Här hittar du de senaste siffrorna om vilka sociala medier som svenskar använder. Fler än 8 av 10 svenska internetanvändare använder sociala medier varje dag. De tre största tjänsterna är Youtube, Facebook och Instagram.
Hur många använder sociala medier?
Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 91 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och fler än 8 av 10 gör det dagligen.
Läs hela kapitlet om sociala medier
Här hittar du diagram och insikter gällande svenskarnas användning av sociala medier det senaste året.
- De tre sociala medier som svenskarna använder mest är Youtube, Facebook och Instagram.
- Snapchat, Tiktok och Roblox används inte av lika många svenskar totalt sett, men är särskilt populära i vissa åldersgrupper.
- Nästan alla personer födda på 70-talet eller senare använder sociala medier. Personer födda på 00-talet använder sociala medier mest frekvent – där är 97 procent dagliga användare.
- Användningen av sociala medier har legat mycket stabilt de senaste åren från 2021 till 2024 och har i stort sett inte ändrats.
- Det är svårt för nya sociala medier att få fäste bland svenskarna. Bara 2 procent har använt Threads det senaste året. Ännu färre använder de nya tjänsterna Mastodon, Yubo och Bluesky.
Vilken generation använder sociala medier mest?
Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i de olika generationerna som använder sociala medier varje dag.
- 84% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
- 82% av personer födda på 10-talet
- 97% av personer födda på 00-talet
- 93% av personer födda på 90-talet
- 89% av personer födda på 80-talet
- 89% av personer födda på 70-talet
- 83% av personer födda på 60-talet
- 74% av personer födda på 50-talet
- 50% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.
Vad är sociala medier?
I undersökningen Svenskarna och internet har vi frågat om man använder sociala medier, men vad betyder det egentligen? Med sociala medier brukar man mena internettjänster, appar och webbplatser där människor kan interagera med varandra och skapa eget innehåll. Traditionella medier som tidningar och tv har en avsändare som förmedlar innehåll till ett stort antal mottagare. På sociala medier delar användarna i stället information med varandra – man kan vara både avsändare och mottagare.
Om Svenskarna och internet
Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.
Fördelar med sociala medier
En av de vanligaste fördelarna är att sociala medier underlättar kontakten med nära och kära – det tycker 6 av 10 svenskar. Drygt en fjärdedel tycker också att de får en större känsla av gemenskap genom sociala medier. Drygt en femtedel har lärt känna nya människor tack vare sociala medier.
Dessutom tycker drygt en fjärdedel av svenskarna att de får värdefullt stöd och råd genom att vara med i olika intressegrupper på sociala medier. Var tionde tycker också att sociala medier lyfter fram olika skönhetsideal som breddar synen på vad som är ett vackert utseende. Du kan läsa mer om upplevda fördelar med sociala medier.
Nackdelar med sociala medier
Men det finns också nackdelar med sociala medier. Till exempel upplever 4 av 10 svenskar ofta att de slänger bort för mycket tid på sociala medier. Var tionde svensk känner sig dessutom ofta utanför, ensam och misslyckad av att se andra personers bilder och inlägg på sociala medier.
Mer än var tionde säger att de känner sig mindre attraktiva eftersom de jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier. Men detta är fyra gånger vanligare bland kvinnor än bland män. Det är särskilt vanligt bland kvinnor födda på 90-talet, 00-talet och 10-talet, där 4 av 10 kvinnor känner sig mindre attraktiva på grund av sociala medier. Du kan läsa mer om upplevda nackdelar med sociala medier.
Internetmuseum
Lär dig mer om sociala medier ur ett historiskt perspektiv. På vår sajt Internetmuseum hittar du en utställning om just sociala medier.
När kom sociala medier?
De första sociala medierna dök upp redan på 1970-talet, innan dagens version av internet fanns. Under 1980-talet var så kallade BBS:er populära, elektroniska anslagstavlor som man kunde koppla upp sig mot med hjälp av ett modem. Under 1990-talet kom webben och svenska internetanvändare kunde mötas på portaler som Passagen och postens Torget.
1996 startade Lunarstorm i Sverige som var ett av världens första webbcommunity. Diskussionsforum som Flashback var populära sociala medier under början av 2000-talet. Amerikanska Facebook grundades 2004 och videoplattformen Youtube kom året efter.
När Apple lanserade den smarta mobiltelefonen Iphone år 2007 tog sociala medier verkligen fart. Instagram kom 2010 och var ett av de första sociala medierna tänkt att användas helt på mobilen. 2011 lanserades Snapchat och 2018 kom Tiktok. Nuförtiden finns det massor av olika slags sociala medier att välja mellan utifrån intresse, ålder och smak. Du kan läsa mer om sociala medier i den här utställningen på Internetmuseum.
Sidan är uppdaterad 2024-09-30. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2024, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.