Här hittar du siffror och fakta om användningen av bildtjänsten Instagram i Sverige. Mer än hälften av svenskarna använder Instagram varje vecka och nära hälften använder tjänsten varje dag.
Fakta om Instagram i Sverige
Instagram 2024
Här kan fördjupa dig om användningen av Instagram i Sverige 2024.
- Nästan två tredjedelar av svenskarna har använt Instagram under det senaste året. En majoritet (56%) använder Instagram varje vecka och nästan 5 av 10 (47%) är dagliga användare.
- Kvinnor använder Instagram i betydligt högre utsträckning än män. Totalt har 74 procent kvinnor använt Instagram under det senaste året, 66 procent använder plattformen varje vecka och 57 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 56 procent användare under året, 46 procent varje vecka och 37 procent dagligen.
- Personer födda på 80-, 90- eller 00-talet är de generationer där flest använder Instagram. De använder även plattformen mer frekvent än andra generationer.
Hur många använder Instagram?
Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i olika åldrar som använder Instagram dagligen:
- 47% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
- 11% av personer födda på 10-talet
- 59% av personer födda på 00-talet
- 66% av personer födda på 90-talet
- 61% av personer födda på 80-talet
- 52% av personer födda på 70-talet
- 48% av personer födda på 60-talet
- 31% av personer födda på 50-talet
- 17% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.
Har användningen av Instagram ökat eller minskat under de senaste åren?
Om Svenskarna och internet
Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället.
Användningen av Instagram har legat mycket stabilt under åren 2021–2024. Det sker inga nämnvärda förändringar för varken den totala årsanvändningen eller den mer frekventa användningen veckovis eller på daglig nivå.
Användningen ligger stabilt även i de flesta generationer, men med några undantag. En av de främsta förändringarna sker bland de allra yngsta (10-talisterna) där den årliga användningen av Instagram successivt har ökat under åren 2021–2024.
När kom Instagram?
Instagram är en social medieplattform med huvudsyftet att dela bilder. Det går också att skapa tidsbegränsade "stories" för att beskriva sin dag i en kort video samt gilla och kommentera andras inlägg.
Instagram lanserades 2010 som en app i mobiltelefonen – först enbart för Iphone men efter några år kom en version också för Android. År 2012 köptes Instagram av Facebook för 1 miljard amerikanska dollar. År 2013 fick Instagram stöd för korta videoklipp förutom stillbilder. Läs mer om Instagram på Internetmuseum.
Sidan är uppdaterad 2024-09-30. Siffrorna är hämtade från rapporten Svenskarna och internet 2024, mer information om metod hittar du på sidan Metodbeskrivning.