Bilaga
Barn och ungdomars användning av sociala medier
Denna bilaga visar innehåll från rapporten Svenskarna och internet 2025, kapitel 3 – Sociala medier. För att underlätta läsning om barn och ungdomars användning av sociala medier inkluderar vi en sammanfattning av det avsnittet här.
Den här bilagan är en sammanfattning av avsnittet om barn och ungdomars användning av sociala medier, från undersökningen Svenskarna och internet 2025. Här redovisar vi hur många barn och ungdomar 8–19 år som använder sociala medier och digitala kommunikationstjänster.
Vi tar reda på vilka tjänster som har ökat eller minskat bland barn i olika skolstadier. Vidare undersöker vi hur många barn som regelbundet gör egna inlägg på sociala medier och hur detta utvecklats sedan föregående år. Vi sätter även strålkastarljuset på Roblox, en populär plattform bland barn och ungdomar. Vilka umgås barn med på Roblox, köper de Roblox digitala valuta Robux och vad är det bästa respektive sämsta med Roblox?
Den dagliga användningen av sociala medier ökar med ålder
I princip alla barn och ungdomar i åldern 8–19 år – 97 procent – använder sociala medier år 2025 och 86 procent varje dag. Den dagliga användningen ökar ju äldre barnen blir; drygt 5 av 10 lågstadiebarn, nästan 9 av 10 mellanstadiebarn och i princip alla på högstadiet och gymnasiet använder sociala medier varje dag.
Användningen av sociala medier minskar bland barn på lågstadiet
Sedan 2023 har användningen av sociala medier bland lågstadiebarn gradvis minskat, från 97 procent 2023 till 91 procent 2025. Framför allt minskar den dagliga användningen – från 75 procent år 2023 till 54 procent år 2025. Detta är ett trendbrott mot hur utvecklingen såg ut från år 2021 till 2023 då användningen av sociala medier successivt ökade bland lågstadiebarn. Det är framför allt användningen av Tiktok som har minskat bland lågstadiebarn sedan 2023, men även Roblox och Youtube tycks minska.
Youtube, Snapchat, Tiktok, Instagram och Roblox i topp 5 bland barn
De fem största sociala medierna bland barn och ungdomar 8–19 år är Youtube, Snapchat, Tiktok, Instagram och Roblox. I den dagliga användningen byter Youtube och Snapchat plats så att Snapchat blir nummer ett.
Barn i lågstadiet använder framför allt fem sociala medier; Youtube, Roblox, Snapchat, Tiktok och Instagram. I mellanstadiet börjar barnen även använda Facebook, Pinterest och Twitch. I högstadiet och gymnasiet används nästan alla sociala medier. Tiktok får år 2025 sin toppnotering – 78 procent – bland gymnasieungdomar.
X/Twitter, Reddit och Be Real minskar bland gymnasieungdomar
De största förändringarna över tid ser vi i jämförelse med år 2023. Bland lågstadieelever har Tiktok tappat stort. På mellanstadiet har både Snapchat och Tiktok minskat, samtidigt som Roblox och Pinterest har ökat. Färre högstadieungdomar använder Be Real år 2025 jämfört med år 2023, medan fler använder Roblox.
Mellan år 2024 och 2025 är skillnaderna få. Reddit ökar på högstadiet och användningen av X/Twitter, Reddit och Be Real minskar på gymnasiet.
Whatsapp är den kommunikationsapp flest barn använder
Whatsapp är den populäraste kommunikationsappen bland barn 8–19 år. År 2025 har 4 av 10 barn använt Whatsapp. Därefter kommer Discord som en fjärdedel av barnen använder. Något färre använder Facebook Messenger som har minskat sedan år 2024. Endast några få procent av barnen använder Signal eller Telegram.
Allt färre tonårspojkar gör egna inlägg på sociala medier
Knappt hälften av barnen 8–19 år gör regelbundet egna inlägg på sociala medier 2025. Betydligt fler flickor än pojkar gör inlägg på sociala medier. Den tjänst där flest barn gör inlägg är Snapchat, följt av Tiktok och Instagram som ligger långt efter. Jämfört med år 2024 har pojkar, och framförallt tonårspojkar, slutat att göra egna inlägg. Flickor gör egna inlägg i ungefär samma utsträckning som föregående år. Barn gör färre egna inlägg på främst Discord, Snapchat och Be Real.
Barn på mellanstadiet hänger med kompisar de inte känner IRL på Roblox
Nära hälften av barnen 8–19 år använder Roblox, jämfört med endast 1 procent av de vuxna 20 år eller äldre. Enligt barnen är det bästa med Roblox att de kan spela tillsammans och umgås med andra. 4 av 10 barn hänger med kompisar på Roblox och 1 av 10 barn hänger med sådana som de inte känner IRL, alltså i livet utanför nätet. Det sämsta med Roblox är att andra kan vara dumma, men också att saker kostar Robux, en valuta som går att köpa på plattformen. Barn på mellanstadiet – 7 av 10 – använder Roblox mest av alla och är också de som både köper Robux och umgås på Roblox mer än alla andra.
Läs hela kapitlet i Svenskarna och internet 2025
Denna bilaga är en sammanfattning av barn och ungdomars användning av sociala medier. Innehållet kommer från Svenskarna och internet 2025 där du hittar alla diagram, insikter och analys. Du kan läsa hela avsnittet i Kapitel 3 – Sociala medier i rapporten Svenskarna och internet 2025.
Detaljerade resultat för tjänsten Roblox finns också i Kapitel 3 – Sociala medier i rapporten Svenskarna och internet 2025. Klicka här för att öppna Fokus på: Roblox – special 2025.