.FILE 2G 3G 4G 5G

Förtroendet för politisk information

Förtroendet för politiskt innehåll på sociala medier är lågt, särskilt när vi jämför med traditionella medier som tidningar, tv och radio. Det finns också en utbredd oro för desinformationskampanjer inför valet.

Valet 2022
Många av svenska väljare känner oro för att desinformation ska påverka valet
Två kvinnor tittar på politisk debatt på tv

De viktigaste kanalerna för politiskt innehåll

I undersökningen har vi intervjuat internetanvändare som är 18 år eller äldre. Hela 93% svarar att traditionella medier som tv, radio och tidningar är viktiga källor för politisk information.

Tv är den viktigaste källan för politisk information – 81% tycker det är en viktig kanal och bara 4% tycker att den är oviktig.

Läs inledningen till rapporten för att få en överblick över internet som informationskälla och arena för politisk diskussion.

person kollar mobilen på tunnelbanan

Jämförelsevis få uppfattar sociala medieplattformar som viktiga källor för politisk information. Bara 37% av internetanvändarna svarar att sociala medier är viktiga, men bland de unga förstagångsväljarna är det hela 63%.
Läs mer om hur förstagångsväljare tar del av politisk information.

2%
av internetanvändarna tycker att Flashback är en viktig källa för politisk information.

Facebook störst, men Instagram viktigast för förstagångsväljare

Bland sociala medier är Facebook den plattform där flest tar del av politiskt innehåll, och 22% anser att Facebook är en viktig kanal för politisk information. Ändå är det ännu fler – 46% – som tycker att Facebook är en oviktig kanal.

Bland förstagångsväljarna däremot tycker bara 12% att Facebook är viktig. De föredrar Instagram – 46% av förstagångsväljarna svarar att Instagram är en viktig kanal för politiskt innehåll
Läs mer om politiskt innehåll på sociala medier.

kvinna kollar mobilen i affären

Hur mycket är pålitligt?

Förtroendet för den politiska informationen på sociala medier är lågt, särskilt jämfört med traditionella medier. En majoritet av internetanvändarna anser att allt eller större delen av det politiska innehållet i tv, radio och dagstidningar är pålitligt. För sociala medier överlag är det bara några enstaka procent som tycker att det politiska innehållet är pålitligt.

För till exempel Facebook anser 19% av internetanvändarna att inget av det politiska innehållet går att lita på. 34% tycker att bara en liten del går att lita på. Bara 4% tycker att större delen av det politiska innehållet på Facebook går att lita på, och 0% svarar att allt går att lita på.
Läs mer om förtroendet för olika informationskanaler.

Två män sitter i en soffa, den ena läser papperstidning, den andra kollar på mobilen.

Oro över desinformation

Mer än hälften av svenska internetanvändare känner stor oro för att desinformation kommer användas för att påverka valutgången hösten 2022.

Dessutom känner 37% stor oro för att utländska stater eller myndigheter kommer att använda internet för att påverka valutgången i Sverige. Här är unga personer födda på 00-talet mindre oroliga än genomsnittet – 22% känner stor oro. Personer födda på 50-talet är tvärtom mer oroliga än genomsnittet – 46% känner stor oro.
Läs mer om oro.

Mer om förtroende och oro

Här är mer fakta om oro och förtroendet för politisk information från undersökningen Svenskarna och internet: Valspecial 2022.

7%
av internetanvändarna tycker att allt politiskt innehåll på radio går att lita på.

Var femte känner mycket stor oro för desinformation

21% av internetanvändarna känner mycket stor oro för att desinformation kommer användas för att påverka valet i höst.
Läs mer.

Poddar med politiskt innehåll

När vi tittar på förtroendet för det politiska innehållet i poddar ser vi att 10% av internetanvändarna tycker att det mesta av innehållet går att lita på, 17% tycker att bara en liten del av innehållet går att lita på, och 11% tycker att inget alls av innehållet går att lita på.
Läs mer.

Traditionella medier finns också på nätet

I undersökningen har vi jämfört sociala medier med traditionella medier som tv, radio och tidningar. Det inkluderar också traditionella medier som finns på internet, till exempel tidningar som finns på internet och tv-program som sänds via en playtjänst.
Läs mer.

Läs hela rapporten!

Vill du veta mer, och ta del av alla diagram och information? Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet: Valspecial 2022 om internet som informationskälla och arena för politisk diskussion. Rapporten går att läsa direkt på webben eller ladda hem som PDF.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev får du läsa mer om undersökningen Svenskarna och internet som släpps 11 oktober, samt om andra satsningar från Internetstiftelsen som Internetkunskap.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev får du läsa mer om undersökningen Svenskarna och internet som släpps 11 oktober, samt om andra satsningar från Internetstiftelsen som Internetkunskap.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn