.FILE 2G 3G 4G 5G

Bilaga

Barn och ungdomars användning av AI-verktyg

Denna bilaga visar innehåll från rapporten Svenskarna och internet 2025, kapitel 2 – Artificiell intelligens. För att underlätta läsning om barn och ungdomars användning av AI inkluderar vi en sammanfattning av det avsnittet här.

Den här bilagan är en sammanfattning av avsnittet om barn och ungdomars användning av AI-verktyg, från undersökningen Svenskarna och internet 2025. Här redovisar vi hur många barn och ungdomar 8–19 år som använder generativa AI-verktyg.

57%

av barn 8–19 år har använt AI-verktyg det senaste året

Svenskarna och internet 2025

Vi tar reda på hur många barn som använt AI-verktyg fördelat på de olika skolstadierna, och vilka specifika verktyg som används samt vad barnen använder AI-verktyg till. Exempelvis hur många barn som har börjat använda AI-verktyg istället för Google. Vi undersöker också barnens största upplevda nytta med AI-verktyg i såväl studielivet som privatlivet, alltså på fritiden.

Några unga tjejer sitter på en parkbänk.

Fler barn än vuxna använder AI-verktyg

En bra bit över hälften – hela 57 procent – av barn i åldern 8–19 år använder AI-verktyg, vilket utklassar vuxna som är 20 år eller äldre med 20 procentenheter. ChatGPT är det AI-verktyg som används av flest barn och ungdomar, följt av My AI, ett AI-verktyg i Snapchat. Användningen av AI-verktyg är som störst på högstadiet och gymnasiet. Ungdomarna på högstadiet har i år kommit ikapp de på gymnasiet. Likaså börjar flickorna i år komma ikapp pojkarna i AI-användning, och framför allt med att använda ChatGPT.

Hälften av gymnasieungdomarna använder AI-verktyg istället för att googla

Var tredje barn i åldern 8–19 år ställer frågor till ett AI-verktyg som de istället skulle kunna använda en sökmotor som Google eller Bing för. Mest benägna är gymnasieungdomarna, varav hälften använder AI-verktyg istället för att googla. Nästan var tredje barn ställer också frågor till AI-verktyg som de bedömer att Google inte kan besvara. Exempel på sådana frågor, även kallade promptar, finns att läsa i delen "AI-verktyg istället för Google" både för skolarbete och för fritiden.

Barn genererar olika textbearbetningar i AI-verktyg

Fler barn än vuxna genererar textbearbetningar i AI-verktyg. Uppemot 4 av 10 barn i åldern 8–19 år har genererat textbearbetningar jämfört med knappt 3 av 10 vuxna som är 20 år eller äldre. Den vanligaste textbearbetningen som barn gör i AI-verktyg är att sammanfatta större texter, följt av att generera nya texter. Nästan vart femte barn har genererat bilder med AI-verktyg.

32%

av barn 8–19 år har använt ett AI-verktyg istället för Google

Svenskarna och internet 2025

Yngre barn gillar att använda AI-verktyg som en kompis

Det är framför allt yngre barn i låg- och mellanstadieåldern som ser den största nyttan med AI-verktyg kopplad till fritiden. De uppskattar att använda AI-verktyg för att skapa sagor, bilder och musik. De gillar också att använda AI-verktyget som en kompis som de kan skoja och leka med. Om nätterna när vännerna sover pratar de istället med AI-verktyget. Ungdomar värdesätter att få tips och råd från AI om allt från e-handel till vad de ska ha på sig.

Barn ser stor nytta med att AI kan förklara skoluppgifter för dem

Bland högstadieungdomar har användningen av AI för läxor och skolarbete dubblerats i år, de använder numera AI lika mycket för skolan som på fritiden. På gymnasiet är det i år fler ungdomar som använder AI för skolarbete än på fritiden. År 2024 var förhållandet det motsatta. Enligt barnen är den största nyttan med AI kopplad till skolan att verktygen kan förklara skoluppgifter på ett lättförståeligt och anpassat sätt, sammanfatta kurslitteratur, generera provfrågor att öva sig på och ge förbättringsförslag på inlämningsuppgifter. Några barn erkänner att de använder AI för att fuska medan andra betonar det motsatta, att de enbart använder tekniken för att plugga smartare.

Läs hela kapitlet i Svenskarna och internet 2025

Denna bilaga är en sammanfattning av barn och ungdomars användning av AI-verktyg. Innehållet kommer från Svenskarna och internet 2025 där du hittar alla diagram, insikter och analys. Du kan läsa hela avsnittet i Kapitel 2 – Artificiell intelligens i rapporten Svenskarna och internet 2025.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn