Sociala medier är särskilt viktiga kanaler för unga. Bland årets förstagångsväljare har 4 av 10 dagligen tagit del av politiskt innehåll på sociala medier.

Vilka är förstagångsväljarna?
I undersökningen har vi intervjuat internetanvändare som är 18 år eller äldre. Förstagångsväljarna är de som får rösta för första gången i det kommande riksdagsvalet hösten 2022.

Förstagångsväljarna tar del av politiskt innehåll på sociala medier mer än äldre väljare. Bland förstagångsväljarna tar 4 av 10 del av politiskt innehåll på sociala medier dagligen.
Läs mer om hur unga väljare tar del av politisk information.
Bland förstagångsväljare tycker också 63% att sociala medier är en viktig källa för politisk information. Men ännu fler förstagångsväljare tycker att traditionella medier som tv, radio och nyhetstidningar är viktiga – 92%.
Läs mer om olika källor för politisk information.
Instagram viktigast
Instagram är den kanal där flest förstagångsväljare tar del av politiskt innehåll – 28% gör det dagligen. 46% av förstagångsväljarna tycker också att Instagram är en viktig kanal för politisk information.
Läs mer om Instagram och politik.

Unga väljare dissar Facebook
När det gäller politisk information är till exempel Youtube och Twitter andra sociala medier som är viktigare för förstagångsväljare än för den genomsnittlige internetanvändaren.
Facebook är däremot mindre viktigt för förstagångsväljarna, men det viktigaste sociala mediet i genomsnitt. Bland vuxna internetanvändare svarar 22% att Facebook är en viktig källa för politisk information, men bara 12% av förstagångsväljarna.
Läs mer om vilka kanaler som är viktiga för förstagångsväljare.

Högre förtroende för politiskt innehåll
Förstagångsväljare har generellt högre förtroende för politiskt innehåll i olika kanaler, framförallt i traditionella medier.
Förtroendet för politiskt innehåll på sociala medier är däremot mycket lågt. Detta trots att den vanligaste typen av politisk information på sociala medier består av artiklar som delats från traditionella medier som tidningar.
Läs mer om förtroendet för politisk information i olika kanaler.

Mer om unga väljare
Det finns flera andra områden där förstagångsväljarna skiljer sig mot äldre väljargrupper. Här är några exempel.
Mer aktiva i att diskutera politik på nätet
Betydligt fler förstagångsväljare diskuterar politik på nätet jämfört med de internetanvändande pensionärerna.
Läs mer.
Bättre på att anmäla inlägg
Var fjärde förstagångsväljare har under året anmält något politiskt inlägg för hårda ord, hat eller hot.
Läs mer.
Delar oftare politiska inlägg
Nästan var tredje förstagångsväljare har delat politiska åsikter på sociala medier under det senaste året.
Läs mer.
Påverkas oftare, och försöker påverka
Förstagångsväljarna försöker oftare påverka andra att ändra sina politiska åsikter, och ändrar oftare själv åsikt efter politiska diskussioner på nätet.
Läs mer.
Läs hela rapporten!
Vill du veta mer, och ta del av alla diagram och information? Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet: Valspecial 2022 om internet som informationskälla och arena för politisk diskussion. Rapporten går att läsa direkt på webben eller ladda hem som PDF.