.FILE 2G 3G 4G 5G

Youtube

Här hittar du de senaste siffrorna och fakta om användningen av Youtube i Sverige. Var tredje svensk använder Youtube dagligen och var fjärde svensk har Youtube som favorit bland sociala medier.

Fakta om Youtube i Sverige

  • Youtube är den mest använda sociala medieplattformen i Sverige. 8 av 10 svenskar har använt Youtube år 2023, fler än hälften har använt tjänsten varje vecka och drygt var tredje svensk använder Youtube varje dag.
  • Det är fler män (83%) än kvinnor (75%) som använder Youtube.
  • Unga födda på 00-talet är de som i högst grad är använt Youtube under det senaste året. De som oftast använder Youtube dagligen är däremot personer födda på 10-talet.
Youtube i Sverige. Närbild av mobiltelefon med Youtube igång.

79%

av internetanvändarna har använt Youtube nån gång 2023.

89%

av 80-talisterna har använt Youtube nån gång 2023.

78%

av 10-talisterna har använt Youtube varje vecka 2023.

Hur många använder Youtube?

Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i olika åldrar som använder Youtube varje dag:

  • 35% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 65% av personer födda på 10-talet
  • 62% av personer födda på 00-talet
  • 46% av personer födda på 90-talet
  • 39% av personer födda på 80-talet
  • 25% av personer födda på 70-talet
  • 21% av personer födda på 60-talet
  • 19% av personer födda på 50-talet
  • 9% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Vilka har Youtube som favorit?

Om man bara får välja ett av alla sociala medier är Youtube favoriten för var fjärde svensk (24%). Därmed är Youtube den mest populära sociala medietjänsten för svenskarna. Särskilt barn i åldern 8–11 år har Youtube som favorit. Youtube är också favoriten för tre gånger fler män (36%) än kvinnor (12%).

De som har Youtube som sin favorit bland sociala medier motiveras mer än befolkningen i stort att använda sociala medier för att:

  • Bli roade av roliga klipp
  • Fördriva tiden
  • Få kunskap, nya lärdomar och inspiration
  • Få samhällsnyheter samt uppdateringar om kändisar och artister.

Här kan du läsa mer om vilka sociala medier svenskarna har som favoriter.

Vad är Youtube?

Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

Youtube är en tjänst där vem som helst kan ladda upp videoklipp till en egen kanal. En person kan ha en eller flera kanaler, och det går också att prenumerera på andras kanaler för att se när det läggs upp nya filmklipp. Det går att få förslag på videor att titta på utifrån vad man tidigare sett och gillat. Det går även att kommentera en video och diskutera den med andra – de mest populära filmklippen kan ha många tusen kommentarer.

Youtube i Sverige. Ung kille sitter utomhus och kollar på sin mobiltelefon.

När kom Youtube?

Youtube grundades i februari 2005. Det allra första videoklippet som laddades upp heter Me at the Zoo. Bara något år efter lanseringen hade Youtube drygt 72 miljoner besökare varje månad. År 2006 blev tjänsten uppköpt av sökjätten Google för 12 miljarder dollar. Sedan dess har Youtube varit en av världens mest populära webbplatser.

Många svenskar har gjort succé på videotjänsten. Felix Kjellberg, mer känd som PewDiePie, hade under 2010-talet en av världens mest populära Youtube-kanaler. En annan svensk som gjort karriär genom Youtube är programledaren Clara Henry.

Mer om Youtube går att läsa och se på sajten Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2023-10-17. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2023, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn