Här hittar du aktuella siffror om vilka sociala medier som svenskar använder. Bland svenska internetanvändare är det fler än 8 av 10 som använder sociala medier varje dag. De största tjänsterna är Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Linkedin.
Hur många svenskar använder sociala medier?
Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 96 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 92 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och 85 procent använder sociala medier varje dag.

Läs hela kapitlet om sociala medier
Här hittar du diagram och insikter gällande svenskarnas användning av sociala medier det senaste året.
- De tre sociala medier som svenskarna använder mest år 2025 är Youtube, Facebook och Instagram.
- Nästan alla personer födda på 60-talet eller senare använder sociala medier. Äldre använder sociala medier i mindre utsträckning, men även bland de äldsta internetanvändarna använder 8 av 10 sociala medier.
- Personer födda på 00-talet använder sociala medier mest frekvent – där är 96 procent dagliga användare.
- Lika många män som kvinnor använder sociala medier.

Många lämnar X/Twitter
Mikrobloggen X/Twitter tappar användare – det är framförallt färre män som använder tjänsten år 2025 jämfört med förra året. Mer än var tionde svensk har någon gång använt X/Twitter men nu lämnat tjänsten.
Andra mikrobloggar växer
Tjänster som påminner om X/Twitter får istället fler användare. Threads har ökat mest – mer än tre gånger fler svenskar använder tjänsten år 2025 jämfört med året innan. Även Bluesky har vuxit.
Färre postar egna inlägg
Mindre än hälften av svenskarna postar egna inlägg på sociala medier – och siffran har minskat jämfört med förra året. Det är framförallt unga män som slutat göra egna inlägg.
Vilka sociala medier används mest?
Här hittar du en lista över de mest använda sociala medierna bland svenskar det senaste året.
- 78% använder Youtube
- 71% använder Facebook
- 65% använder Instagram
- 37% använder Snapchat
- 29% använder Linkedin
- 22% använder Tiktok
- 22% använder Flashback
- 18% använder Pintererst
- 15% använder X/Twitter
- 14% använder Reddit
- 9% använder Roblox
- 7% använder Twitch
- 7% använder Threads
- 3% använder Be Real
- 2% använder Bluesky
Vad är sociala medier?
I undersökningen Svenskarna och internet har vi frågat om man använder sociala medier, men vad är sociala medier egentligen? Med sociala medier brukar man mena internettjänster, appar och webbplatser där människor kan interagera med varandra och skapa eget innehåll. Detta innehåll är oftast tillgängligt för alla användare av tjänsten, även sådana man inte känner.

Traditionella medier som tidningar och tv har en avsändare som förmedlar innehåll till ett stort antal mottagare. På sociala medier delar användarna i stället information med varandra – man kan vara både avsändare och mottagare.
Användning av kommunikationsappar
Det kan vara svårt att se en tydlig skillnad mellan vad som är kommunikationsappar och vad som är sociala medier. Allmänt kan man säga att kommunikationsappar fokuserar på chat och kommunikation mellan två personer eller i en mindre grupp. En viktig del med sociala medier däremot är att upptäcka innehåll från många olika människor.
Facebook Messenger är den mest använda kommunikationsappen, men Whatsapp har ökat mest. År 2022 använde 36 procent av svenskarna Whatsapp, i år är det 49 procent alltså i stort sett hälften.

Om Svenskarna och internet
Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.
Så här ser användningen av olika kommunikationsappar ut år 2025:
- 65% använder Facebook Messenger.
- 49% använder Whatsapp.
- 15% använder Discord.
- 5% använder Signal.
- 4% använder Telegram.
Vilka sociala medier använder unga?
Vilka sociala medier man använder mest beror till stor del på ens ålder. Det finns sociala medier som nästan inga vuxna använder, men som är mycket populära bland yngre.
De mest använda sociala medierna bland barn och ungdomar är Youtube, Snapchat och Tiktok. Bara några enstaka procent av barnen använder däremot Linkedin, Flashback, Threads, Bluesky, Signal och Telegram.
Roblox är en tjänst som nästan uteslutande används av barn och ungdomar. Nästan hälften av barnen i åldern 8–19 år använder Roblox, men bara 1 procent av personer som är 20 år eller äldre. 4 av 10 barn använder Roblox för att umgås med sina kompisar, detta är särskilt populärt bland barn på mellanstadiet.
"Det är roligt att spela med kompisar och jag hittar också nya kompisar där, och sen finns det mycket att välja på också."
Flicka, 11 år, om Roblox

Internetmuseum
Lär dig mer om sociala medier ur ett historiskt perspektiv. På vår sajt Internetmuseum hittar du en utställning om just sociala medier.
När kom sociala medier?
De första sociala medierna dök upp redan på 1970-talet, innan dagens version av internet fanns. Under 1980-talet var så kallade BBS:er populära, elektroniska anslagstavlor som man kunde koppla upp sig mot med hjälp av ett modem. Under 1990-talet kom webben och svenska internetanvändare kunde mötas på portaler som Passagen och postens Torget.
1996 startade Lunarstorm i Sverige som var ett av världens första webbcommunity. Diskussionsforum som Flashback var populära sociala medier under början av 2000-talet. Amerikanska Facebook grundades 2004 och videoplattformen Youtube kom året efter.
När Apple lanserade den smarta mobiltelefonen Iphone år 2007 tog sociala medier verkligen fart. Instagram kom 2010 och var ett av de första sociala medierna tänkt att användas helt på mobilen. 2011 lanserades Snapchat och 2018 kom Tiktok. Nuförtiden finns det massor av olika slags sociala medier att välja mellan utifrån intresse, ålder och smak. Du kan läsa mer om sociala medier i den här utställningen på Internetmuseum.
Sidan är uppdaterad 2025-09-29. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2025, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.