Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka. De som använder sociala nätverk gör det lite drygt en timme om dagen eller 7 timmar i veckan.
Det är väldigt vanligt att besöka sociala nätverk i mobilen, över hälften av alla internetanvändare besöker dagligen sociala nätverk i sin mobil.
Facebook är det sociala nätverk som flest använder och användningen fortsätter att öka förutom bland 12-15-åringarna. Näst störst är Instagram. En fjärdedel av internetanvändarna använder Snapchat, men det är stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Det enda sociala nätverk som minskat i användning är Twitter.
Trots ökningen av sociala nätverk ser vi ingen minskning i användandet av e-post, snarare tvärt om, 96 procent använder e-post. Två av tre chattar och hälften av alla internetanvändare ringer eller tar emot telefonsamtal via internet.
Både bloggläsande och bloggande har stabiliserats under de senaste åren.
Tabell 1. Användning av sociala nätverk och sociala nätverkstjänster 2015 och 2016. (Andel av internetanvändare (12+ år) som någon gång använder.)
2015 | 2016 | Förändring | |
Besöka sociala nätverk | 76 % | 77 % | 1 % |
Besöka sociala nätverk i mobilen | 64 % | 68 % | 4 % |
70 % | 71 % | 1 % | |
40 % | 44 % | 4 % | |
22 % | 26 % | 4 % | |
Snapchat | 21 % | 25 % | 4 % |
22 % | 18 % | -4 % | |
Kik | 10 % | ||
8 % | |||
E-post | 94 % | 96 % | 2 % |
Korta textmeddelanden (chatt) | 65 % | 65 % | 0 % |
Telefonsamtal över internet | 44 % | 49 % | 5 % |
Videosamtal | 42 % | 46 % | 4 % |
Skype | 50 % |
Sociala nätverk
Sociala nätverk har blivit en naturlig del av vår vardag. 2016 är det nästan tre av fem internetanvändare (58 procent) som dagligen använder sociala nätverk. 77 procent uppger att de någon gång gör det. Detta avsnitt handlar både om generell användning och om mer specifik användning av några vanliga tjänster.