.FILE 2G 3G 4G 5G

Digitala medietjänster

Strömmande medietjänster används av de flesta i Sverige. SVT Play och Netflix är de största videotjänsterna och Spotify har en särställning när det gäller ljud. Här är ett urval av fakta från Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet.

Siffrorna på den här sidan är tagna från rapporten Svenskarna och internet 2022. För att få färska siffror om svenskarnas internetanvändning kan du ta del av en nyare upplaga av rapporten: Svenskarna och internet 2023.

Nästan 9 av 10 använder strömmande videotjänster eller playtjänster och drygt hälften använder de dagligen.

Drygt 7 av 10 använder strömmande ljudtjänster för musik, poddar eller ljudböcker. Mer än 4 av 10 gör det varje dag.

Fakta om rapporten

Svenskarna och internet 2022 är en undersökning från Internetstiftelsen där deltagarna får svara på frågor om sin internetanvändning och digitala vanor. Undersökningen representerar den svenska befolkningen.

Läs undersökningen Svenskarna och internet.

Äldre anammar digitala medietjänster

Tv-kanalernas playtjänster och digitala dagstidningar används brett över generationerna. Även i de allra äldsta generationerna tittar mer än hälften på playtjänster och ytterligare något fler har läst digitala dagstidningar under året.

I de äldre generationerna födda på 20-, 30- och 40-talen tenderar användningen av playtjänster och strömmande videotjänster att öka jämfört med föregående år. Bland de allra äldsta, 20- och 30-talisterna, tenderar även andelen som läst digitala dagstidningar ha ökat något jämfört med år 2021.

Tre pensionärer tittar på tv.

SVT Play

76 procent av internetanvändarna har använt SVT Play under det senaste året. Det är den playtjänst som flest har använt totalt sett.

Netflix

Netflix är den videotjänst som flest tittar på veckovis. 5 av 10 internetanvändare tittar på Netflix varje vecka.

54 procent av internetanvändarna har använt playtjänsten TV4 Play det senaste året. 39 procent har tittat på Viaplay och 38 procent har tittat på HBO Max.

Ung kille tittar på tv.

Disney+ har vuxit snabbt

Disney lanserade sin strömmande videotjänst i Sverige under 2020. Den har vuxit i rask takt och har under det senaste året haft nästan lika många tittare som HBO Max.

Särskilt vanlig är Disney+ hos de yngre generationerna, men många födda på 80- eller 90-talet använder den också. Omkring hälften av personer födda från 80-talet till och med 10-talet har under året tittat på Disney+.

90-talister storkonsumerar digital media

Personer födda på 90-talet är de som använder digitala och strömmande medietjänster mest av alla. Detta gäller tjänster för både film, tv, musik och poddar.

  • 93 procent har lyssnat på strömmande musiktjänst.
  • 91 procent har använt någon strömmande videotjänst.
  • 87 procent har tittat på någon playtjänst
  • 78 procent har lyssnat på någon strömmande poddtjänst.
Ung kille som sitter framför en bildskärm och spelar, med hörlurar på sig.

Musik

7 av 10 har använt strömmande musiktjänster under året. Spotify dominerar den svenska marknaden.

Poddar

4 av 10 har lyssnat på poddar det senaste året. Spotify är den mest använda tjänsten för poddar.

Ljudböcker

Drygt 2 av 10 har under året använt någon strömmande tjänst för att lyssna på ljudböcker eller läsa e-böcker. Storytel är den mest använda plattformen.

Spotify har en särställning i Sverige

Ljudtjänsten Spotify har en särställning bland svenska internetanvändare. 66 procent har använt Spotify det senaste året för att lyssna på musik och 40 procent gör det dagligen. Spotify är den överlägset största tjänsten för musik, men också den mest använda för att lyssna på poddar. Dessutom är Spotify näst störst vad gäller ljudböcker.

Person använder Spotify på mobilen.

Digitala dagstidningar

Drygt 5 av 10 har läst en digital dagstidning under året och en tredjedel läser dagligen digitala dagstidningar.

Kvinnor läser fler bloggar

Kvinnor och män använder strömmande medietjänster för film, tv och musik ungefär lika mycket. Däremot lyssnar kvinnor i högre grad på ljudböcker samt läser e-böcker och bloggar.

Många mindre videotjänster

Flera strömmande videotjänster har de senaste åren etablerat sig i Sverige och kämpar om publiken. Här är några tjänster som 20 procent eller färre har använt under det senaste året.

  • Amazon Prime
  • Apple TV+
  • Paramount+
  • Cmore
  • Discovery+

Läs hela rapporten!

Om du vill läsa mer rekommenderar vi kapitel 6: Strömmande och digitala medietjänster i Svenskarna och internet 2022.

Vill du ta del av alla diagram och information? Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet 2022 om digitaliseringen av Sverige och våra digitala liv. Rapporten går att läsa direkt på nätet eller ladda hem som PDF.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn