.FILE 2G 3G 4G 5G

Sociala medier efter döden

Få svenskar har ett testamente över sina sociala medier. Det vanligaste önskemålet är att ens data ska raderas – andra vill spara sina data för släkt och vänners skull.

I denna undersökning visar vi hur många av svenskarna som har upprättat någon form av testamente med inloggningsuppgifter samt instruktioner om vad som ska hända med deras sociala mediekonton när de inte längre är i livet.

Vi tittar också på vad svenskarna vill ska hända med deras data på sociala medier efter att de gått bort. Vill de att deras data ska raderas eller sparas? Och om den ska sparas, vad är skälen till detta?


Få har upprättat ett digitalt testamente över sina sociala medier

Nästan två tredjedelar av internetanvändarna bryr sig om vad som händer med deras data på sociala medier efter döden, men inte ens var tionde har upprättat någon form av testamente. Klicka för att läsa mer.

Fler kvinnor än män bryr sig om vad som händer med ens data

Fler kvinnor än män svarar att de bryr sig om vad som händer med deras data på sociala medier efter döden. Det är också fler män som svarar att de inte bryr sig. Klicka för att läsa mer.

Det vanligaste önskemålet är att radera data på sociala medier

Det vanligaste önskemålet om vad som ska hända med ens data på sociala medier efter döden är att radera data. Klicka för att läsa mer.

Hur många svenskar har upprättat ett testamente över sina sociala medier?

Fråga: Har du upprättat någon form av testamente med inloggningsuppgifter samt instruktioner om vad som ska göras med dina sociala mediekonton när du inte längre finns? 

Diagram 1.1a, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025

Merparten av internetanvändarna har inte upprättat något testamente över sina sociala medier. Bara knappt 1 av 10 har upprättat någon form av testamente om vad som ska göras med deras sociala mediekonton när de inte längre är i livet.

Föga förvånande är 20-, 30- och 40-talister de generationer där flest upprättat ett testamente över sina sociala medier (13%), medan det i princip inte är någon (1%) av de allra yngsta som gjort detsamma.

Fråga: Har du upprättat någon form av testamente med inloggningsuppgifter samt instruktioner om vad som ska göras med dina sociala mediekonton när du inte längre finns? 

Diagram 1.1b, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025 *Obs! Låg bas vilket ger högre felmarginaler.

Det finns en tendens till att fler kvinnor än män har upprättat ett testamente över sina sociala medier. Denna skillnad ligger dock inom felmarginalen, även vad gäller i enskilda åldersgrupper.

Äldre pensionärer mest benägna att upprätta testamente över sociala medier

Fråga: Har du upprättat någon form av testamente med inloggningsuppgifter samt instruktioner om vad som ska göras med dina sociala mediekonton när du inte längre finns? 

Har upprättat testamente över sociala mediekonton

Diagram 1.1c, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025
Gravsten med blommor i motljus.

I den äldre halvan av befolkningen är det mer än dubbelt så många som upprättat ett testamente över sina sociala medier jämfört med den yngre halvan.

Bland svenska internetanvändare i pensionsåldern har 1 av 10 upprättat ett testamente över sina sociala medier. En observation är dock att det finns en skillnad mellan yngre och äldre pensionärer där fler av de äldre har upprättat ett testamente.

Bryr vi oss om vad som händer med vår data på sociala medier efter döden?

Fråga: Vad vill du ska hända med din data på sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och X (Twitter) när du inte längre finns?

Diagram 1.2a, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025

En majoritet av internetanvändarna – nära två tredjedelar – bryr sig om vad som händer med deras data på sociala medier när de inte längre finns. Samtidigt är det nästan 1 av 5 som inte bryr sig.

Det finns också relativt många som inte har någon uppfattning om vad de vill ska hända, över 1 av 10. Slutligen finns det ett fåtal som inte använder sociala medier.

Röda blommor i motljus på en kyrkogård.

Fler kvinnor än män bryr sig om vad som händer med deras data

Fråga: Vad vill du ska hända med din data på sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och X (Twitter) när du inte längre finns?

Diagram 1.2b, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025 *Obs! Låg bas vilket ger högre felmarginaler.

Fler kvinnor (68%) än män (61%) svarar att de bryr sig om vad som händer med deras data på sociala medier efter döden. Det är samtidigt fler män (21%) än kvinnor (14%) som svarar att de inte bryr sig.

Vad vill vi ska hända med vår data på sociala medier efter vår död?

Fråga: Vad vill du ska hända med din data på sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och X (Twitter) när du inte längre finns?

Diagram 1.3a, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025

Den största andelen, 4 av 10, vill att deras data på sociala medier ska raderas/tas bort. Samtidigt vill 1 av 4 att deras data ska sparas efter deras bortgång.

Det finns en tydlig ålderskoppling gällande om man vill att data på sociala medier ska bli sparad efter döden. Ju yngre åldersgrupp, desto fler vill att data ska bli sparad. Endast 5 procent av de allra äldsta vill att data ska bli sparad medan nära hälften av de yngsta vill detsamma.

Fråga: Vad vill du ska hända med din data på sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och X (Twitter) när du inte längre finns?

Vill att data på sociala medier SPARAS efter döden

Diagram 1.3b, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025 *Obs! Låg bas vilket ger högre felmarginaler.

Varför vill man spara sin data efter döden?

Fråga: Vad vill du ska hända med din data på sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och X (Twitter) när du inte längre finns?

Anledning till att spara data på sociala medier

Diagram 1.3c, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2025

Den absolut största anledningen till att vilja spara data på sociala medier är för släkt och vänners skull vilket 1 av 5 säger. Färre än 1 av 10 vill att deras data ska bli sparad för framtida generationers historiker. Väldigt få har andra skäl till att vilja att data ska bli sparad.

Vaser i motljus på en kyrkogård.

Den största skillnaden mellan män och kvinnor kan vi se vad gäller att data på sociala medier ska bli sparad för släkt och vänner. 1 av 4 kvinnor uppger detta som skäl medan det bland männen är knappt 1 av 5.

Yngre vill i högre utsträckning än äldre spara data på sociala medier för släkt och vänners skull, men även för framtida historiker. Den största skillnaden kan vi se vad gäller att göra det för släkt och vänners skull. Ett fåtal (3%) av de allra äldsta uppger detta i jämförelse med nästan 4 av 10 (37%) av de yngsta.

Om undersökningen Sociala medier efter döden

Denna studie är genomförd som en del av Svenskarna och internet. Datainsamlingen gjordes i januari 2025 och bland den svenska allmänheten 18+ år genomfördes totalt 2 725 intervjuer. För mer info, se tabellbilaga och frågeformulär. För info om metod, se metodbeskrivning.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning från Internetstiftelsen av svenska folkets internetvanor, digitaliseringen av samhället och användningen av internet. Genom Svenskarna och internet vill Internetstiftelsen erbjuda fakta och insikter om användningen av internet i Sverige. Vi vill bidra med oberoende kunskap om hur digitaliseringen påverkar samhället och individen.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn