Innehåll
Sammanfattning
Välkommen till en sammanfattning av Svenskarna och internet 2025. I årets upplaga hittar du fakta och insikter om allt från viktiga digitala vardagstjänster till sociala medier, AI-användning, nätdejting och mycket annat.
Kapitel 1: Användning av internet och e-tjänster
I det här kapitlet redovisar vi hur internetanvändandet har utvecklats över tid. Vi undersöker också hur många som använder digitala brevlådor som Kivra och Min myndighetspost, samt e-legitimationer som mobilt Bank-id och Freja e-id. Vidare tar vi reda på hur sjukvårdens e-tjänster och appar underlättar respektive försvårar vid bokning av läkarbesök – och om de får svenskar att avstå från att gå till läkaren.
- Sammanfattning
- Hur många använder (inte) internet
- Digital brevlåda och Kivra
- E-legitimation och mobilt Bank-id
- Vårdens e-tjänster – underlättar eller försvårar de tidsbokning?
Kapitel 2: AI – Artificiell intelligens
I det här kapitlet undersöker vi hur utbredd användningen av generativa AI-verktyg är och vilka specifika verktyg som används. För första gången har vi svar från svenskar som är 8 år eller äldre, men har även möjlighet att jämföra mot tidigare år i befolkningen 18–84 år. Fler barn än vuxna använder AI-verktyg. Kvinnorna börjar halka efter männen i AI-användning. Bland ungdomar börjar flickorna istället att komma ikapp pojkarna.
- Sammanfattning
- Hur många svenskar använder generativa AI-verktyg
- Vilka AI-verktyg använder svenskarna?
- Vad använder svenskarna AI-verktyg till?
- Vad är den största upplevda nyttan med AI-verktyg?
- Skapar eller kapar AI arbetstillfällen?
- Barn och ungdomars användning av AI-verktyg
- AI och utanförskap – vilka använder inte AI-verktyg och varför?
Kapitel 3: Sociala medier
I det här kapitlet visar vi hur många som använder olika sociala medier och digitala kommunikationstjänster och om de har ökat eller minskat. Vi undersöker också hur många som regelbundet gör egna inlägg på sociala medier och hur detta utvecklats sedan föregående år. Vi sätter även strålkastarljuset på Roblox, en populär plattform bland barn och ungdomar.
- Sammanfattning
- Hur många använder sociala medier?
- Användning av sociala medier och kommunikationsappar 2025
- Vilka sociala medier har ökat eller minskat?
- Vilka sociala medier är populärast i olika åldrar?
- Fokus på:
- Kommunikationsappar: Facebook Messenger, Whatsapp, Discord, Signal och Telegram
- Hur många gör egna inlägg på sociala medier?
- Avhoppare – varför slutar en del använda vissa sociala medier?
- Barn och ungdomars användning av sociala medier
Kapitel 4: Annonsbedrägerier
I det här kapitlet tar vi reda på hur många som har sett en bluffannons på sociala medier under det senaste året samt hur många som också har blivit utsatta för ett bedrägeri. Vi har dessutom frågat svenskarna vad bluffannonsen avsåg, hur de upptäckte att det var en bluff och på vilken social medieplattform de såg den.
- Sammanfattning
- Hur många utsätts för bluffannonser?
- Hur upptäcks bluffannonser?
- Att anmäla en bluffannons
- Minskar bluffannonser vår köpbenägenhet?
Kapitel 5: Dejting och relationer i en digital tid
I det här kapitlet följer vi upp hur många som nätdejtar år 2025 jämfört med år 2022. Vi undersöker om svenskar föredrar att få kontakt med potentiella partners online via nätdejting eller offline, alltså "IRL" i livet utanför nätet. Allt färre nätdejtar och de i par oroar sig för mikrootrohet och kollar sin partners mobil. Man följer både sin partners platsdata i mobilen och sina ex på sociala medier.