.FILE 2G 3G 4G 5G

Användningen av Facebook i Sverige

Här hittar du siffror och fakta om användningen av Facebook i Sverige. Nästan hälften av svenskarna använder Facebook varje dag och användningen har inte förändrats det senaste året.

Fakta om Facebook i Sverige

  • 7 av 10 har använt Facebook under det senaste året.
  • En majoritet av svenskarna använder Facebook ofta, 6 av 10 svenskar använder Facebook minst varje vecka och 5 av 10 är dagliga användare.
  • Facebook är störst bland kvinnor födda på 80-, 90- och 70-talet. Bland dessa använder cirka 9 av 10 Facebook.
  • En femtedel av internetanvändarna brukar göra egna inlägg på Facebook. Det är främst personer födda på 1900-talet som gör det, medan det är väldigt ovanligt bland de födda på 2000-talet.
En man sitter utomhus med en laptop.

71%

av internetanvändarna har använt Facebook minst någon gång det senaste året.

59%

av internetanvändarna har använt Facebook minst någon gång varje vecka det senaste året.

49%

av internetanvändarna har använt Facebook varje dag det senaste året.

Hur många svenskar använder Facebook dagligen?

Här hittar du en lista över hur många av de svenska internetanvändarna i olika åldrar som använder Facebook dagligen:

  • 49% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
  • 1% av personer födda på 10-talet
  • 25% av personer födda på 00-talet
  • 52% av personer födda på 90-talet
  • 62% av personer födda på 80-talet
  • 64% av personer födda på 70-talet
  • 63% av personer födda på 60-talet
  • 62% av personer födda på 50-talet
  • 47% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.

Har användningen av Facebook ökat eller minskat de senaste åren?

  • Det är lika många som använder Facebook år 2025 som år 2024. Ser man utvecklingen över en längre tidsperiod har den dagliga användningen minskat sedan 2021, däremot har den totala användningen hållit sig stabil.
  • Bland 90-talister har användningen av Facebook minskat från 89 procent år 2024 till 82 procent år 2025.
  • Bland svenska internetanvändare är det 7 procent som säger att de tidigare använt Facebook men slutat göra det. Ointresse eller att man har tröttnat är vanliga skäl som nämns till att man inte längre använder Facebook.

Vad är Facebook?

Facebook är en av de mest kända sociala medieplattformarna och har åtskilliga olika funktioner. Det går att dela textinlägg, bilder, videor och länkar samt spela spel, diskutera i grupper och mycket annat. Facebook ägs av företaget Meta som också äger Instagram, Whatsapp och Threads.

Ung kvinna som sitter vid frukostbordet med sin familj, med en mobiltelefon i handen.

Om Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.

När kom Facebook?

Facebook grundades 2004 som ett community för studenter på universitetet Harvard. Tjänsten hette från början The Facebook men år 2005 bytte man namn. Samtidigt blev Facebook tillgänglig för vem som helst och tjänsten växte snabbt. En av förklaringarna till den snabba framgången kan vara att man på Facebook använder sitt riktiga namn. Detta gjorde det lättare att hitta och kommunicera med sina vanliga vänner.

Facebook har under åren vuxit kraftigt både vad gäller antalet användare och funktioner. Men Facebook har också drabbats av kontroverser, till exempel den så kallade Cambridge Analytica-skandalen. Läs mer om det på sajten Internetmuseum.

Sidan är uppdaterad 2025-09-29. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2025, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn