en fjärdedel svarar detsamma.
  • Det är ungefär lika vanligt bland flickor (19%) och pojkar (24%), skillnaden ligger inom felmarginalen. *

*) För mer information, se tabellbilaga.


En tredjedel av gymnasieungdomarna har konton på sociala medier som deras föräldrar inte känner till

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag har ett konto/profil/inlogg på sociala medier som mina föräldrar inte känner till.

Diagram 3.7, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2024 (Studie 1)

Hur många barn och ungdomar har konton eller inloggningar på sociala medier som deras föräldrar inte känner till?

  • 2 av 10 barn i åldern 8–19 år har ett konto eller inloggning på sociala medier som deras föräldrar inte känner till. Andelen ökar med barnens ålder.
  • Bland lågstadiebarnen känner i stort sett alla föräldrar till vilka konton som deras barn har på sociala medier. Redan bland mellanstadiebarn är det dock 1 av 10 som har konton som deras föräldrar inte känner till.
  • Bland högstadieungdomar har nära 1 av 4 och bland gymnasieungdomar har 1 av 3 konton eller inloggningar som deras föräldrar inte känner till.
  • Det är ungefär lika vanligt bland flickor (18%) och pojkar (20%) att ha konton eller inloggningar som föräldrarna inte känner till. *

*) För mer information, se tabellbilaga.


2 av 10 ungdomar på gymnasiet känner sig ofta utanför när de ser var andra befinner sig på Snapkartan

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag känner mig ofta utanför när jag ser var andra befinner sig på Snapkartan.

Diagram 3.8, Bas: Barn och ungdomar 8–19 år, År 2024 (Studie 1)

Hur många barn och ungdomar känner sig utanför när de ser var andra befinner sig på Snapkartan?

  • Drygt 1 av 10 barn i åldern 8–19 år känner sig ofta utanför när de ser var andra befinner sig på Snapkartan – en funktion i Snapchat där du kan se var andra användare är. Det är vanligast bland barn och ungdomar på högstadiet och gymnasiet. Bland högstadieungdomar uppger 1 av 7 att de ofta känner sig ensamma när de ser var andra befinner sig på Snapkartan och bland ungdomar på gymnasiet svarar nästan 2 av 10 detsamma.
  • Det är betydligt vanligare att flickor (16%) ofta känner sig ensamma när de ser var andra befinner sig på Snapkartan än bland pojkar (6%). *
  • Ser man endast till andelen som använder Snapchat i åldern 8–19 år så uppger något fler, 16 procent, att de ofta känner sig utanför när de ser var andra befinner sig på Snapkartan. Det är däremot ingen nämnvärd skillnad om man ser till ungdomar på högstadiet respektive gymnasiet. Det beror på att andelen Snapchat-användare är mycket hög i båda dessa åldersgrupper och andelen skiljer sig därför inte särskilt mycket från samtliga ungdomar på högstadiet och gymnasiet. *

*) För mer information, se tabellbilaga.

7 min
Upplevda fördelar med sociala medier

I den här delen undersöker vi vilka fördelar svenskar upplever med att använda sociala medier.

6 av 10 anser att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i?

Diagram 3.9, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka fördelar ser svenskarna med sociala medier år 2024?

22%

uppger att de lärt känna nya människor på sociala medier som de annars inte skulle ha träffat

  • Den fördel av ovan alternativ som i särklass flest ser med sociala medier är att det underlättar kontakten med nära och kära, vilket 6 av 10 uppger.
  • Drygt en fjärdedel anser att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap (27%). Ytterligare drygt en fjärdedel (26%) uppger att de är med i intressegrupper på sociala medier där de får värdefullt stöd och råd.
  • Drygt en femtedel uppger att de har lärt känna nya människor på sociala medier som de annars inte hade träffat.
  • Knappt 1 av 10 anser att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende innebär, eftersom många olika skönhetsideal lyfts fram.

Diagrammen 3.10–3.14 nedan visar hur uppfattningen om fördelar med sociala medier skiljer sig åt mellan män och kvinnor i olika generationer. Är du även intresserad av att veta bland vilka grupper på sociala medier svenskarna söker stöd och råd, och hur detta skiljer sig mellan män och kvinnor? Det visar ordmolnen 3.12.


Nästan 2 av 3 kvinnor tycker att sociala medier underlättar deras kontakt med nära och kära

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Sociala medier gör det lättare för mig att hålla kontakten med nära och kära.

Diagram 3.10, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka upplever att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära?

  • Totalt upplever 6 av 10 svenskar att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära (se diagram 3.9).
  • Kvinnor (64%) upplever i högre grad än män (56%) att sociala medier underlättar deras kontakt med anhöriga. Det finns genomgående en skillnad mellan män och kvinnor i olika generationer, bortsett från de allra äldsta födda på 20-, 30- eller 40-talet. Bland de äldsta internetanvändarna, både män och kvinnor, upplever generellt betydligt färre att sociala medier underlättar deras kontakt med nära och kära.
  • Kvinnor födda på 90-talet är de som i högst utsträckning instämmer i att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära. Det är även bland 80- och 90-talister som skillnaden mellan män och kvinnor är som störst. Bland kvinnor födda på 90-talet är det exempelvis fler än 8 av 10 (83%) som uppger att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära medan färre än 7 av 10 (66%) manliga 90-talister svarar detsamma.

5 av 10 unga anser att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Möjligheten att umgås med vänner på sociala medier gör att jag känner större gemenskap.

Diagram 3.11, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka upplever att sociala medier ger en känsla av större gemenskap?

  • Totalt upplever drygt en fjärdedel att möjligheten att umgås med vänner på sociala medier gör att de känner större gemenskap (se diagram 3.9).
  • Det är framförallt de allra yngsta (00- och 10-talister) som upplever att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap, vilket 5 av 10 uppger. Bland personer födda på 90-talet svarar knappt 3 av 10 detsamma och andelarna sjunker sedan successivt med åldern.
  • Det är ungefär lika många kvinnor som män som upplever att möjligheten att umgås med vänner på sociala medier gör att de känner större gemenskap.

Var fjärde svensk söker stöd och råd i intressegrupper på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag är med i intressegrupper på sociala medier där jag fått värdefullt stöd och råd från andra gruppmedlemmar.

Diagram 3.12a, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka är med i intressegrupper på sociala medier där de får värdefullt stöd och råd från andra medlemmar?

  • Totalt uppger en fjärdedel av svenskarna att de är med i intressegrupper på sociala medier där de får värdefullt stöd och råd från andra medlemmar (se diagram 3.9).
  • Det är i högre grad personer födda mellan 60-talet till och med 90-talet som är med i intressegrupper där de får stöd och råd, vilket omkring en tredjedel uppger.*
  • Det är ungefär lika många kvinnor som män som söker sig till intressegrupper på sociala medier för att få stöd och råd i olika frågor.
  • Kvinnor födda på 80-talet är de som i högst utsträckning vänder sig till intressegrupper för att få värdefullt stöd och råd. I övriga generationer är skillnaderna mellan män och kvinnor generellt små. Bland de allra äldsta och de allra yngsta är det däremot något fler män som är medlemmar.

*) För mer information, se tabellbilaga.

I vilka intressegrupper söker svenskarna stöd och råd år 2024?

Både män och kvinnor använder i lika hög grad intressegrupper på sociala medier för att få värdefullt stöd och råd från andra medlemmar. Vilka typer av grupper som svenskarna vänder sig till skiljer sig däremot i hög utsträckning mellan könen.

En kvinna sitter i en trappa med laptopen i knät och pratar i mobilen. Bredvid ligger en hund.

Kvinnor söker sig ofta till grupper som rör djur och natur, trädgård, växter eller odling. Andra vanliga grupper är frågor kring barn och föräldraskap, yrkesfrågor, matlagning och recept eller grupper där man kan hitta tips och råd för hantverk. Det är även flera som söker sig till grupper som rör specifika sjukdomar, psykisk ohälsa eller andra hälsorelaterade frågor.

Män å andra sidan söker sig i högre utsträckning till grupper där de kan hitta information om olika bilmodeller och tips för hur man hanterar olika problem med bilen eller motorcykeln. Andra ämnen rör råd om hur man löser olika IT- eller teknikproblem, information om bostadsområdet eller tips inför renoveringar, reparationer eller byggnationer. Det är även flera som söker råd gällande energi, värmepumpar och solceller. Men likt kvinnor, söker sig även män till grupper som exempelvis rör djur och natur eller trädgård, växter och odling – om än i mindre utsträckning än kvinnor.

Ordmolnen nedan illustrerar i vilka frågor män respektive kvinnor brukar söka värdefullt stöd och råd.

Fråga: Berätta gärna i vilka frågor du har sökt stöd och råd från andra gruppmedlemmar i dina intressegrupper på sociala medier?

Kvinna 12+ år

Diagram 3.12b, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Berätta gärna i vilka frågor du har sökt stöd och råd från andra gruppmedlemmar i dina intressegrupper på sociala medier?

Man 12+ år

Diagram 3.12c, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fler män än kvinnor har lärt känna nya människor på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Tack vare sociala medier har jag lärt känna människor som jag sannolikt aldrig hade träffat annars.

Diagram 3.13, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka har lärt känna nya människor på sociala medier?

  • Totalt uppger drygt 2 av 10 svenskar att de har lärt känna människor på sociala medier som de annars sannolikt aldrig hade träffat (se diagram 3.9).
  • Det är framför allt de allra yngsta (00- och 10-talisterna) som har lärt känna nya människor tack vare sociala medier, vilket 4 av 10 uppger. Bland personer födda på 90-talet svarar knappt 3 av 10 detsamma och sedan sjunker andelarna successivt med åldern.*
  • Det är något fler män (24%) än kvinnor (19%) som instämmer i att sociala medier har hjälpt dem att träffa nya människor. Denna skillnad finns i de flesta generationer, bortsett från 90-talister och de äldsta (20-, 30- och 40-talisterna) där andelen är ungefär lika stor bland män och kvinnor.
  • Skillnaden mellan män och kvinnor är som störst bland 80-talister där nästan dubbelt så många män som kvinnor uppger att de har lärt känna nya människor tack vare sociala medier.

*) För mer information, se tabellbilaga.


Var fjärde ung kvinna anser att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende är

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Sociala medier har breddat min syn på vad som är ett vackert utseende eftersom så många olika skönhetsideal lyfts fram.

Diagram 3.14, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka upplever att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende är?

  • Totalt uppger knappt 1 av 10 svenskar att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende är genom att många olika skönhetsideal lyfts fram (se diagram 3.9).
  • Det är generellt något fler kvinnor (11%) än män (5%) som anser att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende är.
  • Det är i särskilt hög grad yngre kvinnor, födda på 90-, 00-, eller 10-talet, som anser att sociala medier har breddat deras syn på ett vackert utseende. Skillnaden är mycket stor jämfört med män i samma ålder.
  • Bland personer födda på 70-talet eller tidigare anser mycket få att sociala medier har breddat deras syn på ett vackert utseende, oavsett kön.
6 min
Upplevda nackdelar med sociala medier

I den här delen undersöker vi vilka nackdelar svenskar upplever med att använda sociala medier.

4 av 10 känner att de slänger bort för mycket tid på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i?

Diagram 3.15, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka nackdelar ser svenskarna med sociala medier år 2024?

  • Den nackdel av ovan alternativ som flest ser med sin användning av sociala medier är att man ofta känner att för mycket tid slängs bort på sociala medier. Det upplever 4 av 10 svenskar.
  • Nästan en sjundedel (13%) uppger att de ofta jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier och därför känner sig mindre attraktiva.
  • 1 av 10 upplever att de ofta känner sig utanför när de ser andras bilder och inlägg på sociala medier och nästan lika många uppger att andras inlägg och bilder får dem att känna sig ensamma.
  • Ytterligare 1 av 10 känner sig ofta misslyckade när de jämför sitt eget liv med andras på sociala medier.

Diagrammen 3.16–3.20 nedan visar hur uppfattningen om nackdelar med sociala medier skiljer sig mellan män och kvinnor i olika generationer.


Yngre kvinnor känner att de slänger bort tid på sociala medier mer än andra

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag känner ofta att jag slänger bort alldeles för mycket tid på sociala medier.

Diagram 3.16, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka känner att de slänger bort för mycket tid på sociala medier?

  • Totalt uppger 4 av 10 svenskar att de slänger bort för mycket tid på sociala medier (se diagram 3.15).
  • Det är generellt fler kvinnor (45%) än män (35%) som tycker att de slänger bort för mycket tid på sociala medier. Kvinnor födda på 80-, 90- eller 00-/10-talet upplever detta i betydligt högre grad än andra. I dessa generationer instämmer fler än 6 av 10 i påståendet. Det är betydligt fler jämfört med både män i samma ålder och äldre av båda könen.
  • Skillnaden mellan män och kvinnor är särskilt framträdande just bland personer födda från 80-talet till och med 00-/10-talet. I de äldre generationerna är skillnaden mellan kvinnor och män förhållandevis små.

Fyra gånger vanligare bland kvinnor att känna sig mindre attraktiva på grund av sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag jämför mig ofta utseendemässigt med andra på sociala medier och känner mig därför mindre attraktiv.

Diagram 3.17, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka känner sig mindre attraktiva på grund av att man jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier?

  • Totalt uppger omkring en sjundedel av svenskarna (13%) att de känner sig mindre attraktiva för att de ofta jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier (se diagram 3.15).
  • Skillnaden är mycket stor mellan kvinnor och män. 2 av 10 kvinnor uppger att de känner sig mindre attraktiva på grund av att de ofta jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier. Endast 1 av 20 män uppger detsamma.
  • Skillnaderna mellan kvinnor och män är särskilt stor bland yngre personer. Bland kvinnor födda på 90- eller 00-/10-talet uppger fler än 4 av 10 att de känner sig mindre attraktiva för att de ofta jämför sig utseendemässigt. Bland män i samma ålder uppger endast drygt 1 av 10 detsamma.
  • Andelen kvinnor som jämför sig utseendemässigt på sociala medier sjunker däremot markant med åldern. Redan bland 80-talister är andelen betydligt lägre (omkring en fjärdedel) och bland kvinnor födda på 60-talet eller tidigare är andelen nästan obefintlig.

Fler kvinnor än män känner sig ofta utanför när de ser andras inlägg och bilder på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag känner mig ofta utanför när jag ser andras inlägg och bilder på sociala medier.

Diagram 3.18, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka känner sig ofta utanför när de ser andras inlägg och bilder på sociala medier?

  • 1 av 10 svenskar uppger att de ofta känner sig utanför när de ser andras inlägg och bilder på sociala medier (se diagram 3.15). Det är nästan dubbelt så många kvinnor (13%) som män (7%) som upplever detta.
  • Kvinnor födda på 90- eller 00-/10-talet är de som i högst grad känner sig utanför när de ser andras bilder och inlägg. Skillnaden är stor jämfört med män i samma ålder.
  • Bland personer födda på 80-talet sjunker andelen som känner sig utanför när de ser andras bilder och inlägg på sociala medier markant. Andelarna fortsätter sedan att sjunka successivt med åldern. Bland personer födda på 60-talet eller tidigare är det mycket få som känner sig utanför när de ser andras bilder och inlägg på sociala medier.
Tonåring tittar i sin mobilkamera medan hon tar på sig läppstift.

Yngre kvinnor känner sig i högre grad misslyckade när de jämför sina liv med andra på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Jag känner mig ofta misslyckad när jag jämför mitt liv med andras på sociala medier.

Diagram 3.19, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka känner sig ofta misslyckade när de jämför sitt liv med andras på sociala medier?

  • Totalt uppger 1 av 10 svenskar att de ofta känner sig misslyckade när de jämför sitt liv med andras på sociala medier (se diagram 3.15). Det är mer än dubbelt så många kvinnor (13%) som män (6%) som upplever detta.
  • Kvinnor födda på 80-, 90- eller 00-/10-talet är de som i högst grad känner sig misslyckade när de jämför sitt liv med andras på sociala medier. Bland män i samma åldrar är det betydligt färre som uttrycker samma problematik.
  • Andelen är betydligt lägre bland 70-talister. Bland personer födda på 60-talet eller tidigare är det mycket få som känner sig misslyckade när de jämför sitt liv med andras på sociala medier.

Dubbelt så många kvinnor som män känner sig ofta ensamma när de tittar på andras inlägg och bilder på sociala medier

Fråga: Vilka av följande påståenden instämmer du i? Andras inlägg och bilder på sociala medier får ofta mig att känna mig ensam.

Diagram 3.20, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka känner sig ofta ensamma när de ser andras inlägg och bilder på sociala medier?

  • Totalt uppger 1 av 10 svenskar att de ofta känner sig ensamma när de ser andras inlägg och bilder på sociala medier (se diagram 3.15). Det är dubbelt så många kvinnor (12%) som män (6%) som upplever det.
  • Kvinnor födda på 90-talet är den grupp som i högst grad uttrycker att de ofta känner ensamhet när de ser andras bilder och inlägg på sociala medier. Skillnaden är mycket stor jämfört med män i samma ålder. Även bland 80-talister är det en markant skillnad mellan män och kvinnor.
  • Bland personer födda på 60-talet eller tidigare är däremot problematiken med att känna sig ensam av att se andras bilder och inlägg i stort sett obefintlig, både bland män och kvinnor. 
2 min
Youtube

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Youtube och hur ofta man använder tjänsten.

8 av 10 har använt Youtube det senaste året

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Youtube år 2023–2024

Diagram 3.21a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Youtube år 2021–2024

Diagram 3.21b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Youtube år 2024?

  • 8 av 10 har använt Youtube under det senaste året. Hälften av svenskarna använder Youtube varje vecka och 3 av 10 använder Youtube dagligen.
  • Män använder Youtube i betydligt högre utsträckning än kvinnor. Skillnaderna är särskilt stora om man ser till den veckovisa och dagliga användningen. Bland män använder 64 procent Youtube varje vecka och 45 procent använder plattformen dagligen. Motsvarande andelar bland kvinnor är 37 procent varje vecka och 19 procent dagligen. *
  • Personer födda på 90-, 00- eller 10-talet använder Youtube mer än äldre generationer.

Har användningen av Youtube ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Inga stora förändringar har skett under åren 2021–2024 om man ser till den totala användningen av Youtube under ett år. Även den veckovisa och dagliga användningen har legat förhållandevis stabilt under de senaste fyra åren. Det finns däremot vissa tendenser som tyder på att framför allt andelen veckoanvändare sjunker något under perioden. Förändringarna är dock små och varierar från år till år vilket innebär att det än så länge inte går att dra några tydliga slutsatser.
  • Tendenser tyder på att den veckovisa och dagliga användningen dalar i flera generationer under perioden 2021–2024. En av de tydligaste skillnaderna framträder bland 00-talister där den veckovisa användningen har sjunkit från 87 procent år 2021 till 78 procent år 2024. Den dagliga användningen sjunker från 67 procent år 2021 till 55 procent år 2024 bland 00-talisterna.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Facebook

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Facebook och hur ofta man använder tjänsten.

Svenskarna använder Facebook mer sällan

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Facebook år 2023–2024

Diagram 3.22a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Facebook år 2021–2024

Diagram 3.22b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Facebook år 2024?

  • 7 av 10 har använt Facebook under det senaste året. En majoritet av svenskarna använder Facebook ofta, där 6 av 10 svenskar använder Facebook varje vecka och 5 av 10 är dagliga användare. Tendenser tyder dock på att den dagliga användningen av Facebook har börjat dala.
  • Kvinnor använder Facebook i högre grad än män, där 75 procent har använt Facebook under året jämfört med 67 procent bland män. Kvinnor använder även Facebook mer frekvent än män. Bland kvinnor använder 64 procent Facebook varje vecka och 53 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 55 procent varje vecka och 45 procent dagligen. *
  • 90-talister är den generation där flest använder Facebook. Men plattformen används brett över de flesta generationer, med undantag för de allra yngsta (10-talisterna) där användningen är mycket låg.

71%

av svenskarna har använt Facebook någon gång under de senaste 12 månaderna

Har användningen av Facebook ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Det har inte skett några stora förändringar under åren 2021–2024 om man ser till den totala användningen under ett år. År 2023 sjönk den årliga användningen något, men är år 2024 åter tillbaka på samma nivåer som tidigare. Tendenser tyder däremot på att svenskarna använder Facebook mer sällan då den dagliga användningen sjunker. Förändringarna från år till år är små, men andelen har successivt sjunkit under de senaste fyra åren.
  • 90-talister är fortsatt den generation där flest använder Facebook, men de använder inte plattformen lika frekvent som tidigare år. Det är särskilt den dagliga användningen som sjunker, men även den veckovisa användningen dalar.
  • Bland 00-talister tycks användningen däremot öka under perioden 2021–2024. Det gäller framför allt den totala användningen under året och andelen som använder plattformen varje vecka.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Instagram

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Instagram och hur ofta man använder tjänsten.

Nästan 5 av 10 använder Instagram dagligen

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Instagram år 2023–2024

Diagram 3.23a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Instagram år 2021–2024

Diagram 3.23b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Instagram år 2024?

  • Nästan två tredjedelar av svenskarna har använt Instagram under det senaste året. En majoritet (56%) använder Instagram varje vecka och nästan 5 av 10 (47%) är dagliga användare.
  • Kvinnor använder Instagram i betydligt högre utsträckning än män. Totalt har 74 procent kvinnor använt Instagram under det senaste året, 66 procent använder plattformen varje vecka och 57 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 56 procent användare under året, 46 procent varje vecka och 37 procent dagligen. *
  • Personer födda på 80-, 90- eller 00-talet är de generationer där flest använder Instagram. De använder även plattformen mer frekvent än andra generationer.
En kvinna sitter i skräddarställning med en bebis i knät, hon håller sin mobil i handen och scrollar på Instagram.

Har användningen av Instagram ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Användningen av Instagram har legat mycket stabilt under åren 2021–2024. Det sker inga nämnvärda förändringar för varken den totala årsanvändningen eller den mer frekventa användningen veckovis eller på daglig nivå.
  • Användningen ligger stabilt även i de flesta generationer, men med några undantag. En av de främsta förändringarna sker bland de allra yngsta (10-talisterna) där den årliga användningen av Instagram successivt har ökat under åren 2021–2024.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Snapchat

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Snapchat och hur ofta man använder tjänsten.

Snapchat har varken ökat eller minskat under de senaste fyra åren

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Snapchat år 2023–2024

Diagram 3.24a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Snapchat år 2021–2024

Diagram 3.24b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Snapchat år 2024?

25%

av svenskarna använder Snapchat varje dag

  • Nästan 4 av 10 har använt Snapchat under det senaste året. Omkring 3 av 10 svenskar använder Snapchat varje vecka och en fjärdedel är dagliga användare.
  • 00-talisterna är den generation som använder Snapchat i särklass mest. Bland 00-talisterna har 9 av 10 använt Snapchat det senaste året, 8 av 10 har använt plattformen varje vecka och fler än 7 av 10 är där dagligen.
  • Även 90-talister är vana användare av Snapchat – där har 6 av 10 använt Snapchat det senaste året, fler än 5 av 10 varje vecka och drygt 4 av 10 är dagliga användare.
  • Kvinnor använder Snapchat i högre utsträckning än män. Totalt har 42 procent kvinnor använt Snapchat under det senaste året, 34 procent använder plattformen varje vecka och 28 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 35 procent användare under året, 27 procent varje vecka och 22 procent dagligen. *

Har användningen av Snapchat ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Användningen av Snapchat har legat mycket stabilt under åren 2021–2024. Det sker inga väsentliga förändringar för varken den totala årsanvändningen eller den mer frekventa användningen veckovis eller dagligen.
  • Användningen ligger i stort sett stabilt även i olika generationer.
  • Bland de allra yngsta, 10-talisterna, ser användningen ut att sjunka något jämfört med föregående år. Skillnaderna ligger däremot inom felmarginalen och det går därför inte att säkerställa en faktisk förändring. Ser man istället till den långsiktiga utvecklingen så har användandet av Snapchat snarare ökat bland 10-talisterna.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Tiktok

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Tiktok och hur ofta man använder tjänsten.

Drygt 2 av 10 har använt Tiktok det senaste året

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Tiktok år 2023–2024

Diagram 3.25a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Tiktok år 2021–2024

Diagram 3.25b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Tiktok år 2024?

  • Drygt 2 av 10 har använt Tiktok under det senaste året. En sjättedel (17%) använder Tiktok varje vecka och drygt en sjundedel (15%) är dagliga användare.
  • 00-talister är den generation som använder Tiktok i särklass mest. Bland 00-talisterna har 7 av 10 använt Tiktok senaste året, fler än 6 av 10 (63%) har använt plattformen varje vecka och nästan lika många är där dagligen (58%).
  • Även 90- och 10-talister använder Tiktok i förhållandevis hög utsträckning. I dessa generationer har ungefär en tredjedel använt Tiktok senaste året.
  • Kvinnor använder Tiktok i något högre utsträckning än män. Totalt har 25 procent kvinnor använt Tiktok under det senaste året, 19 procent använder plattformen varje vecka och 17 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 20 procent användare under året, 15 procent varje vecka och 13 procent dagligen. *
En ung kvinna går utomhus med mobilen i handen och lurar i öronen, hon ser glad ut. Bild: Johnér Produktion

Har användningen av Tiktok ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Användningen av Tiktok är högre under åren 2023 och 2024 jämfört med de två föregående åren. De små justeringar som sker mellan år 2023 och 2024 ligger inom felmarginalen. Tiktok är alltså en plattform som har ökat under de senaste fyra åren, men där tillväxten inte nödvändigtvis är tydlig från år till år.
  • På liknande sätt ökade användandet bland 90-talister under åren 2023–2024 jämfört med de två föregående åren. Det gäller all användning, det vill säga den totala användningen under året, samt veckovis och daglig användning.
  • Bland 00-talister har användningen utvecklats på ett något annorlunda sätt. Likt 90-talisterna har den veckovisa och den dagliga användningen ökat under åren 2023 och 2024 jämfört med de två föregående åren. Den totala användningen visar däremot inte någon tydlig ökning under perioden 2021–2024.
  • I övriga generationer är användningen av Tiktok förhållandevis stabil under åren 2021–2024.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
X (Twitter)

Här undersöker vi hur många svenskar som använder X (tidigare Twitter) och hur ofta man använder tjänsten.

Knappt 2 av 10 har använt X (Twitter) under det senaste året

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

X (Twitter) år 2023–2024

Diagram 3.26a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

X (Twitter) år 2021–2024

Diagram 3.26b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder X (Twitter) år 2024?

  • Knappt 2 av 10 har använt X (Twitter) under det senaste året. Drygt 1 av 10 svenskar använder plattformen varje vecka och något färre (8%) är dagliga användare.
  • Män använder X (Twitter) i betydligt högre utsträckning än kvinnor. Totalt har 26 procent av männen använt Twitter under det senaste året, 17 procent använder plattformen varje vecka och 12 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland kvinnor är 10 procent användare under året, 5 procent varje vecka och 3 procent dagligen. *
  • Personer födda på 90- eller 00-talet är de generationer där flest använder X (Twitter). De använder även plattformen mer frekvent än andra generationer.

11%

har använt X (Twitter) någon gång varje vecka

Har användningen av X (Twitter) ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Den totala, årliga användningen av X (Twitter) har minskat något i år jämfört med föregående år (2023). Andelen årliga användare år 2024 ligger däremot på samma nivåer som under år 2021–2022. Det tyder på att användningen var något högre än vanligt år 2023, men att vi inte ser ett minskat användande på längre sikt.
  • Den mer frekventa användningen av X (Twitter) ligger förhållandevis stabil under åren 2021–2024. Vissa tendenser tyder på ett ökat användande på veckonivå under åren 2023–2024 jämfört med tidigare år. Skillnaderna är dock små och än så länge svåra att säkerställa.
  • Användningen i olika generationer är i stort sett stabil under perioden 2021–2024, bortsett från några få undantag. Den tydligaste förändringen sker bland 00-talister där användningen ökar under år 2023 och 2024 jämfört med de två föregående åren. Denna ökning ser vi både när det gäller den totala andelen användare under året och den mer frekventa veckovisa och dagliga användningen.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Linkedin

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Linkedin och hur ofta man använder tjänsten.

Nära 3 av 10 har använt Linkedin under det senaste året

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? 

Linkedin år 2023–2024

Diagram 3.27a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Linkedin år 2023–2024

Diagram 3.27b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Linkedin år 2021–2024

Diagram 3.27c, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Hur många använder Linkedin år 2024?

  • Nästan 3 av 10 har använt Linkedin under det senaste året. Drygt 1 av 10 använder Linkedin varje vecka och drygt 1 av 20 (6%) är dagliga användare.
  • Linkedin används främst av personer födda från 60-talet till och med 90-talet, vilket också är de generationer där det är som vanligast att vara förvärvsarbetande. Det är nämligen i första hand förvärvsarbetande som använder sig av Linkedin, där drygt 4 av 10 har använt plattformen det senaste året. Bland studenter och pensionärer uppger endast omkring 1 av 10 att de använt Linkedin någon gång under det senaste året (13% respektive 9%).
  • Tjänstemän använder Linkedin i betydligt högre utsträckning än personer med arbetaryrken. Bland tjänstemän har omkring 6 av 10 använt Linkedin under det senaste året, 3 av 10 har använt plattformen varje vecka och drygt en sjundedel är dagliga användare.
  • Det är något fler män än kvinnor som använder Linkedin, men skillnaderna är förhållandevis små. Totalt har 30 procent män använt Linkedin under det senaste året, 13 procent använder plattformen varje vecka och 7 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland kvinnor är 26 procent användare under året, 11 procent varje vecka och 5 procent dagligen.

Har användningen av Linkedin ökat eller minskat under åren 2021–2024?

  • Användningen av Linkedin har legat mycket stabilt under åren 2021–2024. Vissa tendenser tyder på en svag successiv ökning av den totala användningen under ett år. Förändringarna från år till år är däremot små och det har inte skett någon ökning av vare sig den veckovisa eller dagliga användningen.
  • Användningen ligger i stort sett stabilt även inom olika generationer. Bland 00-talister har dock den årliga användningen ökat under åren 2023–2024 jämfört med de två föregående åren.
2 min
Be Real

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Be Real och hur ofta man använder tjänsten.

Färre 00-talister använder Be Real år 2024

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Be Real år 2023–2024

Diagram 3.28, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Hur många använder Be Real år 2024?

  • 1 av 20 (5%) har använt Be Real under det senaste året, 3 procent använder Be Real varje vecka och 2 procent är dagliga användare.
  • Be Real används nästan enbart av 90- och 00-talister. Bland 00-talisterna har omkring 2 av 10 använt Be Real det senaste året, knappt 1 av 10 har använt plattformen varje vecka och drygt 1 av 20 är dagliga användare. Bland 90-talister har något färre, 1 av 7, använt Be Real det senaste året medan andelen veckovisa och dagliga användare är ungefär lika stor som bland 00-talister.
  • Det är något fler kvinnor som använder Be Real än män. Totalt har 8 procent kvinnor använt Be Real under det senaste året, 4 procent använder plattformen varje vecka och 3 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 3 procent användare under året, 2 procent varje vecka och 1 procent dagligen. *

Har användningen av Be Real ökat eller minskat under åren 2023–2024?

  • Ser man till befolkningen som helhet har användningen av Be Real inte förändrats nämnvärt under åren 2023–2024 (frågan ställdes inte år 2021 och 2022). Det är däremot främst unga som använder Be Real och bland 00-talister sjunker användningen kraftigt. Denna minskning ser vi både när det gäller den totala andelen användare under året och den mer frekventa veckovisa och dagliga användningen.
  • I övrigt sker inga nämnvärda skillnader i de olika generationerna. Den ökning som finns bland 90-talister ligger inom felmarginalen och det går alltså inte att fastställa någon faktisk förändring.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Discord

Här undersöker vi hur många svenskar som använder Discord och hur ofta man använder tjänsten.

Discord varken ökar eller minskar år 2024

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?

Discord år 2023–2024

Diagram 3.29a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?  

Discord år 2022–2024

Diagram 3.29b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2022–2024 (Studie 1)

Hur många använder Discord år 2024?

  • Omkring 1 av 6 har använt Discord under det senaste året, 9 procent använder plattformen varje vecka och 6 procent är dagliga användare. Discord används främst av personer födda på 90- eller 00-talet.
  • Bland 00-talisterna har fler än 4 av 10 använt Discord det senaste året, nästan 3 av 10 har använt plattformen varje vecka och drygt en sjättedel är dagliga användare.
  • Bland 90-talister har en tredjedel använt Discord senaste året, en sjättedel har använt plattformen varje vecka och nästan 1 av 10 är dagliga användare.
  • Det är betydligt fler män än kvinnor som använder Discord. Totalt har 24 procent män använt Discord under det senaste året, 14 procent använder plattformen varje vecka och 8 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland kvinnor är 7 procent användare under året, 4 procent varje vecka och 3 procent dagligen. *

Har användningen av Discord ökat eller minskat under åren 2022–2024?

  • Användningen av Discord har inte förändrats nämnvärt under åren 2022–2024, varken sett till den totala användningen under året eller den mer frekventa veckovisa och dagliga användningen.
  • Det sker i stort sett inga väsentliga förändringar inom de olika generationerna heller.

År 2021 saknar jämförbara data då frågan detta år ställdes till personer från 12 år eller äldre. De tre efterföljande åren har frågan ställts till personer från 8 år eller äldre.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Användning av kommunikationsappar

Här tittar vi på hur många svenskar som använder olika kommunikationsappar och hur ofta det sker.

Användningen av Facebook Messenger och Whatsapp ökar år 2024

Fråga: Vilka av följande digitala kommunikationstjänster har du använt de senaste 12 månaderna?

Diagram 3.30a, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2022–2024 (Studie 1) *) Tellonym fanns ej med i undersökningen år 2022.

Fråga: Vilka av följande digitala kommunikationstjänster har du använt de senaste 12 månaderna?

Använt senaste 12 månaderna

Diagram 3.30b, Bas: Internetanvändare 8+ år, År 2024 (Studie 1) 

Vilka kommunikationsappar använder svenskarna år 2024?

  • Facebook Messenger är den kommunikationsapp som flest använder, därefter kommer Whatsapp. Få använder Signal Private Messenger eller Telegram Messenger och nästan ingen har använt Tellonym under det senaste året.
  • Två tredjedelar av svenskarna har använt Facebook Messenger under det senaste året, fler än hälften använder Facebook Messenger varje vecka och 4 av 10 är dagliga användare.
  • Nästan hälften av svenskarna har använt Whatsapp under det senaste året, 3 av 10 använder Whatsapp varje vecka och 1 av 6 använder appen dagligen.
  • Omkring 1 av 20 har använt Signal Private Messenger eller Telegram Messenger under det senaste året. Endast några få procent har använt någon av dessa appar veckovis eller dagligen.
  • Endast 1 procent har använt Tellonym under det senaste året.

91%

av 90-talisterna har använt Facebook Messenger någon gång de senaste 12 månaderna

Vilka kommunikationsappar har ökat eller minskat under åren 2022–2024?

  • Whatsapp är den kommunikationsapp som tydligast har ökat under åren 2022–2024. Den totala användningen under året har ökat från 36 procent år 2022 till 46 procent i årets mätning. Användningen har ökat successivt under perioden, både den totala årliga användningen och den mer frekventa användningen veckovis och på daglig basis.
  • Även Facebook Messenger ökar något i år jämfört med de två föregående åren. Förändringen är däremot inte lika markant som för Whatsapp och det sker inte heller någon successiv ökning under åren. Det kan tyda på att ökningen är mer tillfällig snarare än en långsiktig tillväxt.
  • Den årliga användningen av Signal Private Messenger är under år 2023 och 2024 något högre än år 2022. Skillnaderna är däremot mycket små och bör därför tolkas med viss försiktighet.

År 2021 saknar jämförbara data då frågan detta år ställdes till personer från 12 år eller äldre. De tre efterföljande åren har frågan ställts till personer från 8 år eller äldre.