.FILE 2G 3G 4G 5G

Svenskarna och internet 2022

En årlig studie av svenska folkets internetvanor

Vad gör svenskarna på nätet?

Nästan alla svenskar använder internet. Nätet är en plats där vi jobbar, umgås, roar oss och handlar – hela 85 procent har e-handlat under det senaste året. Läs mer om vad vi gör på nätet här.

Tjej född på 2000-talet ligger i sängen och tittar på sin mobil.

Sociala medier i Sverige

De allra flesta använder sociala medier och de tre största tjänsterna är Youtube, Facebook och Instagram. Men plattformen Roblox är mycket populär bland lågstadiebarn. Här hittar du mer om sociala medier.

Man och kvinna dricker vin, med mobiltelefonerna på bordet.

Vad gör män och kvinnor på nätet?

Män och kvinnor i olika åldrar är aktiva på nätet. Även om mycket är gemensamt mellan hur män och kvinnor använder internet, så finns vissa skillnader. Läs mer om män och kvinnor på nätet här.

Man klickar ur cookies på en webbplats.

Digital integritet

De flesta svenskar begränsar sin internetanvändning på något sätt – det vanligaste är att man vill skydda sin integritet genom att undvika olika sociala medier eller begränsa vilka funktioner appar kan använda. Läs mer här.

Kvinna surfar på sin mobil

Nätbedrägerier

Många internetanvändare drabbas av nätbedrägerier eller bedrägeriförsök och oron över att bli lurad är utbredd. Det vanligaste är att få bluffmejl eller bluff-sms. Här får du veta mer om bedrägerier på nätet.

En man tar ut tvätt ur tvättmaskinen och lyssnar på ljudbok i mobilen.

Digitala medietjänster

Strömmande medietjänster används av de flesta i Sverige. SVT Play och Netflix är de största videotjänsterna och Spotify har en särställning när det gäller ljud. Vill du veta mer – läs vidare här.

Senaste rapporterna

Internetstiftelsen ger årligen ut flera rapporter om svenskarnas internetvanor. Här hittar du alltid de senaste rapporterna.

Tre generationer tittar på en mobil.

Vilka är generationerna?

I Svenskarna och internet delar vi in de som svarat på undersökningen på olika sätt, bland annat utifrån vilket årtionde man är född. Det gör det lättare att följa personers digitala beteende över tid i takt med att de blir äldre och äldre. Här ger vi en kort presentation av de generationer som är med i årets rapport.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om Internetstiftelsens olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn