Kapitel 2

E-tjänster

Kivra fortsätter att dominera bland digitala brevlådor och mobilt Bank-id bland e-legitimationer. Swish är ledande bland betalappar. I fysisk butik betalar idag många svenskar med Swish eller genom att blippa mobilen.

I det här kapitlet undersöker vi hur användningen av digitala brevlådor har utvecklats under det senaste året. Vidare följer vi upp hur många som har en e-legitimation och framför allt tittar vi närmare på användningen av mobilt Bank-id. Vi tar också reda på hur många som har aktiverat ett digitalt id-kort med fotografi – och hur många som känner till att de kan göra detta. Sedan ger vi svar på hur många svenskar som betalar med en app och hur många som swishar eller blippar mobilen i fysisk butik.

Den digitala brevlådan Kivra fortsätter att växa år 2024

7 av 10 svenskar har en digital brevlåda år 2024. Blickar vi bakåt ett par år ser vi en långsam tillväxt. Användningen av digitala brevlådor ökar både bland de i pensionsålder och bland unga vuxna. Liksom majoriteten av befolkningen har de flesta av dem valt Kivra. Två tredjedelar av svenskarna använder Kivra vilket gör tjänsten till den dominerande aktören bland digitala brevlådor. Kivra är också den enda digitala brevlåda som växer år 2024.

Nästan alla använder mobilt Bank-id

E-legitimation används av nästan alla svenskar och andelen användare har varken ökat eller minskat sedan år 2023. Mobilt Bank-id är den dominerande tjänsten på marknaden som 92 procent av svenskarna använder sig av. Via sitt Bank-id har var femte svensk aktiverat ett digitalt id-kort med fotografi år 2024. Långt mer än hälften – 61 procent – känner dock till denna nya tjänst som introducerades under år 2023.

Swish är etta bland appar för betalning

Majoriteten av svenskarna använder en app eller digital tjänst för betalning. Den överlägset mest använda appen är Swish. Jämfört med år 2021 har Swish ökat sin andel användare och används nu av nära 9 av 10 svenskar. Långt efter, på andra plats, hamnar Apple Pay som inte ens används av var fjärde svensk. Populärast är Apple Pay bland de som är födda på 2000-talet.

Många unga betalar genom att blippa mobilen

Vid betalning i fysisk butik har drygt 5 av 10 av svenskarna swishat och något färre – knappt 4 av 10 – har blippat mobilen, det vill säga använt en elektronisk plånbok. När det gäller hur man oftast betalar i fysisk butik är det däremot nästan var femte som uppger att de blippar mobilen och nästan ingen som använder Swish. Att blippa mobilen är ett betalningssätt som är mer populärt bland unga och i städer.

En kvinna betalar med sin mobil på ett café.

Befolkningen över 65 år riskerar att hamna utanför det digitala samhället

Ålder är den faktor som har störst påverkan på användandet av e-tjänster vilket hänger samman med användandet av internet. Jämför vi befolkningen i arbetsför ålder 18–64 år med de i pensionsålder 65 år eller äldre ser vi att skillnaden i användning är stor och att det är den äldre befolkningen som riskerar att hamna utanför det digitala samhället.

Exempelvis är det endast 1 procent av de som är 18–64 år som inte har en e-legitimation jämfört med 25 procent bland de som är i pensionsålder. Även om skillnaden är stor mellan yngre och äldre pensionärer ser vi att det redan bland yngre pensionärer 65–75 år är 9 procent som saknar en e-legitimation, jämfört med 44 procent bland de som är över 75 år. Vi ser samma mönster för de andra e-tjänsterna vi undersöker i detta kapitel.

3 min
Digital brevlåda och Kivra

I den här delen undersöker vi hur många som har en digital brevlåda och vilken tjänst de använder för detta.

7 av 10 svenskar har en digital brevlåda

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt en digital brevlåda?

Digital brevlåda år 2021–2024

Diagram 2.1a, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt en digital brevlåda?

Diagram 2.1b, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt en digital brevlåda?

Diagram 2.1c, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar har en digital brevlåda år 2024?

  • 7 av 10 svenskar använder en digital brevlåda år 2024.
  • Under perioden 2021–2024 har andelen som har en digital brevlåda ökat. Störst ökning skedde mellan år 2021 (61%) till år 2022 (68%) medan de senaste åren 2022–2024 indikerar en mer långsam tillväxt.
  • Digitala brevlådor har ökat bland både äldre och yngre, främst bland yngre pensionärer 65–75 år och unga vuxna födda på 2000-talet. *
  • Knappt hälften av de i pensionsålder (49%) har en digital brevlåda år 2024 vilket är betydligt färre jämfört med den yngre befolkningen 18–64 år (79%).
  • Lika många män som kvinnor använder en digital brevlåda år 2024. Andelen kvinnor har ökat något sedan år 2023 medan männen ligger kvar på samma nivå som föregående år.

71%

har använt en digital brevlåda de senaste 12 månaderna

Hur många svenskar har inte en digital brevlåda år 2024?

  • 3 av 10 svenskar använder inte en digital brevlåda år 2024. Det är framför allt de yngsta och de äldsta i befolkningen som inte har en digital brevlåda.
  • Nästan var tredje av de myndiga 00-talisterna har inte använt sig av en digital brevlåda år 2024.
  • Drygt hälften av de i pensionsålder, som alltså är 65 år eller äldre, har inte en digital brevlåda. Det skiljer sig dock stort åt mellan yngre och äldre pensionärer.
  • Det är framför allt de äldsta som är 76 år eller äldre som inte har en digital brevlåda vilket hänger samman med att de inte heller är internetanvändare i lika hög grad som övriga i befolkningen (se diagram 1.2).
  • I jämförelse med år 2023 kan det se ut som om färre äldre pensionärer över 75 år har en digital brevlåda år 2024, skillnaden är dock inom felmarginalen.

*) För mer information, se tabellbilaga. 


Kivra växer år 2024

Fråga: Vilken eller vilka digitala brevlådor har du använt de senaste 12 månaderna?

Diagram 2.2a, Bas: Samtliga 18+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Fråga: Vilken eller vilka digitala brevlådor har du använt de senaste 12 månaderna?

Kivra år 2023–2024

Diagram 2.2b, Bas: Samtliga 18+ år, År 2023–2024 (Studie 1)

Vilken digital brevlåda används av flest svenskar år 2024?

  • Kivra är liksom föregående år 2023 den dominerande digitala brevlådan. 2 av 3 svenskar använder Kivra år 2024.
  • Kivra ökar andelen användare något år 2024 jämfört med år 2023. Ökningen sker framför allt bland unga vuxna födda på 00-talet och pensionärer födda på 50-talet. Skillnader i övriga åldersgrupper är inom felmarginalen.
  • På andra plats bland digitala brevlådor kommer den statliga tjänsten Min myndighetspost som 1 av 10 svenskar använder. Min Myndighetspost har varken ökat eller minskat sedan år 2023 och tjänsten används främst av 50-talister (21%). *
  • På delad tredjeplats kommer E-boks, Billo och Digimail som endast används av 1 procent vardera.
Händer håller en mobil. På skärmen syns den digitala brevlådan Kivra.

Hur många använder mer än en digital brevlåda?

  • Att använda mer än en digital brevlåda har inte ökat signifikant från år 2023 (8%) till år 2024 (9%) på befolkningsnivå. *
  • Det är främst 50-talisterna som använder flera digitala brevlådor och bland dem ser vi också en ökning mellan år 2023 (11%) till år 2024 (17%). *

*) För mer information, se tabellbilaga.

4 min
E-legitimation och mobilt Bank-id

Här tittar vi på hur många som använder e-legitimation och vilken tjänst de använder för detta.

93 procent av svenskarna använder e-legitimation

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt någon av följande e-legitimationer?

Diagram 2.3, Bas: Samtliga 18+ år, År 2022–2024 (Studie 1)

Hur många svenskar har en e-legitimation år 2024 och vilka tjänster använder de?

92%

av svenskarna använder mobilt Bank-id

  • E-legitimation används av nästan alla svenskar (93%) och mobilt Bank-id är den dominerande tjänsten (92%).
  • 4 procent av svenskarna använder sig av Freja e-id. De senaste åren tenderar Freja e-id ha en försiktig tillväxt i andelen användare.
  • Den totala andelen användare av e-legitimation har varken ökat eller minskat sedan år 2023.

Hur många svenskar har inte en e-legitimation år 2024?

  • 7 procent av svenskarna har inte en e-legitimation år 2024. Hos den internetanvändande befolkningen är det endast 3 procent som inte använder e-legitimation. *
  • Endast 1 procent av de i arbetsför ålder 18–64 år använder sig inte av en e-legitimation medan 25 procent av de som är i pensionsålder 65 år eller äldre inte har en e-legitimation. *
  • Skillnaden är dock stor mellan yngre och äldre pensionärer. Bland de yngre pensionärerna 65–75 år är det endast 9 procent som inte har en e-legitimation jämfört med hela 44 procent bland de som är 76 år eller äldre. *

*) För mer information, se tabellbilaga.

För mer information om användning av mobilt Bank-id, se diagram 2.4.

Vad är e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk id-handling som kan användas för att identifiera sig på till exempel en webbplats eller när man ringer upp en myndighet eller bank. Du kan läsa mer om olika typer av e-legitimation på webbplatsen Internetkunskap.

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har fått i uppdrag att utveckla en statlig e-legitimation. Du kan läsa mer om det på myndighetens webbplats.


Mobilt Bank-id dominerar bland e-legitimationer

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna / varje vecka / varje dag använt mobilt Bank-id?

Mobilt Bank-id år 2021–2024

Diagram 2.4a, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna / varje vecka / varje dag använt mobilt Bank-id?

Mobilt Bank-id år 2021–2024

Diagram 2.4b, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021–2024 (Studie 1)

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna / varje vecka / varje dag använt mobilt Bank-id?

Mobilt Bank-id år 2024

Diagram 2.4c, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många använder mobilt Bank-id år 2024?

  • Mobilt Bank-id är den dominerande e-legitimationen i Sverige och används av nästan alla svenskar (92%).
  • Andelen användare av mobilt Bank-id har varken ökat eller minskat år 2024.
  • 9 av 10 använder mobilt Bank-id varje vecka och uppemot 7 av 10 gör det dagligen vilket är i linje med föregående år 2023. Sett över tid tenderar det dagliga användandet minska något.
  • Drygt 7 av 10 i pensionsålder (73%) använder mobilt Bank-id vilket är betydligt färre jämfört med den arbetsföra befolkningen under 65 år (99%).
  • Fram till pensionsåldern använder män och kvinnor mobilt Bank-id i princip i lika stor utsträckning. Bland de i pensionsålder är det fler män än kvinnor som har mobilt Bank-id. Detta blir extra framträdande efter 75 års ålder vilket hänger samman med andelen som (inte) använder internet (se diagram 1.1b).*
  • Jämfört med år 2023 har andelen pensionärer som använder mobilt Bank-id varken ökat eller minskat då skillnaderna är inom felmarginalen. Det gäller även nedbrutet på yngre och äldre pensionärer.

*) För mer information, se tabellbilaga.


Var femte svensk har aktiverat digitalt id-kort

Fråga: Har du aktiverat digitalt id-kort med fotografi via ditt Bank-id?

Diagram 2.5a, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Fråga: Har du aktiverat digitalt id-kort med fotografi via ditt Bank-id? 

Diagram 2.5b, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar har aktiverat ett digitalt id-kort år 2024?

  • 2 av 10 svenskar har aktiverat ett digitalt id-kort med fotografi via sitt Bank-id år 2024.
  • Unga vuxna födda på 00-talet ligger i topp vad gäller att ha aktiverat digitalt id-kort.
  • Betydligt fler män (22%) än kvinnor (14%) har aktiverat ett digitalt id-kort. Störst är skillnaden bland 50-talister där tre gånger fler män än kvinnor uppger att de har aktiverat digitalt id. *
  • Bland pensionärerna har knappt var tionde aktiverat ett digitalt id-kort år 2024.

Hur många svenskar känner till att man kan aktivera ett digitalt id-kort?

  • 6 av 10 svenskar känner till att man kan aktivera digitalt id-kort med fotografi via sitt Bank-id.
  • Kännedomen om digitala id-kort är som högst bland de födda på 90- och 00-talet.
  • Fler män än kvinnor uppger att de känner till digitala id-kort, störst är skillnaden bland 70-talister. *
  • 4 av 10 pensionärer känner till att de kan aktivera digitala id-kort med fotografi via sitt Bank-id. Skillnaden i kännedom är dock mer än dubbelt så stor bland de yngre pensionärerna 65–75 år (53%) jämfört med de äldre pensionärerna över 75 år (23%). *

*) För mer information, se tabellbilaga.

Vad är digitalt id-kort med fotografi?

Ett digitalt id-kort är en funktion för att identifiera sig i fysisk miljö, till exempel en fysisk butik. Du aktiverar det digitala id-kortet med hjälp av ett giltigt svenskt pass eller nationellt id-kort. Både Freja e-id och mobilt Bank-id erbjuder digitalt id-kort med fotografi. Däremot är det ännu inte alla butiker som godkänner digitala id-kort för legitimering.

Du kan läsa mer om digitala id-kort på webbplatsen Bank-id och webbplatsen Freja e-id.

5 min
Betaltjänster och Swish

I den här delen tittar vi på hur många som använder en app eller digital tjänst för betalning och vilka som är mest populära att använda.

9 av 10 använder en app för betalning

Fråga: Har du använt dig av en app vid betalning de senaste 12 månaderna?

Diagram 2.6, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1)

Hur många svenskar använder sig av appar vid betalning?

43%

av 00-talisterna har använt Apple Pay

  • 9 av 10 svenskar har år 2024 använt sig av en app eller tjänst för betalning och bland dessa dominerar Swish. * (Mer om Swish i diagram 2.7.)
  • På andra plats, långt efter Swish, kommer Apple Pay som en knapp fjärdedel har använt. Apple Pay används allra mest av 00-talister och sedan minskar andelen användare med stigande ålder.
  • På tredje plats kommer Google Pay som har använts av dubbelt så många män (13%) som kvinnor (7%) och allra mest av 90-talister. *
  • Samsung Pay har endast använts av några få procent men allra mest av män födda på 00-talet (13%). *
  • Frågan innehåller också ett alternativ för andra appar i fritextsvar. De 4 procent som har angivit en annan app har bland mycket annat svarat Klarna, Paypal och Qliro. *
  • I befolkningen i arbetsför ålder 18–64 år är det endast 4 procent som inte använder en app för betalning. Bland de i pensionsålder 65 år eller äldre är den andelen betydligt större (30%). Skillnaden är dock stor mellan yngre pensionärer 65–75 år (15%) och äldre pensionärer över 75 år (47%). *

*) För mer information, se tabellbilaga.

Hur fungerar appar och tjänster för betalning?

Det finns flera olika sätt att betala för köp på nätet eller i fysiska butiker med hjälp av din mobil eller dator. De fungerar genom att man kopplar sitt vanliga betalkort eller sitt bankkonto till tjänsten och legitimerar sig med hjälp av lösenkod, fingeravtrycksläsare eller ansiktsigenkänning på mobilen. En del tjänster består av en app som startar vid köp, till exempel Swish. Andra tjänster finns inbyggda i mobilens system, till exempel Apple Pay på Iphone och Samsung Pay på Samsungs mobiler.

Läs mer på Swishs webbplats.


Swish ökar år 2024

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt Swish?

Diagram 2.7a, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021 & 2024 (Studie 1) *Frågan ställdes ej år 2022/2023. För exakt frågeformulering, se formulär.

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna använt Swish?

Diagram 2.7b, Bas: Samtliga 18+ år, År 2021 & 2024 (Studie 1) *Frågan ställdes ej år 2022/2023. För exakt frågeformulering, se formulär.

Hur många svenskar använder Swish år 2024?

  • Nära 9 av 10 svenskar har använt Swish år 2024. Jämfört med år 2021 har andelen som använder Swish ökat. Frågan ställdes ej år 2022/2023.
  • Nästan alla i arbetsför ålder 18–64 år (95%) använder Swish och skillnaden är stor jämfört med de i pensionsålder 65 år eller äldre (69%).
  • Bland de äldsta pensionärerna över 75 år är endast hälften (52%) användare av Swish men även de yngre pensionärerna 65–75 år (83%) halkar efter den yngre befolkningen.
  • Även om pensionärerna är den åldersgrupp som har lägst andel användare av Swish så är det bland dem som Swish har ökat mest sedan år 2021.
  • Swish tenderar att ha minskat något bland unga vuxna födda på 00-talet sedan år 2021.
  • Swish används i lika hög utsträckning av män som kvinnor. *

*) För mer information, se tabellbilaga.


Mer än hälften av de unga blippar mobilen vid betalning i fysisk butik

Fråga: Har du betalat med Swish eller blippat mobilen (elektronisk plånbok kopplad till kort eller konto) i fysisk butik under de senaste 12 månaderna? Är Swish eller blippa mobilen det sätt du OFTAST betalar på i fysisk butik?

Diagram 2.8, Bas: Samtliga 18+ år, År 2024 (Studie 1) *För exakt frågeformulering, se frågeformulär.

Hur vanligt är det att betala "digitalt", alltså att swisha eller blippa mobilen, i fysisk butik år 2024?

  • 6 av 10 svenskar har antingen swishat eller blippat mobilen, alltså använt en elektronisk plånbok kopplat till kort eller konto, vid betalning i fysisk butik år 2024.*
  • Det är betydligt fler svenskar som har använt Swish i den fysiska butiken än en elektronisk plånbok. Däremot är det betydligt fler som uppger att de blippar mobilen än använder Swish när det gäller hur de oftast har betalat i fysisk butik det senaste året.
  • Det är lika vanligt bland män som kvinnor att swisha eller blippa mobilen i fysisk butik. *
  • Det är lika vanligt i stad som på landsbygd att swisha i fysisk butik medan att blippa mobil är vanligare i städerna. *

Hur många svenskar betalar med Swish i fysisk butik år 2024?

För att kunna betala med Swish i en fysisk butik behöver butiken vara ansluten till Swish.

  • Hälften av svenskarna har betalat med Swish i fysisk butik år 2024. Det är dock endast några enstaka (1%) som oftast använder Swish som betalningsmetod i fysiska butiker.
  • Det är främst 80-talisterna (63%) som har använt Swish som betalning i fysisk butik.
  • Var tredje pensionär har betalat med Swish i fysisk butik år 2024. *
kvinna kollar mobilen i affären

Hur många svenskar blippar mobilen vid betalning i fysisk butik år 2024?

Att blippa mobilen, det vill säga att använda en elektronisk plånbok kopplat till kort eller konto, är möjligt att göra överallt där man kan blippa med sitt fysiska kort, så kallad kontaktlös betalning.

  • Mer än var tredje svensk har blippat mobilen vid betalning i fysisk butik år 2024. Nära var femte betalar oftast i fysisk butik genom att blippa mobilen.
  • Det är främst unga vuxna som blippar mobilen i fysisk butik. Mer än 5 av 10 av de födda på 00-talet blippar mobilen och för knappt 4 av 10 är det den betalningsmetod de oftast använder i den fysiska butiken.
  • Knappt var femte pensionär har blippat mobilen i fysisk butik år 2024. *

*) För mer information, se tabellbilaga.