Inledning

Förord

Nästan alla barn från åtta års ålder använder internet dagligen och de flesta barn har en skärm med sig vid läggdags. För barn och unga i Sverige är internet en självklar del av vardagen och det finns ingen tydlig gräns mellan tillvaron framför skärmen och det övriga livet.

Skärmarna är barnens fönster till omvärlden, en viktig nyckel till lärande, social gemenskap och deltagande. Men det finns också utmaningar som följer med en omfattande skärmanvändning. För mycket stillasittande kan ge olika typer av fysiska besvär. Själva innehållet och aktiviteterna på skärmen kan dessutom ha en inverkan på barn och ungas mentala välbefinnande. Risken för desinformation och falska nyheter ställer höga krav på digital källkritik.

En pappa och ett barn står i köket och lagar mat med hjälp av recept på ipad:en.

Samtidigt pågår en samhällsdebatt om begreppet skärmtid, ofta med högt tonläge. Skärmarnas plats i skolan och hemmet ifrågasätts, röster uppmanar till förbud. Problemen med skärmarna beskrivs i svartvitt, när verkligheten är mångfärgad och komplex.

Både skola, föräldrar och beslutsfattare måste hålla jämna steg med denna verklighet för att förstå vilka kunskaper och färdigheter som behövs för att navigera sig genom livet i ett digitalt samhälle.

I årets upplaga av Barnen och internet undersöker vi barnens digitala verklighet vad gäller skärmanvändning både i hemmet och i skolundervisningen. Vi lyfter barnens egna röster om skärmarna, liksom föräldrarnas. Vilka för- och nackdelar upplevs med skärmarna, vilka digitala kompetenser saknas i skolundervisningen och hur ser attityden ut till digitala läromedel jämfört med tryckta skolböcker?

Vi hoppas att den här undersökningen ska vara till hjälp och utgöra ett underlag för konstruktiva samtal om skärmarna i barn och ungas liv. Det är ett samtal som behövs för att ge förutsättningar till en säker skärmanvändning som ger meningsfullhet och delaktighet.

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället. Genom Svenskarna och internet vill Internetstiftelsen erbjuda fakta och insikter om användningen av internet i Sverige. Vi vill bidra med oberoende kunskap om hur digitaliseringen påverkar samhället och individen.

Läs mer

Sociala medier

Vill du veta hur många barn 8–19 år som använder sociala medier, vilka sociala medier de använder och hur sociala medier påverkar deras mående – se kapitlet om Sociala medier i vår huvudrapport Svenskarna och internet 2024.

Samhällsnyheter på nätet

Vill du veta mer om hur barn 12–19 år tar del av digitala samhällsnyheter – se kapitlet Samhällsnyheter på nätet i vår huvudrapport Svenskarna och internet 2024.

AI-verktyg

Vill du veta hur många barn 12–19 år som använder AI-verktyg – och vilka AI-verktyg de använder – se vår delstudie Svenskarna och AI.

Näthat

Vill du veta hur många barn 12–19 år som har utsatts för näthat och kränkningar på nätet – samt hur många som har sett politiker utsättas för näthat – se kapitlet om Näthat i vår huvudrapport Svenskarna och internet 2024.

Källkritik

Vill du veta hur föräldrar ser på sina barns undervisning i källkritik och hur många föräldrar som diskuterar källkritik med sina barn? Du hittar detta i vår kompletterande studie Källkritik i Sverige 2024.