Bilaga

Kompletterande studie: Lärare om skärmar

I oktober 2024 genomförde vi en kompletterande studie med lärare om digitala läromedel och vilken digital kompetens de saknar i undervisningen. Lärarnas resultat jämförs i denna bilaga med föräldrarnas svar i rapporten.

I den här bilagan redovisar vi vilken digital kompetens som lärarna saknar för sina elever i undervisningen. Lärarna får också ge sin bild av fördelningen mellan digitala och trycka läromedel för eleverna. Vidare får lärarna berätta hur de tycker att de digitala läromedlen underlättar eller försvårar inlärningen. Lärarnas svar jämförs med föräldrarnas svar i rapporten för dessa frågor.

Tryckta läromedel dominerar enligt lärare i alla skolstadier

Majoriteten av lärarna använder främst tryckta läromedel. Mer än sex gånger fler lärare använder främst tryckta läromedel jämfört med läromedel som är i digitalt format. Fler lärare använder främst digitala läromedel ju äldre barnen blir, från endast 2 procent av lågstadielärarna till nästan var femte gymnasielärare.

Lärare och föräldrar har inte samma bild av fördelningen mellan tryckta och digitala läromedel i skolan

Det är stor skillnad i svaren mellan lärare och föräldrar vad gäller fördelningen av tryckta och digitala läromedel för barnen. Lärare i samtliga skolstadier använder inte digitala läromedel i den utsträckning som föräldrar upplever det. Jämfört med lärarna svarar tre gånger fler föräldrar att deras barns läromedel främst är i digitalt format.

Fler lärare anser att digitala läromedel försvårar än underlättar

En tredjedel av lärarna anser att digitala läromedel till övervägande del försvårar inlärningen för deras elever och endast var tionde att de underlättar. Uppemot hälften tror att de underlättar och försvårar i lika stor utsträckning. Fler lärare är främst negativa än positiva till digitala läromedel i samtliga skolstadier. Ju äldre eleverna blir, desto fler lärare som är negativa till digitala läromedel.

Motsatt uppfattning mellan lärare och föräldrar om digitala läromedel underlättar eller försvårar

I samtliga skolstadier finns det en stor skillnad i svaren mellan lärare och föräldrar vad gäller om digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärningen för barn. Fler lärare anser att digitala läromedel främst försvårar och fler föräldrar att de främst underlättar. Ju äldre barnen blir desto mer går lärarnas och föräldrarnas bild isär.

Digitala läromedel ökar motivationen hos eleverna

Lärare som anser att digitala läromedel underlättar inlärning svarar att eleverna blir behjälpta av att digitalt undervisningsmaterial alltid är tillgängligt och uppdaterat. Digitala läromedel upplevs också roligare av eleverna då de är interaktiva och snabbt kan ge återkoppling vilket ökar elevernas motivation och lust att lära. Det digitala formatet är också anpassningsbart vilket är extra bra för elever med särskilda behov. Lärarnas och föräldrarnas svar ligger i stort i linje med varandra.

En ungdom sitter vid ett skrivbord och använder en bärbar dator

Med digitala läromedel får eleverna svårt att fokusera

Lärare som anser att digitala läromedel försvårar inlärning svarar att eleverna blir distraherade och får svårt att fokusera. Eleverna har också svårare att ta till sig text på en skärm vilket försämrar inlärningen enligt lärarna. Det digitala formatet har också nackdelar som att det kan uppstå teknikstrul och att digitalt läromaterial ger en sämre överblick än det tryckta. Lärarnas och föräldrarnas svar ligger i stort i linje med varandra.

Var tredje lärare saknar ett område inom digital kompetens i skolundervisningen

Ungefär lika många lärare som föräldrar – runt 3 av 10 – saknar någon digital kompetens i skolundervisningen för barnen. Lärarna saknar framför allt grundläggande datorkunskap hos eleverna, allt från filhantering till att använda Officepaketet. Eleverna upplevs kunna hantera digitala enheter mer som "nöjesmaskiner" än som arbetsverktyg. Lärarna efterlyser även mer utbildning i källkritik för eleverna. Detta ligger i stort i linje med de områden inom digital kompetens som föräldrarna saknar för sina barn.

Utöver detta uttrycker lärarna även att de för egen del saknar utbildning i att kunna integrera digitala verktyg och AI effektivt i undervisningen.

Varför ligger lärarnas undersökning i en bilaga?

Intervjuerna med föräldrar och barn om skärmar genomfördes i januari/februari 2024 som en del av datainsamlingen för rapporten Svenskarna och internet. När de första fyra kapitlen om föräldrar och barn var färdigproducerade i oktober beslöt vi oss för att genomföra en kompletterande studie med lärare för att även få in deras perspektiv.

Därav ligger deras svar som en separat bilaga. Vill du veta mer om metod och urval för samtliga studier, se Metodbeskrivningen.

2 min
Är elevernas läromedel tryckta eller digitala?

I det här avsnittet frågar vi lärarna om deras elever använder främst digitalt eller tryckt undervisningsmaterial.

Endast 1 av 10 lärare använder främst digitala läromedel i undervisningen

Fråga till lärare: Är dina elevers läromedel/undervisningsmaterial i skolan främst i tryckt eller främst i digitalt format?  

Diagram LOI.1, Bas: Lärare i grundskola/gymnasium, År 2024 (LOI)

Använder lärarna främst tryckta eller digitala läromedel i skolundervisningen?

  • Majoriteten av lärarna använder främst tryckta läromedel. Mer än sex gånger fler lärare använder främst tryckta läromedel (62%) jämfört med främst digitalt format (11%). Var fjärde lärare använder tryckta och digitala läromedel i lika hög utsträckning.
  • På lågstadiet dominerar de tryckta läromedlen enligt lärarna. 8 av 10 lärare använder främst tryckta läromedel och endast 2 procent använder främst digitala.
  • På mellan- och högstadiet använder runt 6 av 10 lärare främst tryckta läromedel och runt 1 av 10 främst läromedel i digitalt format.
  • På gymnasiet har andelen digitala läromedel ökat men det är fortfarande mer än dubbelt så många lärare som främst använder tryckta läromedel (49%) jämfört med främst digitala (18%) läromedel.

Lärare använder inte digitala läromedel i den omfattning som föräldrarna tror

Fråga till lärare/förälder: Är dina elevers/dina barns läromedel/undervisningsmaterial i skolan främst i tryckt eller främst i digitalt format?  

Diagram LOI.2, Bas: Lärare i grundskola/gymnasium / Bas: Föräldrar till barn 8–19 år, År 2024 (LOI + FOI)

Har lärare och föräldrar samma uppfattning om fördelningen mellan tryckta och digitala läromedel i skolan?

Nej, det finns en stor skillnad i svaren mellan lärare och föräldrar. Lärare använder inte digitala läromedel i den utsträckning som föräldrar upplever att deras barn gör. Det gäller samtliga skolstadier.

  • Nästan dubbelt så många lärare (62%) som föräldrar (33%) svarar att barnens läromedel främst är i tryckt format.
  • Lärare i alla skolstadier uppger att det tryckta formatet dominerar. Det instämmer föräldrar på låg- och mellanstadiet i, dock i lägre utsträckning än lärarna. Föräldrar till ungdomar på högstadiet och gymnasiet upplever dessutom att deras barn främst har läromedel i digitalt format.
  • Lärarnas och föräldrarnas bild går mer isär ju äldre barnen blir och på gymnasienivå är det störst skillnad i deras svar.

Vill du veta mer om föräldrarnas bild av sina barns läromedel, se Skärmar i skolundervisningen. 

8 min
Underlättar eller försvårar digitala läromedel för eleverna?

Här undersöker vi om lärarna upplever att digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärningen för elever i skolan.

Fler lärare anser att digitala läromedel försvårar än underlättar inlärning

Fråga till lärare: Anser du att digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärning för dina elever jämfört med tryckta läromedel? 

Diagram LOI.3, Bas: Lärare i grundskola/gymnasium, År 2024 (FOI)

Anser lärare att digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärningen för deras elever jämfört med tryckta läromedel?

  • Fler lärare anser att digitala läromedel försvårar än underlättar inlärning för deras elever.
  • Tre gånger fler lärare anser att digitala läromedel främst försvårar (30%) än underlättar (11%). Uppemot hälften (46%) tror att de försvårar och underlättar i lika utsträckning.
  • Fler lärare är negativa än positiva till digitala läromedel på samtliga skolstadier men på lågstadiet är lärarna minst negativa. Mest negativa till digitala läromedel är lärarna på gymnasiet. Andelen lärare som främst är negativa till digitala läromedel ökar alltså med stigande ålder på eleverna.

Fler lärare än föräldrar är negativa till digitala läromedel

 Fråga till lärare/förälder: Anser du att digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärning för dina elever/dina barn jämfört med tryckta läromedel? 

Diagram LOI.4, Bas: Lärare i grundskola/gymnasium / Bas: Föräldrar till barn 8–19 år, År 2024 (LOI + FOI)

Har lärare och föräldrar samma uppfattning om huruvida digitala läromedel underlättar eller försvårar inlärningen?

Nej, det finns en stor skillnad i svaren mellan lärare och föräldrar. Fler lärare anser att digitala läromedel främst försvårar än underlättar. Fler föräldrar anser i sin tur det motsatta – att digitala läromedel främst underlättar än försvårar. Det gäller föräldrar och lärare i samtliga skolstadier.

  • Nästan tre gånger fler lärare (30%) svarar att digitala läromedel främst försvårar inlärning jämfört med föräldrarna (12%).
  • Lärarnas och föräldrarnas bild går mer isär ju äldre barnen blir och på gymnasienivå är det störst skillnad i deras svar.

"Digitala läromedel bidrar till en mer flexibel, tillgänglig och varierad inlärning hos eleverna"

Fråga till lärare: På vilka sätt anser du att digitala läromedel underlättar dina elevers inlärning?

Digitala läromedel UNDERLÄTTAR inlärning

Tillgänglighet
Snabb återkoppling
Går att anpassa till särskilda behov
Ökad lust att lära / motivera

Figur LOI.5 Bas: Lärare som anser att digitala läromedel UNDERLÄTTAR, år 2024 (LOI)

På vilka sätt anser lärare att digitala läromedel underlättar elevernas inlärning?

Var tionde lärare (11%) anser att digitala läromedel till övervägande del underlättar inlärningen för deras elever (se diagram LOI.3). Här har vi låtit lärarna i fritext berätta på vilka sätt de upplever att digitala läromedel underlättar.

Ett av de vanligaste svaren från lärare är att digitala läromedel underlättar genom att de alltid är tillgängliga för eleverna, så länge de har en skärm att tillgå. Med digitala läromedel går det också snabbt för eleverna att få återkoppling och likaså för lärarna att ge återkoppling vid behov. Vidare går det att anpassa digitala läromedel efter behov, vilket lärarna upplever är särskilt uppskattat av elever med dyslexi som exempelvis kan få text uppläst.

Lärare anser också att en stor fördel med digitala läromedel är att de ökar motivationen och lusten att lära hos eleverna. Detta genom att de är uppdaterade och interaktiva och upplevs vara roligare än traditionella böcker.

Hur underlättar digitala läromedel inlärning för elever på lågstadiet enligt lärarna?

Lärare på lågstadienivå fokuserar främst på hur digitala läromedel kan hjälpa elever med färdighetsträning inom exempelvis matematik och läsning, och hur dessa verktyg är särskilt användbara för elever med läs- och skrivsvårigheter. Lågstadielärarna menar också att de digitala läromedlen kan göra övningar mer lustfyllda och varierade, vilket är viktigt för de yngre eleverna, speciellt för de som ännu inte har "knäckt läskoden".

"Eleverna är oftast mer motiverade till digitalt arbete, de blir mer effektiva. För de barn som har motoriska utmaningar går det lättare att skriva digitalt, då behöver de inte lägga energi på att forma bokstäverna. De har också möjlighet att lyssna på det de skrivit."

Lärare på lågstadiet

"Intresset ökar hos eleverna men det underlättar även mitt förarbete."

Lärare på lågstadiet

Hur underlättar digitala läromedel inlärning för elever på mellanstadiet enligt lärarna?

Lärare på mellanstadiet framhäver att digitala läromedel erbjuder variation och är interaktiva vilket gör att eleverna kan träna färdigheter på olika sätt, till exempel genom självrättande uppgifter och spelliknande moment.

"Jag upplever att eleverna hinner göra mycket mer på mattelektionerna samt att de får "kickback" direkt på om de har räknat rätt eller fel."

Lärare på mellanstadiet

"Färdighetsträning blir mer varierat och upplevs mer lustfyllt. Elever som inte knäckt läskoden riktigt än kan få direkt stöd (och fortsatt inlärning) utan att behöva konstant hjälp av läraren. Eleven får direkt feedback på arbete utan att behöva vänta på läraren."

Lärare på mellanstadiet

Hur underlättar digitala läromedel inlärning för elever på högstadiet enligt lärarna?

Högstadielärare tar upp att anpassning och individualisering underlättar inlärning för eleverna – att digitala läromedel hjälper eleverna att få uppgifter upplästa och att de kan repetera och öva i sin egen takt. Motivation lyfts också fram som en fördel av högstadielärarna då eleverna upplever digitalt arbete som roligare än traditionella böcker.

"Lättare för de med dyslexi eller andra svårigheter att kunna lyssna samtidigt som de läser. De har det alltid tillgängligt."

Lärare på högstadiet

"Det finns texter och filmklipp som går att dela. Vi kan göra hemsidor och spela in egna filmer. Det blir mer kreativt men tryckta fysiska läroböcker är förstås en viktig del också."

Lärare på högstadiet

Hur underlättar digitala läromedel inlärning för elever på gymnasiet enligt lärarna?

Lärare på gymnasienivå betonar ofta fördelarna med att digitalt material är aktuellt och lätt att uppdatera och att eleverna har tillgång till material när som helst när det är internetbaserat.

"Enda sättet för dem att få uppdaterad och korrekt information i läromedlen, då teknikbranschen utvecklas så hiskeligt snabbt."

Lärare på gymnasiet

"Det finns lättillgängligt för eleven som kan läsa det i princip överallt. Även digitalt övningsmaterial för inlärningen är väldigt flexibel och ger visuell förstärkning."

Lärare på gymnasiet

Har föräldrar och lärare samma bild av hur digitala läromedel underlättar inlärning för barn?

Ja, lärare och föräldrar har i stort en gemensam syn på hur digitala läromedel underlättar inlärningen för barn. Även om det är betydligt fler föräldrar än lärare som anser att skärmar underlättar, se diagram LOI.4.

Vill du ta del av föräldrarnas svar om hur digitala läromedel underlättar inlärningen för deras barn, se Skärmar i skolundervisningen och Diagram 2.3.


"Digitala läromedel orsakar distraktion, sämre motivation och tekniska problem för eleverna"

Fråga till lärare: På vilka sätt anser du att digitala läromedel försvårar dina elevers inlärning?

Digitala läromedel FÖRSVÅRAR inlärning

Distraktion / svårighet att fokusera
Sämre inlärning
Tekniska problem
Sämre överblick av material

Figur LOI.6 Bas: Lärare som anser att digitala läromedel FÖRSVÅRAR, År 2024 (LOI)

På vilka sätt anser lärare att digitala läromedel försvårar elevernas inlärning?

3 av 10 lärare anser att digitala läromedel till övervägande del försvårar inlärningen för deras elever (se diagram LOI.3). Här har vi låtit lärarna i fritext berätta på vilka sätt de upplever att digitala läromedel försvårar.

Ett av de vanligaste svaren från lärare är att digitala läromedel försvårar då de innehåller så många distraktioner som gör att eleverna får svårt att fokusera. Skärmarna upplevs också ge eleverna en sämre inlärning då eleverna har svårare att ta till sig text – och därmed kunskap – från en skärm jämfört med en tryckt bok.

Vidare kan de digitala läromedlen försvåra genom att det kan uppstå tekniska problem med dem. Lärare tycker också att man får en sämre överblick av läromaterialet i digitalt format jämfört med tryckt.

Hur försvårar digitala läromedel inlärning för elever på lågstadiet enligt lärarna?

Lärare på lågstadiet anser att fysiska böcker är bättre för motorikträning och grundläggande färdigheter som läsning och skrivning. Yngre elevers begränsade tekniska kunskaper och svårigheter med att navigera i digitala verktyg nämns också som försvårande moment.

"Krångligt att logga in för yngre elever. Koncentrationen hämmas och den motoriska/ kognitiva förmågan utvecklas för sakta. Det finns knappt tid till eftertanke innan man klickar vidare."

Lärare på lågstadiet

"De behöver använda sin motorik för att minnas och det är lättare för dem att ta till sig en text som inte är digital. Eleverna har svårt att fokusera på skolarbetet med digitala läromedel. De slarvläser, googlar annat eller spelar."

Lärare på lågstadiet

Hur försvårar digitala läromedel inlärning för elever på mellanstadiet enligt lärarna?

Mellanstadielärare upplever att digitala läromedel ger problem med att fokusera på skolarbetet och sämre inlärning för eleverna. De ser också en svårighet med att få överblick över materialet och att hitta tillbaka till information. Något som är allra vanligast på just mellanstadiet är tekniska problem. Här nämns allt från "dåligt internet", krångliga inloggningar, datorer som laddar ur till uppdateringar i enheterna som strular.

"Tekniken strular och tar mycket tid, många behöver mycket hjälp med hur dom ska göra."

Lärare på mellanstadiet

"De minns inte det de ser eller läser. De hittar inte tillbaks till det de gjort. De får inte alls lika bra överblick som i en fysisk bok."

Lärare på mellanstadiet

Hur försvårar digitala läromedel inlärning för elever på högstadiet enligt lärarna?

På högstadiet nämner lärarna ofta att digitala läromedel ger problem med distraktioner och fokusering. Eleverna "frestas att" chatta, spela och gå in på sina sociala medier istället för att ägna sig åt studier. Högstadielärarna upplever också att eleverna får sämre läsförmåga av digitala läromedel.

"Dom har svårt att hålla sig till rätt saker på datorn, gör annat som inte har med skolan att göra, samt chattar och skickar svar och uppgifter till varandra hela tiden."

Lärare på högstadiet

"Deras läsförmåga blir svag och ytlig och de behöver tiden att skriva för hand för att komma ikapp sina egna tankar och utveckla handskrift: det är bra för hjärnan och för själen!"

Lärare på högstadiet

Hur försvårar digitala läromedel inlärning för elever på gymnasiet enligt lärarna?

På gymnasiet framhåller lärarna elevernas svårigheter med att fokusera på rätt saker samt sämre läsförståelse och inlärning när materialet är digitalt. Digitala läromedel får också kritik för att inte ge samma överblick och lättillgänglighet som fysiska böcker.

"De får ej samma överblick över stoffet som i tryckt bok. Ofta har tryckta böcker bättre texter, mer informativa och djupa. Många tycker att det är lättare att läsa i bok och de distraheras inte av annat på datorn. Skönt att komma bort från skärmen. Slipper logga in för att få material till skillnad från en bok i handen."

Lärare på gymnasiet

"Svårare att läsa och svårare att få överblick och svårare att navigera. Dessutom skapar det inte samma känsla av att äga kunskapen."

Lärare på gymnasiet

Har föräldrar och lärare samma bild av hur digitala läromedel försvårar inlärning för barn?

Ja, lärare och föräldrar har i stort en gemensam syn på hur digitala läromedel försvårar inlärningen för barn. Även om det är betydligt fler lärare än föräldrar som anser att skärmar försvårar, se diagram LOI.4.

Vill du ta del av föräldrarnas svar om hur digitala läromedel försvårar inlärningen för deras barn, se Skärmar i skolundervisningen och Diagram 2.4.

6 min
Saknar lärarna någon digital kompetens i undervisningen?

I det här avsnittet undersöker vi om lärarna upplever att det saknas något område inom digital kompetens i skolundervisningen.

3 av 10 lärare saknar ett område inom digital kompetens i skolundervisningen för sina elever

Fråga till lärare: Finns det något område inom digital kompetens som du idag saknar i skolundervisningen för dina elever? 

Diagram LOI.7, Bas: Lärare i grundskolan/gymnasiet, År 2024 (LOI)

Saknar lärare något område inom digital kompetens i skolundervisningen för sina elever?

Drygt 3 av 10 lärare saknar något område inom digital kompetens i skolundervisningen för sina elever. Något färre lågstadielärare och något fler gymnasielärare saknar något område inom digital kompetens inom skolundervisningen.


Lika många lärare som föräldrar saknar ett område inom digital kompetens i undervisningen

Fråga till lärare/förälder: Finns det något område inom digital kompetens som du idag saknar i skolundervisningen för dina elever/ditt barn? 

Diagram LOI.8, Bas: Lärare i grundskolan/gymnasiet / Bas: Föräldrar till barn 8–19 år, År 2024 (LOI + FOI) 

Saknar lärare och föräldrar i lika omfattning något område inom digital kompetens i barnens skolundervisning?

Ja, ungefär lika många lärare som föräldrar – runt 3 av 10 – saknar någon digital kompetens i skolundervisningen för barnen. Bilden är likvärdig på samtliga skolstadier utom gymnasiet där fler lärare än föräldrar saknar någon digital kompetens för eleverna.


"Eleverna behöver allmän datorkunskap som officepaketet och att bifoga en fil"

Fråga till lärare: Vilket eller vilka områden inom digital kompetens saknar du i skolundervisningen för dina elever?

Digital kompetens som SAKNAS i undervisningen

Behov av bättre grundläggande teknik- / datorkunskap hos eleverna
Bättre förberedelse för lärare för att integrera AI i undervisningen
Kunskap om källkritik hos eleverna
Utbildning och stöd för lärare hur de ska använda digitala läromedel eller AI på ett pedagogiskt sätt

Figur LOI.9, Bas: Lärare i grundskola/gymnasiet som saknar viss digital kompetens i undervisning, År 2024 (LOI)

Vilka områden inom digital kompetens saknar lärarna i skolundervisningen för sina elever?

Drygt 3 av 10 lärare saknar något ämne inom digital kompetens i skolundervisningen (se diagram LOI.7). Här har vi låtit lärarna i fritext berätta om vilka områden de saknar.

39%

av gymnasielärare saknar ett område inom digital kompetens i skolundervisningen för sina elever

Majoriteten av de lärare som saknar något område inom digital kompetens uttrycker en stor frustration över elevernas bristande färdigheter i grundläggande teknik- och datorkunskap. Lärare i alla skolstadier upplever att eleverna saknar kunskap i allt från filhantering till att använda Officepaketet. De efterlyser även bättre kunskap i källkritik hos eleverna.

Lärarna utrycker också en generell oro över att eleverna är mer skickliga med sociala medier och spel än med annan programvara, vilket kan påverka elevernas fortsatta studier och framtida arbetsliv. De menar att eleverna mer kan hantera digitala enheter som "nöjesmaskiner" än som arbetsverktyg.

Det finns också en oro bland lärarna att de själva inte får tillräcklig utbildning för att kunna integrera digitala verktyg och AI effektivt i undervisningen. De önskar mer vägledning om vilka digitala hjälpmedel de bör använda i sin undervisning och stöd i hur de ska undervisa eleverna i att använda både digital teknik och AI på ett säkert och ansvarsfullt sätt.

Lärare i alla skolstadier saknar överlag samma områden inom digital kompetens för sina elever. Här återger vi några av lärarnas egna ord fördelat per skolstadium.

Fyra lärare om vilken undervisning inom digital kompetens de saknar för sina elever på lågstadiet

"Jag saknar allmän kunskap om it, både teoretisk förståelse men även användning. Allt från kortkommandon, ordbehandlare till it-säkerhet, AI, källkritik. Det ska börjas i tidig ålder."

Lärare på lågstadiet

"Att digitala verktyg är hjälpmedel och inte lek och spel. Många elever tappar kontakten med lektionen för att de ser sin dator som ett stimulans dvs. att söka spel och irrelevanta info under lektionstid. Korta stunder ja, men inte som ett substitut för att lugna elever under lektionerna."

Lärare på lågstadiet

"Skolan förser eleverna med datorer men hur eleverna ska hantera den digitala världen utanför skolan struntas det helt i."

Lärare på lågstadiet

"Sociala medier har åldersgräns 13 år, ändå har 7–8-åringar det. Jag saknar utbildning för eleverna om sociala medier, men framförallt utbildning för vårdnadshavare. De föräldrar som behöver nås kommer sällan på föräldramöte…"

Lärare på lågstadiet

Fyra lärare om vilken undervisning inom digital kompetens de saknar för sina elever på mellanstadiet

33%

av mellanstadielärare saknar ett område inom digital kompetens i skolundervisningen för sina elever

"Datorkunskap. Hur du använder en dator, vad innebär begrepp som flikar eller fönster, hur gör man så man kommer på ny rad, hur ändrar jag textstorleken, hur gör jag en presentation, hur får jag in bilder i mitt arbete osv. Det finns inte mycket utrymme att hinna med dessa saker, det är redan intryckt så mycket i läroplanen. Vissa elever har datorkunskap med sig hemifrån och får mycket hjälp medan andra inte kan räkna med samma stöttning. Det blir ojämnt och vissa elever sliter sitt hår för att få till dessa saker medan andra gör supersnygga arbeten och presentationer."

Lärare på mellanstadiet

"Hur ska jag utbilda i vilka appar som är bra? Jag saknar någonstans där man kan hitta tips på digitala hjälpmedel/resurser att använda i undervisningen – och hur digital kompetens generellt ska undervisas…"

Lärare på mellanstadiet

"Vi lärare har inte fått utbildning i hur vi lär ut så det är svårt hur och vad man ska göra med eleverna."

Lärare på mellanstadiet

"Det borde finnas 40 minuter i veckan till den gamla hederliga "datorkunskapen". Många elever kan surfa på nätet och känner till att de ska vara kritiska, men de kan knappt använda word och de känner knappt till hur mail fungerar."

Lärare på mellanstadiet

Fyra lärare om vilken undervisning inom digital kompetens de saknar för sina elever på högstadiet

"Elever är bra på allt de behöver för att använda t.ex. sociala medier och spela spel, men har oftast inte kunskaper i t ex ordbehandling, hur man använder snabbkommandon och kunskaper som behövs för fortsatta studier och för kommande arbetsliv."

Lärare på högstadiet

"Dagens generation tros vara duktiga på datorer vilket är en lögn. De kan appar, inte dator. Därför saknar de grundläggande färdigheter såsom att göra ett @ eller rentav skriva en versal med tangentbordet."

Lärare på högstadiet

"Eleverna förväntas ha kunskap om hur de skapar och redigerar i olika dokument när de kommer till högstadiet, men de kan inte. Då tas viktig ämnes tid till att förklara digital kompetens. Saknar ibland datakunskap som fanns som ämne."

Lärare på högstadiet

"En insikt i hur viktigt det är för oss att handleda eleverna i att navigera, inte bara i den fysiska världen, utan även i den digitala - som är en stor del av deras verklighet och som vuxenvärlden tyvärr ofta står långt utanför."

Lärare på högstadiet

Fyra lärare om vilken undervisning inom digital kompetens de saknar för sina elever på gymnasiet

"Enkla saker som att spara ett Worddokument på skrivbordet och bifoga fil. Jag blir lika förvånad varje gång när jag ser att flera inte kan det."

Lärare på gymnasiet

"Jag vill lära mig ännu mer om hur man kan använda AI i undervisningen."

Lärare på gymnasiet

"Saknar fungerande digitala lösningar på alla plan, allt ifrån tekniska lösningar till mer användarvänliga program/läromedel/lärplattformar. Eleverna saknar till stor del digital kompetens vad gäller att använda en dator som ett arbetsverktyg, det dom kan är att spela spel och använda sociala medier. Trots tydliga instruktioner har de svårt att skapa ett konto, aktivera en produkt, logga in på en tjänst, navigera ett läromedel, lämna in en uppgift digitalt, osv."

Lärare på gymnasiet

"Att arbeta med datorn som ett verktyg för att även producera olika typer av dokument. Egentligen hela officepaketet. Idag används olika digitala enheter mer som nöjesmaskiner eller för att snabbt kunna hitta "rätt" svar på frågor utan att behöva förstå eller komma ihåg det man hittat. Förmågan att söka information är mycket dålig. Troligen eftersom man behöver veta vad man söker och hur man uttrycker det när man t ex googlar. Det anses idag även jobbigt att använda datorer. Man vill helst bara använda mobilen och då företrädesvis enbart förenklade appar."

Lärare på gymnasiet

Saknar lärare och föräldrar samma områden inom digital kompetens i skolundervisningen för barnen?

I stort är svaren mellan lärare och föräldrar i linje med varandra vad gäller vilka områden inom digital kompetens de saknar för barn. Det finns dock en tendens att fler lärare saknar grundläggande teknik- och datorkunskap hos eleverna och att fler föräldrar saknar digital källkritik på skolschemat för deras barn.

Lärarna nämner även att de saknar digital kompetens för egen del – i både hur och vilka digitala läromedel som ska användas på ett säkert sätt.

Vill du ta del av föräldrarnas svar om hur digitala läromedel underlättar inlärningen för deras barn, se Skärmar i skolundervisningen och Diagram 2.3.