Kapitel 4

Samhällsnyheter på nätet

Drygt hälften av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier och nästan lika många tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av.

I det här kapitlet tar vi reda på hur många som följer rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier. I kapitlet presenteras vilka nyhetsmedier som är vanligast att följa på sociala medier samt hur det skiljer sig utifrån kön, ålder och politisk åskådning. Vi tar även reda på om sociala medier gör att vi tar del av fler samhällsnyheter, som vi annars inte hade tagit del av.

I kapitlet undersöker vi även vilka som har agerat aktivt under året för att säkerställa att en samhällsnyhet är sann och hur många det är som tar del av samhällsnyheter bakom betalvägg.

Mer än hälften av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier

Att följa nyhetsmedier för samhällsnyheter i sociala medier är idag vanligt bland svenskar i de flesta generationer. Vanligast är det bland personer födda mellan 50-talet till och med 90-talet, där fler än hälften är följare. Men även bland de allra äldsta internetanvändarna (20-, 30- och 40-talister) och de allra yngsta (00- och 10-talister) följer fler än 4 av 10 nyhetsmedier på sociala medier.

Att följa SVT Nyheter och Sveriges Radio/Ekot på sociala medier är politiska vattendelare

Vilka rikstäckande nyhetsmedier som svenskarna följer på sociala medier skiljer sig till viss del mellan olika generationer, medan skillnaden mellan män och kvinnor generellt är små. Personer med olika politisk åskådning väljer däremot i hög grad olika nyhetsmedier. Särskilt stora är skillnaderna när det kommer till Public Service. Personer som står klart till vänster på den politiska skalan följer i betydligt högre utsträckning SVT Nyheter och Sveriges Radio/Ekot jämfört med personer som står klart till höger.

Sociala medier får svenskarna att ta del av fler samhällsnyheter

Nästan hälften av svenskarna tar på sociala medier del av samhällsnyheter som de annars inte hade tagit del av. Sociala medier är särskilt viktiga i de yngre generationerna. Bland 00- och 10-talister uppger närmare två tredjedelar att sociala medier gör att de tar del av fler samhällsnyheter.

Unga vuxna agerar i högre grad än äldre för att säkerställa korrekt information i samhällsnyheter de läst på nätet

Ålder spelar en viktig roll när det kommer till frågor som rör källkritik och källtillit på nätet. I årets undersökning frågar vi bland annat hur många som har dubbelkollat att innehållet i en samhällsnyhet är sann, samt om man har kollat upp källan eller avsändaren till en samhällsnyhet under det senaste året.

En man läser nyheter på datorn, han kommer till en betalvägg.

Personer födda på 80- eller 90-talet är de som har agerat i högst utsträckning. Även 00- och 10-talister har i högre grad än andra gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann. Andelarna sjunker sedan successivt med åldern.

Många svenskar väljer endast kostnadsfria samhällsnyheter

Drygt 6 av 10 svenskar använder endast kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter. Pensionärer, låginkomsttagare och personer med grundskole- eller gymnasieutbildning som högst avslutade utbildning använder i högre grad enbart kostnadsfria nyhetsmedier. Men även bland medel- och höginkomsthushåll väljer en majoritet att endast ta del av kostnadsfria nyhetsmedier.

Ett fåtal av svenskarna får tillgång till betalda nyhetsmedier via arbetsgivaren

En liten grupp svenskar, 3 procent, får tillgång till betalda nyhetsmedier för samhällsnyheter via sin arbetsgivare. Det motsvarar 5 procent bland förvärvsarbetande och andelen är större bland tjänstemän (7%) jämfört med personer med arbetaryrken (2%).

1 min
Följa rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier

I den här delen tittar vi på hur vanligt det är att följa rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier.

Drygt 5 av 10 följer rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier

Fråga: Följer du några rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier? 

Diagram 4.1a, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Följer du några rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier?

Diagram 4.1b, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier år 2024?

  • Drygt 5 av 10 följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier.
  • Personer födda på 50- och 60-talet följer i högre grad samhällsnyheter på sociala medier än andra.
  • De allra äldsta internetanvändarna (20-, 30- och 40-talister) samt yngre personer födda på 00- eller 10-talet följer nyhetsmedier i lägre utsträckning än andra.
  • Lika många män som kvinnor följer samhällsnyheter på sociala medier. Bland de äldsta internetanvändarna är det däremot betydligt färre kvinnor jämfört med män i samma ålder.
  • Personer födda utanför Sverige följer i lägre utsträckning nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier (45%). *

Vill du veta hur många som tar del av samhällsnyheter i olika kanaler? Den informationen går att hitta i Svenskarna och internet 2023 i kapitel 7 – Samhällsnyheter i traditionella och digitala medier.

*) För mer information, se tabellbilaga

5 min
Populära nyhetsmedier att följa på sociala medier

I den här delen tittar vi på vilka rikstäckande nyhetsmedier som är mest populära att följa på sociala medier.

3 av 10 följer SVT Nyheter på sociala medier

Fråga: Vilka av följande rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter följer du på sociala medier? / Följer du några andra rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier?

Diagram 4.2a, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka av följande rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter följer du på sociala medier? / Följer du några andra rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier?

Diagram 4.2b, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka rikstäckande nyhetsmedier följer svenskarna på sociala medier år 2024?

  • SVT Nyheter är den nyhetskanal som flest följer på sociala medier, vilket 3 av 10 svenskar uppger att de gör.
  • Omkring 2 av 10 följer Aftonbladet eller Sveriges Radio/Ekot. Nästan lika många följer TV4 Nyheter (18%).
  • Expressen följs av drygt en sjundedel och något färre, knappt 1 av 10, följer Dagens Nyheter.
  • Omkring 1 av 20 följer Svenska Dagbladet (5%), Omni (5%) eller Göteborgsposten (4%). Nästan lika många (3%) följer Dagens Industri på sociala medier.

31%

följer SVT nyheter på sociala medier

Följer män och kvinnor olika rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier?

  • Det är generellt mycket små skillnader mellan vilka rikstäckande nyhetsmedier män och kvinnor följer på sociala medier.
  • Något fler män än kvinnor följer SVT Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Omni. Bland kvinnor följer något fler TV4 Nyheter och Dagens Nyheter. Utöver det skiljer sig inte andelen män och kvinnor åt nämnvärt.

Vilka följer andra rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier?

1 av 10 följer andra rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier, det är något fler män (12%) än kvinnor (9%). De svenskar som följer andra rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier har själva fått skriva vilka medier de följer.

Många följer tidningar med en lokal eller regional förankring, exempelvis Sydsvenskan, Göteborgsposten, Uppsala Nya Tidning, Hallandsposten, Nya Wermlands-tidningen, Östgöta Correspondenten och många fler.

Andra återkommande svar är tidningar som Riks, Dagens Etc, Samnytt eller utländska tidningar som exempelvis BBC, CNN, The Guardian, NRK, med flera. Det finns även ett antal som följer personer snarare än traditionella mediebolag, exempelvis Marcus Oscarsson eller Henrik Jönsson. 


Betydligt färre unga följer SVT Nyheter eller Sveriges Radio/Ekot jämfört med äldre personer

Tabellen nedan visar vilka rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter som olika generationer följer på sociala medier. Den gröna färgen visar vilka sociala medier som används av signifikant fler än totalen, det vill säga genomsnittet av befolkningen. Den röda färgen visar vilka som används av signifikant färre än totalen.

Fråga: Vilka av följande rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter följer du på sociala medier? / Följer du några andra rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier?

Tabell som visar vilka nyhetsmedier som används av vilken generation.
Tabell 4.1

Följer olika generationer olika rikstäckande nyhetsmedier år 2024?

  • 50-talister följer generellt fler rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier än andra generationer. Även 60-talister tenderar att följa fler nyhetsmedier än andra.
  • De allra yngsta (00- och 10-talister) följer färre rikstäckande nyhetsmedier än de äldre generationerna. Unga följer i särskilt låg utsträckning SVT Nyheter och Sveriges Radio/Ekot jämfört med äldre generationer.
  • Aftonbladet särskiljer sig genom att ha en stor andel följare bland de yngsta, 00- och 10-talisterna.

Betydligt vanligare att följa SVT Nyheter och Sveriges Radio/Ekot bland personer som står klart till vänster

Fråga: Vilka av följande rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter följer du på sociala medier? / Följer du några andra rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter på sociala medier?

Politisk åskådning

Diagram 4.3, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1) Fråga politisk åskådning: Hur skulle du placera dig själv på en politisk vänster-högerskala? Klart till vänster, Något till vänster, Varken till vänster eller höger, Något till höger, Klart till höger

Följer svenskarna olika rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter beroende på politisk åskådning?

Vilka rikstäckande nyhetsmedier som svenskarna följer på sociala medier påverkas av personernas politiska åskådning. Sammantaget följer lika stor andel nyhetsmedier på sociala medier, oavsett om man står klart till vänster eller klart till höger (57% respektive 58%). * Det är dessutom något vanligare i båda dessa grupper att följa nyhetsmedier jämfört med befolkningen i stort (53%). Vilka nyhetsmedier man följer skiljer sig däremot i hög utsträckning.

  • Personer med en politisk åskådning som står klart till vänster följer i betydligt högre utsträckning SVT Nyheter, Sveriges Radio/Ekot och Dagens Nyheter.
  • Personer med en politisk åskådning som står klart till höger följer i betydligt högre utsträckning Expressen, TV4 Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri.
  • Bland personer som står klart till höger är det även fler som följer andra nyhetsmedier i sociala medier (18%) jämfört med personer som står klart till vänster (11%). Vill du veta vilka andra medier som svenskarna följer på sociala medier? Det beskrivs i text under diagram 4.2.

Följer män och kvinnor med samma politiska åskådning olika rikstäckande nyhetsmedier?

Det finns vissa skillnader mellan vilka nyhetsmedier män och kvinnor med samma politiska åskådning väljer att följa på sociala medier. Skillnaden är något större bland män och kvinnor som står klart till vänster jämfört med de som står klart till höger.

En man sitter vid ett köksbord tillsammans med ett barn. Mannen läser en papperstiding.
  • Bland män som står klart till vänster är det vanligare att följa SVT Nyheter (50%) och Sveriges Radio/Ekot (34%) på sociala medier. Motsvarande andelar bland kvinnor som står klart till vänster är 35 procent för SVT Nyheter och 25 procent Sveriges Radio/Ekot. *
  • Män som står klart till vänster följer även i högre grad Aftonbladet (27% jämfört med 16% bland kvinnor) och Expressen (15% jämfört med 6% bland kvinnor). *

Bland män och kvinnor som står klart till höger är skillnaden något mindre, men det finns skillnader även här.

  • Kvinnor som står klart till höger följer TV4 Nyheter (29%) i högre utsträckning jämfört med män med samma politiska åskådning (18%). *
  • Bland män som står klart till höger följer något fler Dagens industri (8%) jämfört med kvinnor (3%). I övrigt finns inga väsentliga skillnader.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Samhällsnyheter på Tiktok

I den här delen tittar vi på hur vanligt det är att använda Tiktok för att följa samhällsnyheter.

Nästan 4 av 10 Tiktokanvändare födda på 00- och 10-talet följer samhällsnyheter på Tiktok

Fråga: Följer du nyhetsmedier för samhällsnyheter på Tiktok?

Tiktokanvändare 8+ år

Diagram 4.4a, Bas: Tiktokanvändare 8+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Vilka nyhetsmedier för samhällsnyheter följer du på Tiktok?

Diagram 4.4b, Bas: Följer nyhetsmedier för samhällsnyheter på Tiktok, År 2024 (Studie 1)

Vilka följer samhällsnyheter på Tiktok år 2024?

25%

av Tiktok-användarna följer samhällsnyheter på Tiktok

  • En fjärdedel av Tiktokanvändarna i åldern 8 år eller äldre följer samhällsnyheter på Tiktok. Det motsvarar 6 procent av alla internetanvändare. *
  • Tiktok används nästan enbart av unga personer vilket innebär att resultatet endast presenteras för personer födda på 90-talet eller senare. Vilka som använder Tiktok går att läsa mer om i kapitel 3 Sociala medier under diagram 3.25a.
  • Det är framförallt de yngsta Tiktokanvändarna födda på 00- eller 10-talet som följer samhällsnyheter på Tiktok. Bland dem följer nästan 4 av 10 samhällsnyheter på plattformen jämfört med endast var sjunde Tiktokanvändare född på 90-talet.
  • Ser vi till samtliga 90-, 00- och 10-talister (inte bara Tiktokanvändare) så följer 5 procent av 90-talisterna, 25 procent av 00-talisterna och 13 procent av 10-talisterna nyhetsmedier på Tiktok. Att skillnaderna blir stora beror på att användningen av Tiktok är betydligt högre bland 00-talister jämfört med både 90- och 10-talister.
  • Tiktokanvändarna har själva fått uppge vilka medier de följer på Tiktok. Det rör sig i första hand om Aftonbladet och Expressen, men även andra stora medier som SVT och TV4.

Vill du veta mer om vilka nyhetsmedier som barn och ungdomar använder? Den informationen går att hitta i Svenskarna och internet 2023 i kapitel 7 – Samhällsnyheter i traditionella och digitala medier.

*) För mer information, se tabellbilaga.

2 min
Ger sociala medier större tillgång till samhällsnyheter?

I den här delen undersöker vi om de som använder sociala medier tar del av mer samhällsnyheter än de annars hade gjort.

Nästan hälften tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av

Fråga: Tar du del av samhällsnyheter på sociala medier som du annars inte hade tagit del av?

Diagram 4.5a, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Tar du del av samhällsnyheter på sociala medier som du annars inte hade tagit del av?

Diagram 4.5b, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av?

  • Nästan hälften av svenska internetanvändare (45%) uppger att de tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte skulle ha tagit del av.
  • 00- och 10-talister är de generationer som i högst grad uppger att de tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av (64%). Därefter sjunker andelarna med stigande ålder och bland de allra äldsta (20-, 30- och 40-talister) svarar knappt 3 av 10 detsamma.

Upplever både män och kvinnor att sociala medier får dem att ta del av fler samhällsnyheter på nätet?

Det är ungefär lika stor andel kvinnor som män som uppger att de tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av. Skillnaderna mellan män och kvinnor i olika generationer är också förhållandevis små. Det finns däremot några skillnader;

  • Bland den yngre hälften av internetanvändarna, födda på 80-talet eller senare, svarar något fler kvinnor att de tar del av fler samhällsnyheter på sociala medier jämfört med män i samma ålder. Bland äldre internetanvändare, födda på 50-talet eller tidigare, är andelen däremot större bland män.  
5 min
Källkritik och källtillit

I den här delen tittar vi på hur många som använder källkritik och källtillit när de tar del av samhällsnyheter.

4 av 10 har under det senaste året dubbelkollat en samhällsnyhet mot en annan källa för att säkerställa att innehållet är sant

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann?

Diagram 4.6a, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann?

Diagram 4.6b, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann?

Diagram 4.6c, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många har aktivt agerat för att säkerställa sanningshalten i samhällsnyheter på nätet år 2024?

  • Totalt har drygt 5 av 10 agerat på något sätt för att säkerställa sanningshalten i en samhällsnyhet som de läst på nätet under de senaste 12 månaderna.
  • 4 av 10 har under det senaste året dubbelkollat en samhällsnyhet för att säkerställa att innehållet är sant. Det är även det vanligaste sättet att agera på för att säkerställa nyhetens sanningshalt.
  • Något färre, 3 av 10, har kollat upp vem avsändaren eller källan är.
En man visar sin mobil för en kvinna som sitter bredvid, de sitter på en balkong.

Är det vanligare att säkerställa sanningshalten i en samhällsnyhet i vissa generationer?

Ålder spelar en stor roll för hur svenskarna tänker och agerar kring källkritik och källtillit på nätet. Under våren 2024 genomfördes en kompletterande studie till Svenskarna och internet om källkritik i Sverige. Både denna och vårens undersökning visar på liknande sätt att unga vuxna har en större vana vid källkritik på nätet. Det kan delvis bero på att unga överskattar sin källkritiska förmåga. Men det kan också bero på att unga vuxna har fått med sig mer kunskaper om digital källkritik under sin uppväxt och i skolan, vilket äldre personer inte har haft samma möjligheter till.

59%

av 90-talisterna har dubbelkollat nyheter på nätet mot andra källor

  • Personer födda på 80- eller 90-talet är de som främst har agerat för att säkerställa sanningshalten i en samhällsnyhet. De har i högre grad än andra både dubbelkollat innehållet i en samhällsnyhet på nätet och kollat upp källan eller avsändaren.
  • Även personer födda på 00- eller 10-talet har i högre grad kollat upp källan eller avsändaren till en samhällsnyhet de tagit del av under det senaste året.
  • Andelen som gjort något aktivt för att säkerställa sanningshalten i en samhällsnyhet minskar successivt med åldern. Bland de allra äldsta internetanvändarna (20-, 30- eller 40-talister), har 1 av 7 dubbelkollat innehållet i en samhällsnyhet de läst på nätet och lika många har kollat upp källan eller avsändaren.

Har fler män eller kvinnor agerat för att säkerställa sanningshalten i en samhällsnyhet på nätet år 2024?

  • Män har i något högre utsträckning än kvinnor agerat för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann under det senaste året (6 av 10 jämfört med omkring 5 av 10 bland kvinnor).
  • Bland män uppger nästan hälften att de har dubbelkollat innehållet i en samhällsnyhet på nätet jämfört med drygt 1 av 3 kvinnor.
  • Drygt en tredjedel av männen har kollat upp källan eller avsändaren under det senaste året. Bland kvinnor är motsvarande andel drygt en fjärdedel.

Även om en större andel män än kvinnor har agerat för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann, så visade den kompletterande studien om källkritik i Sverige som genomfördes under våren 2024 att äldre män också är mer benägna att dela artiklar eller nyhetsinslag på sociala medier utan att ha sett hela artikeln eller inslaget. Det är även vanligare bland äldre män att dela innehåll på sociala medier där man inte känner till källan eller avsändaren.

Hur kommer det sig då att män tycks i högre grad agera för att förhålla sig källkritiska på nätet, samtidigt som äldre män också är mer benägna att dela vidare samhällsnyheter där de inte säkerställt innehåll eller avsändare?

Dels finns det en åldersaspekt, där äldre generellt är mindre benägna att dubbelkolla innehållet eller kolla upp källan eller avsändaren. Det kan också bero på att män generellt delar fler samhällsnyheter vilket innebär att man ibland agerar källkritiskt medan man vid andra tillfällen tenderar att vara mindre noggrann. Det går däremot inte att fastställa eftersom vi i studierna från 2024 inte har frågat om hur många som totalt har delat samhällsnyheter på nätet.


Personer som står klart till vänster uppger i högre grad att de har agerat för att säkerställa att en samhällsnyhet är sann under det senaste året

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann?

Politisk åskådning

Diagram 4.7, Bas: Internetanvändare 12+ år, År 2024 (Studie 1) Fråga politisk åskådning: Hur skulle du placera dig själv på en politisk vänster-högerskala? Klart till vänster, Något till vänster, Varken till vänster eller höger, Något till höger, Klart till höger

Hur agerar svenskar med olika politisk åskådning för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sann?

  • Personer som står klart till vänster uppger i högre grad att de under det senaste året har dubbelkollat innehållet mot andra källor (50%) jämfört med personer som står klart till höger (41%).
  • Det är också en större andel personer som står klart till vänster som uppger att de under det senaste året har kollat upp källan eller avsändaren till en samhällsnyhet (44%) jämfört med personer som står klart till höger (32%).
  • Skillnaden är störst bland kvinnor med olika politisk åskådning. *

*) För mer information, se tabellbilaga.

3 min
Betala för samhällsnyheter

I den här delen undersöker vi hur vanligt det är att betala för samhällsnyheter på nätet.

Fler än 6 av 10 svenskar använder endast kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter

Fråga: Betalar du för att ta del av samhällsnyheter på nätet eller använder du endast kostnadsfria nyhetsmedier för det?

Diagram 4.8, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka tar endast del av kostnadsfria samhällsnyheter på nätet år 2024?

  • Drygt 6 av 10 svenskar tar endast del av kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter på nätet.
  • Pensionärer (65%), personer med högst grundskoleutbildning (70%) eller gymnasieutbildning (66%) samt låginkomsttagare (70%) uppger i högre utsträckning att de endast tar del av kostnadsfria samhällsnyheter. *
  • Andelen personer som endast tar del av kostnadsfria nyhetsmedier är lägre bland medel- och höginkomsthushåll. Men även i dessa hushåll uppger en majoritet att de endast tar del av kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter på nätet (64% respektive 54%). *

33%

betalar för samhällsnyheter på nätet

Hur många betalar för att ta del av samhällsnyheter på nätet år 2024?

  • En tredjedel av svenskarna (33%) tar idag del av nyhetsmedier för samhällsnyheter på nätet som antingen de själva eller någon annan betalar för.
  • Något fler män (35%) än kvinnor (30%) tar del av betalda samhällsnyheter på nätet. *
  • Höginkomsttagare tar i betydligt högre grad del av betalda samhällsnyheter på nätet (43%) jämfört med personer i medel- (30%) eller låginkomsthushåll (25%). *

Vem betalar för samhällsnyheter på nätet år 2024?  

  • Det är vanligast att det egna hushållet betalar för nyhetsmedier för samhällsnyheter, vilket nästan 3 av 10 svenskar gör.  
  • 5 procent (1 av 20) uppger att de tar del av samhällsnyheter som någon vän eller anhörig betalar för. 
  • Endast 3 procent uppger att deras arbetsgivare betalar för samhällsnyheter som de tar del av. Bland förvärvsarbetande är denna andel 5 procent. Det är främst tjänstemän (7%), högskoleutbildade (6%) och höginkomsttagare (6%) som får denna möjlighet. *  

*) För mer information, se tabellbilaga.


Många svenskar betalar för lokala och regionala tidningar

Fråga: Vilka nyhetsmedier för samhällsnyheter som du använder på nätet betalar du/någon annan för?

Diagram 4.9, Bas: Betalar för nyhetsmedier 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Vilka nyhetsmedier på nätet betalar svenskarna för år 2024?

De personer som uppger att de läser tidningar bakom betalvägg har fått uppge i fritextsvar vilka betalda nyhetsmedier de läser på nätet. Svaren tyder på att svenskarna tar del av en mycket stor variation av betalda nyhetsmedier för samhällsnyheter på nätet. Nedan sammanfattas återkommande svar.

Dagens Nyheter är en av de tidningar som flest uppger att de läser på nätet som de själva eller någon annan har betalat för. Andra tidningar som många tar del av är Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet och Dagens Industri. Det är även vanligt att svenskarna tar del av betalversionerna av Aftonbladet och Expressen.

Det är även mycket vanligt att svenskarna läser tidningar med lokal eller regional förankring som exempelvis Uppsala Nya Tidning, Nya Wermlands-tidningen, Hallandsposten, Gefle Dagblad, Östgöta Correspondenten, och många fler.

Några nämner även olika utländska tidningar som exempelvis The New Yorker, The Guardian, New York Times, The Economist, Washington Post, Financial Times, Der Spiegel, med flera.

Andra tidningar som nämns är Omni, Dagens Etc, Kvartal, Fokus, Tidningen Dagen, Readly, Bulletin och många fler.