Kapitel 1

Internetanvändning

Endast 5 procent av svenskarna använder inte internet och de är alla i pensionsålder. Det digitala hjälpbehovet är mångdubbelt större bland pensionärer jämfört med befolkningen i arbetsför ålder.

I det här kapitlet redovisar vi hur många svenskar som använder internet och undersöker hur internetanvändandet har utvecklats över tid. Vi tittar även närmare på hur många som är på nätet varje dag eller mer sällan, så kallade sällananvändare. Vidare undersöker vi hur många som behöver hjälp med något på nätet och om det digitala hjälpbehovet skiljer sig åt mellan de i arbetsför ålder 18–64 år och de i pensionsålder 65 år eller äldre. 

Internetanvändandet har varken ökat eller minskat år 2024

Nästan alla svenskar – hela 95 procent – använder internet och nästan lika många är på nätet varje dag. Andelen internetanvändare i Sverige är oförändrad jämfört mot föregående år 2023. Ålder är den faktor som har störst påverkan på internetanvändandet och bland de som är 16–64 år uppger de facto alla – 100 procent – att de använder internet.

Lägst andel internetanvändare bland äldre kvinnor

I princip alla svenskar som inte använder internet är i pensionsålder. Var femte i pensionsålder uppger att de inte använder internet men det är stor skillnad mellan yngre och äldre pensionärer. Andelen icke-användare mer än femdubblas bland äldre pensionärer över 75 år jämfört med yngre pensionärer 65–75 år. Efter 75 års ålder är det betydligt fler kvinnor än män som inte använder internet.

Var tionde svensk i arbetsför ålder behöver digital hjälp

Var femte svensk som är 18 år eller äldre uppger att de behöver hjälp med något på nätet. Bland de i arbetsför ålder 18–64 år behöver var tionde digital hjälp och främst med tekniska problem som man inte lyckas lösa på egen hand. Andra utmaningar som den arbetsföra befolkningen behöver hjälp med är att förstå tekniska termer, hitta rätt sökfraser, föra över information från en gammal enhet till en ny, installera mobilt Bank-id och att hantera säkerhetsfrågor, parkeringsappar, lösenord samt förändringar efter uppdateringar.

Det digitala hjälpbehovet fyrdubblas i pensionsåldern

Jämfört med var tionde i arbetsför ålder 18–64 år mer än tredubblas hjälpbehovet på nätet bland de yngre pensionärerna 65–75 år, och sexdubblas sedan bland de äldsta över 75 år. Bland internetanvändarna i pensionsålder är det digitala hjälpbehovet totalt sett fyra gånger så stort jämfört med den yngre befolkningen.

Två äldre kvinnor tittar tillsammans på sina mobiler.

Bortsett från att det är många fler äldre som har digitala hjälpbehov, så skiljer sig inte behoven i sig så mycket åt mellan den yngre och äldre befolkningen. Det är dock vanligare att de i pensionsålder uttrycker en svårighet med att förstå engelsk terminologi, och att de behöver hjälp med att betala räkningar och att e-handla. Bland äldre finns också en större oro och ängslan för att göra något fel och "ställa till det".

Den "pre-digitala generationen" behöver hjälp med det mesta på nätet

Det är de allra äldsta pensionärerna över 75 år som uppger att de behöver hjälp med det mesta eller allt på nätet, och framför gäller det kvinnor. De beskriver sig själva som att de tillhör den "pre-digitala generationen" som har haft svårt att hänga med i utvecklingen, speciellt efter att de gick i pension.

Några av de främsta anledningarna till de äldstas stora digitala hjälpbehov är att de har svårt att hålla sig uppdaterade om vilka digitala möjligheter som finns för dem samt att veta var de ska kunna få hjälp och av vem. De upplever att teknikutvecklingen går för snabbt och en 87-årig man beskriver det som att han inte längre känner sig som "datorns chef".

4 min
Hur många använder (inte) internet?

I den här delen tittar vi på hur ofta Sveriges befolkning använder internet och hur många som inte gör det alls.

Nästan alla svenskar använder internet varje dag

Fråga: Hur ofta använder du internet?

Diagram 1.1a, Bas: Samtliga 16+ år, År 2021–2024 (Internetpenetrationsstudie) *) Med sällananvändare avses de internetanvändare som inte använder internet dagligen.

Fråga: Hur ofta använder du internet?

Diagram 1.1b, Bas: Samtliga 16+ år, År 2024 (Internetpenetrationsstudie) *Med sällananvändare avses de internetanvändare som inte använder internet dagligen.

Hur har internetanvändandet förändrats det senaste året?

Andelen som använder internet i befolkningen som är 16 år eller äldre ligger på samma nivå som år 2023. Nedan redovisar vi undersökningsresultatet i decimaler:

Befolkningen 16+ år2021202220232024
Andel internetanvändare94,28%94,41%95,62%95,32%
Andel icke-användare5,72%5,59%4,38%4,68%

Skillnaden mellan år 2023 och 2024 är endast 0,3 procentenheter vilket är inom felmarginalen. Alltså har internetanvändandet varken ökat eller minskat även om det avrundade resultatet skiljer sig åt med 1 procentenhet.

91%

av svenskarna använder internet dagligen

Hur många svenskar använder internet år 2024?

  • 95 procent av befolkningen över 15 år använder internet; 91 procent gör det dagligen.
  • Bland de som är födda på 60-talet eller senare använder nästan alla internet dagligen.
  • På befolkningsnivå använder lika många män som kvinnor internet.

Hur många svenskar använder inte internet år 2024?

5 procent av befolkningen som är 16 år eller äldre använder inte internet och i princip är alla icke-användare 65 år eller äldre. *

  • Majoriteten av alla icke-användare är födda på 20-, 30- eller 40-talet och i denna åldersgrupp är det fler kvinnor än män som inte använder internet.
  • I jämförelse med år 2023 kan det se ut som om andelen icke-användare bland män och kvinnor födda på 20-, 30- och 40-talet är något större i år, skillnaden är dock inom felmarginalen. *

*) För mer information, se tabellbilaga.

Vid tolkning av undersökningsresultatet är det viktigt att ha i åtanke att respondenterna i allmänhetsundersökningar som denna, är den svensktalande befolkningen som är förmögna att svara på en undersökning via telefon eller webb. Det innebär att vi inte får med de i Sverige som (ännu) inte behärskar det svenska språket, och inte heller personer som lider av exempelvis demens, har läs- och talsvårigheter eller av andra skäl inte kan svara eller nås.


De som inte använder internet är 65 år eller äldre

Fråga: Hur ofta använder du internet?

Diagram 1.2, Bas: Samtliga 16+ år, År 2024 (Internetpenetrationsstudie) *Med sällananvändare avses de internetanvändare som inte använder internet dagligen. 

Hur många pensionärer använder (inte) internet år 2024?

Ålder är den faktor som har störst påverkan på internetanvändandet då det i princip uteslutande är de äldsta i vårt samhälle som inte använder internet. Pensionärer är dock inte en homogen grupp utan skiljer sig mycket åt vad gäller såväl hälsa som erfarenhet och intresse av internet.

De som är icke-användare har ofta inte använt internet i sitt tidigare yrkesliv, eller har av fysiska hinder slutat att använda internet. Läs gärna mer om varför några inte använder internet eller inte är på nätet varje dag här: "Varför är man sällan eller inte alls på internet?".

32%

av pensionärer över 75 år använder inte internet

  • Majoriteten av alla i pensionsålder, alltså 65 år eller äldre, använder internet år 2024. Andelen internetanvändare i pensionsålder är dock lägre (81%) jämfört med den yngre befolkningen 16–64 år där de facto alla (100%) uppger att de är på nätet.
  • Nära var femte i pensionsålder (18%) använder inte internet. Bland de yngre pensionärerna 65–75 år är andelen icke-användare endast 6 procent. Bland pensionärer över 75 år mer än femdubblas den andelen (32%).
  • De som inte är på internet varje dag, de så kallade sällananvändarna, ökar också med åldern. Sällananvändarna är 2 procent bland de som är 16–64 år, 8 procent bland de yngre pensionärerna och mer än dubbleras till 20 procent bland de äldsta pensionärerna.
  • Bland pensionärer skiljer sig internetanvändandet något åt mellan män och kvinnor. Bland yngre pensionärer är det något fler kvinnor som använder internet medan det bland äldre pensionärer är fler män.
  • Inte ens hälften (44%) av kvinnorna över 75 år är på internet varje dag jämfört med drygt hälften (54%) bland de jämnåriga männen.
  • I jämförelse med år 2023 kan det se ut som om andelen icke-användare bland de äldre pensionärerna är något större i år, skillnaden är dock inom felmarginalen. *

*) För mer information, se tabellbilaga.

Fem internetanvändande pensionärer om det bästa med internet

"Mail - slipper köpa frimärken och leta efter en brevlåda. Internetbank - betalar mina räkningar från favoritfåtöljen. Google - slipper traska iväg till biblioteket för att söka fakta + alla andra sökfunktioner såsom t.ex. konserter o.dyl, hotell- och restaurangbokningar, olika resealternativ m.m. Sist men inte minst: shopping, både kläder och skor, heminredning, ja allt faktiskt. Med internet kan jag alltid vara säker på att hitta det billigaste priset på en specifik produkt."
Kvinna, 73 år

"Lever med internet. Betalar räkningar. Läser tidningar, tidskrifter, böcker. Streamar ljud och bild. Kommunicerar med släkt och vänner. Spelar bridge, wordfeud m m. Googlar klurigheter i korsord. Att genom telefonen ha tillgång till allt, varsomhelst och närsomhelst, är ovärderligt."
Kvinna, 81 år

"Man kommer i kontakt med hela världen och kan delta i olika forum. Snabb tillgång till nyheter och rena fakta, möjlighet att ta del av olika åsikter inom samhällsdebatten. Det blir en bredd på allmänbildningen men det gäller att hålla koll på vem som är sändare."
Man, 82 år

"Där finns allt! Jag kan ha kontakt med myndigheter eller vänner, jag få information och allt från småsaker till viktiga. Jag kan hitta saker att köpa, ibland saker som jag inte visste att de fanns. Jag släktforskar, jag vet inte hur jag skulle göra detta utan internet."
Kvinna, 87 år

"Jag har kontakt med verkligheten, med nära och kära. Jag betalar mina räkningar, köper biljetter till tåg och flyg. Jag kan forska och efterforska. Jag kan söka allt ifrån recept till olika symtom eller frågor om kroppen. Eller leta upp var någon jag känner bor. Jag kan sälja och köpa nästan vad som helst. Hela världen är ju tillgänglig."
Man, 88 år

9 min
Hur många behöver hjälp att använda internet?

Här tittar vi på hur många som behöver hjälp med olika saker på internet eller med tekniken.

Mer än hälften av de äldsta behöver hjälp med något på nätet

Fråga: Behöver du hjälp med att utföra något på nätet eller känner du att du klarar dig själv? 

Diagram 1.3a, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Behöver du hjälp med att utföra något på nätet eller känner du att du klarar dig själv? 

Diagram 1.3b, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar behöver hjälp med något på nätet?

8%

av pensionärer över 75 år uppger att de behöver hjälp med i princip allt på internet

  • Var femte svensk som är 18 år eller äldre behöver hjälp med något på nätet. Bland de i arbetsför ålder 18–64 år behöver var tionde digital hjälp.
  • Bland internetanvändarna i pensionsålder, alltså 65 år eller äldre, är det digitala hjälpbehovet fyra gånger så stort (42%) jämfört med den yngre befolkningen 18–64 år (11%).
  • Hjälpbehovet är stort redan bland de yngre internetanvändande pensionärerna 65–75 år där nära en tredjedel behöver hjälp med något på nätet. Alltså är hjälpbehovet tre gånger större jämfört med de i arbetsför ålder.
  • Störst är det digitala hjälpbehovet hos de äldre internetanvändande pensionärerna som är över 75 år (61%). Det är de facto dubbelt så stort jämfört med de yngre pensionärerna och sex gånger större än den arbetsföra befolkningen under 65 år.
  • Fler kvinnor än män uppger att de behöver digital hjälp. Skillnaden är som störst bland de äldsta pensionärerna där drygt hälften av männen och två tredjedelar av kvinnorna svarar att de behöver hjälp med något på nätet.
  • Bland de äldsta pensionärerna över 75 år uppger dubbelt så många kvinnor (10%) som män (5%) att de behöver hjälp med i princip allt på nätet.
  • De som behöver minst hjälp av alla åldersgrupper är 90-talisterna där nästan alla uppger att de klarar sig själva och inte behöver hjälp alls.

Vad är det svenska folket behöver hjälp med på nätet? Det tar vi reda på i diagram 1.4.


"Jag har svårt för det digitala språket – det är inte mitt"

Fråga: Vad är det du behöver hjälp med att utföra digitalt?

Diagram 1.4, Bas: Internetanvändare 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Vad behöver svenskar hjälp med på nätet?

Var tionde svensk i åldern 18–64 år behöver hjälp med något på nätet och bland de som är 65 år eller äldre är hjälpbehovet fyra gånger så stort (se diagram 1.3). Vi har frågat de 19 procent som uppger att de behöver digital hjälp vad de mer konkret behöver hjälp med att utföra på nätet. De har fått svara i fritext.

Det som de allra flesta svarar att de behöver hjälp med är – föga förvånande – tekniska problem; när datorn eller mobilen krånglar eller hänger sig och man inte lyckas ta sig vidare på egen hand. Detta gäller såväl ung som gammal.

"Tekniskt strul! När tekniken strejkar så tycks min hjärna strejka och jag behöver hjälp. Allt från blåskärm, uppdateringar som ballar ur, program som kastar ur mig till att koppla in sketna sladdar."
Kvinna, 45 år

Skiljer sig då de digitala hjälpbehoven åt mellan olika åldrar? Det är betydligt fler äldre som behöver digital hjälp, men förutom det är skillnaden liten när det gäller vad man behöver hjälp med i de olika åldrarna.

Såväl yngre som äldre finner det exempelvis utmanande att föra över information från en gammal enhet till en ny, att installera mobilt Bank-id, använda parkeringsappar, ta till sig vad som är nytt efter en uppdatering, hitta rätt sökord, hitta rätt på webbplatser och förstå det tekniska språket, hantera lösenord och säkerhetsfrågor. Hjälp med säkerhet kan innefatta allt från att få hjälp med "skumma länkar" till att inte bli hackad.

Det är dock fler över 65 år som uttrycker att de har svårt att förstå engelsk terminologi, att de kan behöva hjälp med att betala räkningar online och att e-handla. Äldre berättar också om en oro och ängslan för att göra något fel och "ställa till det" vilket gör att de behöver be om hjälp mer ofta än yngre.

Även de allra yngsta födda på 2000-talet har behov av digital hjälp, trots att de är uppvuxna i en digital värld. Som de själva uttrycker det handlar det om "vuxensaker", exempelvis att hitta rätt på myndighetssidor och utföra bank- och försäkringsärenden på nätet.

"Nya vuxensaker som tillkommer såsom digitala fakturor och liknande, sånt man ej gjort innan och som kräver att det blir rätt."
Kvinna, 18 år

Terminologin

En av de största orsakerna till att svenskar i alla åldrar behöver digital hjälp är att man inte förstår det tekniska språket. Det skapar såväl ineffektivitet som svårigheter att både förstå vad som behöver göras och att göra sig förstådd när man behöver be om hjälp. En del, framför allt de i pensionsålder, finner det också utmanande att terminologin ibland är på engelska.

"Språket, jag vet inte vad alla ord betyder. Vet inte vilka ord jag ska använda när jag ber om hjälp och missar säkert mycket jag skulle kunna göra för att jag inte vet vad det är för något."
Kvinna, 33 år

"Jag känner lite osäkerhet inför termer - vad är en drive? En browser…?"
Kvinna, 59 år

"Jag har svårt för det digitala språket - det är inte mitt. Uttryck jag aldrig hört. Tycker inte heller att saker och ting är tydliga nog för mig. Uppdateringar etc: kostar det något? NEJ! säger mina barn. Men jag kan ju inte veta om det inte tydligt står."
Man, 77 år

Lär dig svåra ord på Internetkunskap

Livet med dator, mobil och surfplatta kan innebära många nya ord och begrepp. På webbplatsen Internetkunskap hittar du en förklarande ordlista över termer som många undrar över.

Ny enhet

Såväl ung som gammal uppger att de behöver hjälp när de får en ny digital enhet, som en ny mobil, dator eller surfplatta. Det handlar främst om att föra över information från den gamla enheten, eller att starta upp och komma igång med en ny enhet.

"Vid ny mobil föra över innehållet från den gamla till den nya mobilen. Skulle jag aldrig klara själv!"
Kvinna, 54 år

Uppdateringar och förändringar

Svenskar i alla åldrar tycker att det är utmanande med nya versioner av system och appar och förändringar efter mjukvaruuppdateringar. Det man gjorde tidigare fungerar inte på samma sätt längre och man behöver be om hjälp för att ta sig an det nya.

"Behöver hjälp med allt nytt onödigt junk efter uppdatering. Allt ligger på nya ställen, heter något annat och inget fungerar på samma sätt längre. Det är sjukt mycket förlorad tid speciellt när man har bråttom."
Man, 31 år

"Mest när det dyker upp något nytt eller någon sida ser helt annorlunda ut. Eller man får någon fråga som man inte vet hur man ska svara på eller vad man ska trycka på. Om man hamnar fel kan det bli krångligt."
Kvinna, 81 år

Söka och hitta

Att söka på webben kan förefalla enkelt – om man vet hur man ska formulera sig. I alla åldrar kan man ibland behöva hjälp med att hitta rätt sökfras. Att hitta det man söker på olika sajter, ofta myndigheters webbplatser, är också något som en del finner utmanande.

"Ibland hittar man inte sökord för det som man ska söka. Då behövs hjälp!"
Man, 18 år

"Jag vad jag vill men hittar inte orden för att söka det på webben. Hittar inte heller vart information finns på olika internetsidor. Jag behöver hjälp med sökfraser och att hitta rätt ställen."
Man, 82 år

Appar

Att installera och använda olika appar upplevs som krångligt. Likaså att göra olika inställningar i apparna om till exempel notiser och sekretess. Appar som omnämns mer än andra, och brett i alla åldrar, är parkeringsappar och mobilt Bank-id.

"Ofta problem med parkerings- och laddningsappar till bilen så där behöver jag hjälp ibland."
Man, 41 år

"Installera bank-id på telefon. Det är en tio år lång kamp jag inte vunnit. Varje gång har det slutat på bankkontoret i förnedring."
Man, 61 år

"Behöver hjälp med att göra personliga inställningar och säkerhetsinställningar i appar samt att välja rätt/välja bort appar efter personliga behov. Skulle gärna vilja ha tillgång till ett IT-lexikon som klargör alla förkortningar och beskriver hur de påverkar tekniken."
Kvinna, 72 år

Lösenord och inloggningar

Lösenordshantering ger behov av hjälp hos både unga och gamla. Att komma ihåg vilket lösenord man använt på olika sidor kopplat till vilken e-postadress eller vilket användarnamn man valt gör att en del till och med "sliter sitt hår".

"Kontoinställningar. Att byta lösenord och komma ihåg dessa. Sammanlänka enheter… alltså att kunna kontrollera tv med dator."
Kvinna, 33 år

"Hatar alla ’dina sidor’ med log in användarnamn o lösenord!"
Kvinna, 63 år

Säkerhet

Digitala säkerhetsfrågor behöver svenskar i alla åldrar hjälp med. Säkerhet på nätet, eller "säkerhetsförståelse" som en 75-årig kvinna uttrycker det, handlar ofta om att få hjälp med att ta reda på om länkar i mejl och sms är äkta eller potentiella nätbedrägerier.

"Avgöra om mail är spam, förklaring på olika uppdateringar och nya inställningar. Skydd mot att bli hackad."
Kvinna, 37 år

"Säkerhet; veta vad som är sant i tex länkar på sms. Om jag inte fattar, hur ska någon annan då fatta?"
Man, 41 år

"När det kommer konstiga frågor! Då måste jag fråga innan jag svarar eftersom det finns så mycket lurendrejeri på nätet."
Kvinna, 86 år

Bankärenden och e-handel

En del, framför allt de i pensionsålder, uppger att de behöver hjälp med bankärenden och att betala räkningar på nätet. När det gäller e-handel är det främst äldre som behöver hjälp för att de är osäkra på hur man går tillväga. Ofta upplevs det som att det är många steg och många frågor, som man kanske inte förstår, från att man lagt varan eller tjänsten i varukorgen till att beställningen är genomförd.

"Osäker på en del moment och orolig att inte göra rätt när det gäller överföringar av pengar och köp på internethandelsplats."
Kvinna, 75 år

"Till exempel att föra över pengar mellan mina konton. Har 2 konton men vågar inte föra över själv. Behöver också hjälp när brevlådan/mail krånglar."
Man, 91 år

"Vid beställningar på nätet har jag svårt att veta var jag ska trycka. Ofta är frågorna på engelska. Rädd att göra fel."
Kvinna, 79 år

Vid oro och rädsla

Att behöva hjälp på nätet för att man känner sig orolig eller rädd för att göra fel är det framförallt de allra äldsta som uppger. Tekniken upplevs inte som användarvänlig och de komplexa och nya tekniska lösningarna skrämmer.

"Allting är så komplicerat. Det är inte användarvänligt. Lösenord, kodord. Vissa saker vågar man inte röra såsom Word. Man är rädd för att trassla in sig och aldrig komma ur. Gör bara det gamla vanliga."
Man, 83 år

"Jag vågar inte göra "nya" saker, är rädd att inte hitta tillbaka."
Kvinna, 87 år

Behöver hjälp med det mesta eller allt

Det är nästan uteslutande de allra äldsta internetvändarna som uppger att de behöver hjälp med det mesta eller allt (se diagram 1.3b). De svarar bland annat att en anledning till hjälpbehovet är att de tillhör den "pre-digitala generationen" och att de har haft svårt att hänga med i den digitala och tekniska utvecklingen efter att de slutade att arbeta.

"Klarar allt rutinmässigt men fastnar och behöver hjälp med allt annat. Har gått flera kurser men dom kommer aldrig in på detaljer eller också glömmer jag. Det finns ingenstans att fråga! Om jag skriver till någon och vill bifoga något, hur gör jag då?"
Kvinna, 74 år

"Avslutade arbetet 2010, därefter har jag inte hängt med i utvecklingen."
Kvinna, 78 år

"Det finns saker jag inte brytt mig om att lära mig - som att lägga in foton - o när datorn krånglar behöver jag hjälp. Känns inte som om jag var datorns chef!"
Man, 87 år

"Jag tillhör den pre-digitala generationen. Behöver hjälp med mycket."
Kvinna, 87 år