Många internetanvändare drabbas av nätbedrägerier eller bedrägeriförsök och oron över att bli lurad är utbredd. Här är ett urval av fakta från Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet.
Siffrorna på den här sidan är tagna från rapporten Svenskarna och internet 2022. För att få färska siffror om svenskarnas internetanvändning kan du ta del av en nyare upplaga av rapporten: Svenskarna och internet 2024.
Med hjälp av våra snabbkurser i säkerhet på nätet kan du bli en mer medveten internetanvändare och förebygga att bli lurad av bedragare. Du hittar snabbkurserna på sajten Internetkunskap.
6 av 10 internetanvändare har blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet under det senaste året.
Mejl och sms
Det vanligaste nätbedrägeriet är att bli utsatt för bluffmejl och bluff-sms. Det har mer än hälften av internetanvändarna blivit det senaste året.
Fakta om rapporten
Svenskarna och internet 2022 är en undersökning från Internetstiftelsen där deltagarna får svara på frågor om sin internetanvändning och digitala vanor. Undersökningen representerar den svenska befolkningen.
Obehöriga ber äldre om koder
1 procent av internetanvändarna har drabbats av att någon obehörig har bett dem om koder till deras bankdosa. De allra äldsta, personer födda på 1920- och 30-talet, har drabbats i högre grad än andra, nämligen 4 procent.
Har fått meddelande om att ge ut mina kontouppgifter till Gmail från "vänner" på Messenger, men det har sedan visat sig att de blivit hackade och att de inte varit de själva som skickat meddelandena.
Kvinna, 29 år
Det är främst personer födda på 70-, 80- eller 90-talet som drabbas av bedrägeriförsök på nätet.
Andelen är lika stor bland män och kvinnor.
Undviker att e‑handla
Nätbedrägerier sprider oro bland internetanvändare, framförallt bland äldre. 22 procent av pensionärer undviker att e-handla på grund av rädsla för att bli lurad, hackad, skimmad eller utsatt för bedrägeri.
Skydda dig mot bedragare
Bli en säkrare internetanvändare redan idag! Kampanjen Tänk säkert är ett samarbete mellan MSB, polisen och Internetstiftelsen och syftar till att stärka den digitala kompetensen hos medborgarna.
Personer med funktionsvariation är särskilt utsatta
Personer med någon funktionsvariation har blivit mer drabbade än andra vad gäller fler bedrägeriförsök.
- 20 procent har blivit kontaktade av falsk kundsupport (genomsnitt 12 procent).
- 6 procent har drabbats av att obehöriga bett dem logga in med Bank-id (genomsnitt 3 procent).
- 3 procent har drabbats av att obehöriga bett om koder från deras bankdosa (genomsnitt 1 procent).
Läs hela rapporten!
Om du vill läsa mer rekommenderar vi följande kapitel från Svenskarna och internet 2022:
Vill du ta del av alla diagram och information? Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet 2022 om digitaliseringen av Sverige och våra digitala liv. Rapporten går att läsa direkt på nätet eller ladda hem som PDF.